Kako udahnuti život sistematizaciji?

ČLANAK arrow_drop_down

Kada se kaže „sistematizacija“ ljudi obično pomisle na nešto dosadno. Još jedna zakonska obaveza. Još jedno neotrebno naglabanje. Još jedan beskorisni dokument. Kako ljudi misle, tako i rade. Napišu taj dokument da bi ispunili zakonsku obavezu i smatraju da smo i tu obavezu „otkačili“.

Međutim, postavlja se pitanje da li je sistematizacija baš tako nebitna?

Sistematizacija kao zakonska obaveza

Prema Zakonu o radu, svaki poslodavac koji ima više od 10 zaposlenih ima obavezu da izradi dokument koji se zove „Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova“ ili skraćeno „sistematizacija“.

Kada se kaže „poslodavac“, ne misli se samo na privredna društva, već i na preduzetnike, udruženja, fondacije, zadužbine, komore, zadruge, gazdinstva, zdravstvene ustanove, predstavništva, državne institucije i sve ostale organizacije koje posluju u formi pravnog lica. Kada se kaže „zaposleni“ misli se na sve osobe sa kojima je poslodavac zasnovao radni odnos na određeno ili neodređeno vreme.

Zakon o radu ne propisuje detaljnu sadržinu sistematizacije, ali propisuje da taj dokument mora da sadrži nazive organizacionih jedinica, nazive i opise poslova koji se u njima obavljaju, kvalifikacije koje su potrebne za obavljanje tih poslova, a po potrebi i broj izvršilaca za svako radno mesto. Zakon ne postavlja ograničenja po pitanju sadržine sistematizacije, ali definiše minimalne uslove koji se moraju ispoštovati. To nam ostavlja mogućnost da sistematizaciju „skrojimo“ prema svojim potrebama.

Kako da okrenemo obaveze u svoju korist?

Ljudi obično imaju osobinu da sve ono što je propisano kao obaveza gledaju negativno i da to urade samo da bi ispunili formu. Ljudima je to obično „još jedna nepotrebna birokratska obaveza“. Dosadna. Staromodna. Nametnuta. Bespotrebna. Odbojna. Međutim, da li je to baš tako?

Da, propisi umeju da budu prilično dosadni. Međutim, propisi često umeju da sadrže i instrukcije koje su važne za obavljanje posla i koje je dobro primenjivati ukoliko želimo da budemo uspešni. Upravo je to slučaj sa sistematizacijom. Zakonodavac nije propisao obavezu sistematizacije zato što želi ljudima da zakomplikuje poslovanje, već zato što želi ljudima da olakša poslovanje tako što će ih „naterati“ da dobro organizuju svoje poslove.

Ako je to već tako, tj. ako je to već propisano kao obaveza, zašto onda ne bismo taj dokument napravili tako da nam stvarno bude od koristi, a ne samo još jedan dokument koji će skupljati prašinu? Zašto ne bismo napravili dokument koji će imati pravu upotrebnu vrednost? Zašto ne bismo otišli korak dalje od zakona i okrenuli obaveze u svoju korist?

Zašto ne bismo udahnuli život sistematizaciji?

Šta je sistematizacija?

Ukratko rečeno, sistematizacija je dokument u okviru kojeg definišemo šta radimo i kako radimo. To je dokument u okviru kojeg se uređuju pitanja organizacionog strukturiranja, organizacije rada, načina rukovođenja, raspodele ovlašćenja i odgovornosti, sistematizacije radnih mesta i druga pitanja koja su od značaja za organizovanja poslova u okviru jedne organizacije.

Sistematizacijom se uređuju tri grupe pitanja:

  • Šta radimo, tj. kojim se poslovima bavimo?
  • Kako radimo, tj. kako organizujemo poslove kojima se bavimo?
  • Sa kim radimo, tj. ko može obavljati poslove kojima se bavimo?

Sistematizacija predstavlja odraz razmišljanja menadžera o tome kako će organizovati posao koji će se vršiti. To je „prelivanje“ zamišljenog modela organizovanja u zvanični dokument. Organizovanje je inače važna menadžerska aktivnost. To je jedna od tri faze menadžmenta, kojeg čine faze planiranja, organizovanja i kontrole. Zbog toga sistematizacija nije cilj, nego sredstvo. To je strateška stvar.

Kome je namenjena sistematizacija?

