Da li čitate komentare koje drugi pišu pre nego što se odlučite da kupite neki proizvod?
Da li ostavljate komentare na web stranicama prodavaca za proizvode koje ste kupili?
Svakog dana veliki broj ljudi čita i piše komentare i tako stvara ekosistem korisnih informacija. Sadržaj generisan od strane potrošača (CGC) služi da pomogne svakom novom kupcu kada treba da donese odluku o nekoj kupovini.
Uticaj koji ovakav sadržaj ima na online kupovinu je dokazan velikim brojem istraživanja na tu temu. Studije takođe pokazuju da je njegov uticaj značajno veći od onog koji ima tradicionalno reklamiranje.
Online kupovina ipak nije i krajnji domet online komentara.
Iako se u svetu, mnogo više nego kod nas, već godinama govori o konstantnom smanjenju značaja klasičnih prodavnica izveštaj Rutgers University kaže da i dalje najveći broj ljudi, čak 78%, kupuje baš u prodavnicama koje mogu fizički da posete.
To što i dalje preferiraju tradicionalan način kupovine ne znači da se ne služe online izvorima kao smernicom za odlučivanje. „Istraži online, kupi offline“ (Research Online, Buy Offline) je praksa koju sve veći broj potrošača usvaja kao standardan deo procesa kupovine. Čak 62% offline kupaca koriste svoje mobilne telefone kako bi pregledali komentare i rezencije pre neko što zaista i kupe željeni proizvod.
Zašto je ROBO postao tako značajan?
U praktično svakoj kategoriji proizvoda kupci se suočavaju sa nepreglednim nizom opcija. U masi svega toga često se možemo osećati neodlučno. Komentari na proizvode od strane ljudi koji su ga već kupili i probali nam pružaju nepristrasna mišljenja i pomažu pri izboru.
Preporuke su oduvek bile način da podržimo ili promenimo izbor kada već sami nemamo prethodnog iskustva. Ranije smo se oslanjali na prijatelje i poznanike, dok je danas taj oslonac CGC sa nesrazmerno ozbiljnijim brojem mišljenja.
I ne samo mišljenja.
Recenzije sada uključuju slike, sekcije pitanja i odgovora pa čak i video zapise.
Sve ovo uz nekoliko klikova. Sa mobilnim telefonom u torbi ili ruci, svi komentari i slike su dostupni za par trenutaka, čak i kada stojite ispred rafa sa dva proizvoda između kojih se dvoumite.
Kompanija Bazaarvoice, istražuje već nekoliko godina ROBO u 72 kategorije proizvoda sa ciljem da sastavi izveštaj koji kompanijama treba da ukače na značaj koji ova praksa kupaca može imati na njihovo poslovanje.
Viša vrednost ROBO pokazatelja znači da kupci značajno koriste CGC da bi se obavestili prilikom kupovina. Mala ROBO vrednost govori da potrošači uglavnom kupuju putem interneta ili se ne bave recenzijama pre odlaska u prodavnicu.
Kategorije proizvoda koje imaju visok ROBO su elektronika i mali kućni aparati, automobili, igračke i igre, proizvodi iz oblasti zdravlja i kozmetike. Nizak ROBO imaju proizvodi iz kategorije nameštaja, hrana, odeća i obuća.
Šta je još pokazalo ovo istraživanje?
- 2/3 online kupaca kaže da i dalje kupuje u prodavnicama. Tada se takođe koriste svojim telefonima kako bi formirali mišljenje.
- Kupci pretražuju veći broj sajtova da bi pronašli recenzije i drugi sadržaj koji će im pomoći da odluče. 51% korisnika mobilnih telefona je izjavilo da kupuje proizvod od kompanije koja je imala bolji sadržaj i pružila bolje informacije od konkurencije.
- Broj „Blizu mene“ („Near Me“) pretraživanja udvostručio se prošle godine i potvrđuje da ljudi koriste online istraživanja kako bi ih ona vodila u offline kupovini.
- Konsultovanje putem interneta se ne zaustavlja ni kada su kupci između rafova: 82% korisnika traži informacije i kada su u samoj prodavnici.
Najveća lekcija koju ROBO sa sobom donosi jeste da je online-offline linija vrlo tanka i sve zamagljenija. To su dva dela jednog sveta koji se međusobno dopunjuju, podržavaju i zajedno čine proces trgovine današnjice.
Be the first to leave a comment