Sistematizacija je namenjena raznim korisnicima unutar i izvan preduzeća. Pre svega, sistematizacija je važna za menadžment jer predstavlja dokument koji definiše na koji način će poslovi biti organizovani. Pored toga, sistematizacija je važna i za HR menadžere i koristi se za potrebe regrutovanja i selekcije zaposlenih, ali i za druge HR potrebe. Zatim, sistematizacija je važna i za same zaposlene, jer im daje informacije o tome koja su im ovlašćenja i odgovornosti. Konačno, sistematizacija je dokument koji ima i pravni značaj, jer reguliše unutrašnja pravila organizovanja.

Sistematizacija kao forma i sistematizacija kao suština

Kada vršimo izradu sistematizacije, imamo dve mogućnosti. Prva mogućnost je da sistematizaciju izradimo tako da samo ispunimo formu i zakonsku obavezu. Druga mogućnost je da sistematizaciju izradimo tako da predstavlja dokument koji će nam pomoći da unapredimo svoje poslovanje. U prvom slučaju, radimo samo da bismo radili. U drugom slučaju, radimo da bismo nešto unapredili.

Ukoliko smatrate da sistematizaciju treba uraditi samo da bi se ispunila forma, onda nema potrebe da se dalje mučite sa čitanjem ovog teksta. Napišite je kako god znate i umete, i gurnite je negde u fijoku. Međutim, ako smatrate da sistematizaciju treba uraditi tako da bude važan strateški dokument koji će vam pomoći da unapredite poslovanje, onda možete nastaviti.

Ako želimo da napravimo sistematizaciju koja neće biti samo „prazno slovo na papiru“, onda svakako trebamo da odemo dalje od onoga što zakon propisuje. Prvo trebamo da razumemo njenu suštinu, a potom trebamo viziju dobre organizacije koju želimo da imamo da „bacimo na papir“. Na taj način ćemo od sistematizacije kao neupotrebljivog dokumenta napraviti sistematizaciju koja će biti važan strateški dokument. Na taj način ćemo je reanimirati i udahnuti joj život.

Struktura dobre sistematizacije

Ukoliko sistematizaciju pravimo samo da bismo zadovoljili formu, onda je struktura jednostavna. Prvi deo treba da se bavi pitanjima „unutrašnje organizacije“, a u drugom delu trebamo da imamo „opise radnih mesta“. Kada tome dodamo uvodne i završne odredbe, imaćemo dokument koji će ispunjavati formu i koji eventualno možemo pokazati knjigovođi ili inspekciji rada ako svrate na kaficu.

Međutim, ukoliko sistematizaciju pravimo da bismo unapredili poslovanje tako što ćemo regulisati način organizovanja, onda ona treba da pruži malo više od tehničkih informacija koje zahteva zakon. Dobra sistematizacija, u tom slučaju, treba da sadrži sledeće elemente:

  • Uvodni deo
  • Objašnjenje načina na koji se uređuju radnih odnosi
  • Objašnjenje načina na koji se organizuju poslovi
  • Sistematizovanje organizacionih jedinica
  • Sistematizovanje radnih mesta
  • Završni deo
  • Prilozi

Hajde da pogledamo ovu strukturu malo detaljnije.

Uvodni deo

Uvodni deo je formalni deo sistematizacije. Ovaj deo obuhvata elemente kao što su naslov, sadržaj, informaciju o osobi koja je vršila izradu i koja je odobrila dokument (Document History), informaciju o tome kome je dokuent namenjen, informaciju o ograničenju od odgovornosti (Disclaimer), informaciju o tome na osnovu kog propisa je rađen dokument, informaciju o tome šta se uređuje dokumentom, značenje osnovnih pojmova i ostale korisne uvodne informacije.

Način uređenja radnih odnosa

Ovo nije obavezni deo dokumenta. Međutim, može biti koristan zbog toga što se u okviru ovog dela na razumljiv način mogu predstaviti svi najvažniji elementi u vezi zasnivanja i prestanka radnog odnosa.

U okviru ovog dela može se pisati o tome kako se zasniva radni odnos, koje su forme angažovanja zaposlenih, koje je radno vreme, koje je mesto rada, kako se dokazuju uslovi za obavljanje poslova, kako se regulišu pitanja pripravničkog staža, stručne prakse i volontiranja, kako se prekida sa radnim odnosom, kako se rešavaju pitanja viška zaposlenih i drugim stvarima u vezi radnih odnosa.

Način organizovanja poslova 

Ovo je centralni deo sistematizacije. U okviru ovog dela se uređuju pitanja organizacije poslova, nadležnosti u rukovođenju, nadležnosti u donošenju odluka, radnih obaveza zaposlenih, organizacije poslovnih procesa, izmeštanja poslova (Outsourcing), načina formiranja i vrsta organizacionih jedinica (Organization Units), načina formiranja i vrsta centara odgovornosti (Responsibility Centers), načina formiranja i organizacije strategijskih poslovnih jedinica (Strategic Business Units), hijerarhije poslovne dokumentacije, načina vođenja poslovnih evidencija, organizacije poslova planiranja i izveštavanja, otvaranja novih radnih mesta, reorganizacije poslovanja i druga pitanja u vezi organizovanja.

Sistematizovanje organizacionih jedinica

Ovo je takođe centralni deo sistematizacije. U okviru ovog dela utvrđuje se organizaciona struktura, tj. formira se organizaciona šema ili organogram. Da bi se to uradilo prethodno je potrebno definisati poslovne celine (Business Units) i organizacione jedinice (Organization Units) unutar firme, i dati detaljan opis poslova koji se vrše unutar tih poslovnih celina i organizacionih jedinica.

Primera radi, firma koja se bavi proizvodnjom nameštaja može imati sledeće organizacione jedinice: nabavka, proizvodnja, logistika, prodaja, marketing, finansije, administracija, održavanje i rukovodstvo, dok jedna marketinška agencija može imati poslovne celine „oglašavanje“, „izdavaštvo“ i „događaji“, a unutar njih klasične organizacione jedinice, kao što su kreativa, prodaja, finansije, nabavka itd.

Sistematizovanje radnih mesta 

Ovo je takođe centralni deo sistematizacije, koji se često posmatra kao sistematizacija u užem smislu. U okviru ovog dela definišemo konkretna radna mesta na koja raspoređujemo ljude koji obavljaju konkretne poslove unutar organizacionih jedinica. Sistematizovanje radnih mesta se najčešće vrši uz pomoć dokumenta koji se zove „opis posla“ (Job Description). Ovo je jedan od najvažnijih dokumenata u oblasti HR menadžmenta i daje nam informacije o konkretnom radnom mestu, kao što su naziv radnog mesta, šifra radnog mesta, organizaciona jedinica, forma angažovanja, nadređeni, podređeni, radno vreme, mesto rada, svrha radnog mesta, kratak opis poslova, detaljan opis poslova, potrebne kvalifikacije za obavljanje posla, kao što su obrazovanje, isksutvo, sposobnosti i lične karakteristike, broj izvršilaca i ostale informacije.

Završni deo

Završni deo je takođe formalni deo sistematizacije. U okviru ovog dela regulišu se formalna pitanja kao što su pitanja stupanja na snagu, načina na koji se vrše izmene i dopune dokumenta, propisa koji će se primenjivati u slučaju sporova, način rešavanja mogućih sporova, način potpisivanja ugovora o radu i ostala „završna“ razmatranja.

Prilozi

Prilozi mogu da budu zanimljiva stvar. Oni nisu centralni deo sistematizacije, ali mogu da sadrže veoma važne informacije i smernice organizovanja. U prilozima se mogu naći razne koriste stvari, kao što su: organizaciona šema (organogram), mapa poslovnih procesa (Process Map), plan zamene zaposlenih (Replacement Plan), katalog aktivnosti, katalog procesa, katalog kompetencija, model ugovora o radu, model obrasca za prijavu mobinga, program obuke za nove zaposlene, procedura za rešavanje sporova (Escalation Procedure) itd. Prilozi su ok, samo pazite da se ne zanesete.

Razvojna sistematizacija

Sistematizacija inače može da posluži kao odličan instrument za motivisanje zaposlenih. To ćemo postići time što ćemo umesto „statičke sistematizacije“ koja sadrži samo one poslove i ona radna mesta koja trenutno postoje, napraviti „razvojnu sistematizaciju“, koja će sadržati i poslove i radna mesta koja će trenutno biti upražnjena, ali za kojima se može u bližoj budućnosti stvoriti potreba.

U menadžmentu inače važi jedno pravilo koje kaže da „strategija i struktura trebaju biti usaglašene“. To znači da uvek moramo imati takvu organizaciju koja će biti u stanju da podrži realizaciju strategije. Ovo saznanje predstavlja još jedan razlog zbog kojeg je dobro imati „razvojnu sistematizaciju“, jer ako imamo sistematizaciju koja je okrenuta ka budućnosti, onda ćemo moći bolje da pratimo strategiju.

Kako ovo realizovati u praksi?

Iskreno govoreći, pravljenje sistematizacije može biti i lako i teško. Ako pravimo sistematizaciju radi forme, onda je taj posao lak – samo trebamo da popunimo „obavezna polja“ i sve će biti u redu. Međutim, ako želimo da udahnemo život sistematizaciji, tj. da napravimo sistematizaciju kao dokument koji će imati strateški značaj, onda taj posao može biti malo zahtevniji.

Ključna aktivnost u pravljenju sistematizacije je detaljna analiza posla kojim se bavimo. To se obično vrši na relaciji između menadžmenta firme i ljudi koji se bave HR menadžmentom, a često se angažuju i spoljni savetnici koji u tome mogu pomoći. Analiza posla (Job Analysis) se vrši primenom kaskadnog pristupa, u tri koraka. U prvom koraku analiziramo sve aktivnosti kojima se bavimo i na osnovu toga pravimo dokument koji se zove „katalog aktivnosti“. U drugom koraku grupišemo slične aktivnosti i tako formiramo organizacione jedinice. U trećem koraku aktivnosti raspoređujemo na pojedinačna radna mesta. Naravno, prilikom raspoređivanja aktivnosti uvek će biti aktivnosti koje se mogu 100% vezati za jedno radno mesto i aktivnosti koje se „dele“ na više radnih mesta. Upravo u načinu na koji se vrši raspoređivanje aktivnosti se vide i sposobnosti menadžera da dobro organizuju posao.

Redosled koraka

Na kraju, hajde da pojednostavimo i ukažemo na redosled koraka:

  • Prvo donosimo odluku o tome kakvu želimo sistematizaciju
  • Potom donosimo odluku o tome da li ćemo raditi samostalno ili uz pomoć savetnika
  • Potom vršimo analizu posla i po potrebi pravimo „katalog obuka“
  • Potom vršimo grupisanje sličnih aktivnosti u organizacione jedinice
  • Potom vršimo raspoređivanje aktivnosti na konkretna radna mesta
  • Potom vršimo izradu dokumenta i svih potrebnih priloga
  • Potom sve još jednom proveravamo i korigujemo
  • Na kraju sistematizacija stupa na snagu

Neispričane „tajne zanata“

Format i namena ovog teksta postavljaju ograničenja u pogledu njegovog sadržaja. Cilj ovog teksta nije da prikaže sve u vezi sistematizacije, već da čitaocima pruži smernice za izradu dobre sistematizacije. Pored svega rečenog, ostaju nenapisane razne „tajne zanata“, kao što su način kako se pravi katalog obuka, način kako se formiraju organizacione jedinice, način kako se aktivnosti raspoređuju na radna mesta, način kako se organizuju „zajednički servisi“ (Shared Services), način na koji se grade „ravna“, „pulsirajuća“ i „ambidekstralna“ organizacija, način na koji se modeliraju poslovni procesi, način na koji se rešavaju pitanja unakrsnog rukovođenja i raspona kontrole i razna druga pitanja.

About the author

About the author call_made

Radovan Laćarak

Iskusni izvršni direktor sa dokazanom istorijom rada u industriji informacionih tehnologija i usluga. Poseduje izuzetne veštine u pisanju tekstova različitih žanrova, kreiranju visokokvalitetnog veb sadržaja, strateškom uređivanju, novinarstvu i efikasnom upravljanju odnosima s medijima.

More posts Follow

trending_flat
United Grupa, u okviru koje posluje SBB, stvara najveću optičku mrežu u Jugoistočnoj Evropi

Nakon uspešnog osnivanja kompanije United Fiber u Grčkoj 2021. godine, United Grupa nastavila da objedinjuje svoj portfolio fiksne infrastrukture u EU (Bugarska, Hrvatska i Slovenija) pod brendom United Fiber. Počevši sa registracijom novouspostavljene kompanije u Sloveniji u martu 2024. godine, a koja će biti praćena Bugarskom i Hrvatskom do kraja ove godine, Grupa je fokusirana na dalje ubrzanje i jačanje svojih investicija na ovoj važnoj geografskoj oblasti. Moderna širokopojasna infrastruktura povezuje Evropu sa Bliskim istokom i Azijom, odgovarajući na visoku potražnju za tranzitom kroz ključna tržišta Grupe. Ultra-brzi i pouzdani internet zadovoljava visoke zahteve korisnika i poslovnih klijenata širom Jugoistočne Evrope. „U United Grupi znamo kako da izgradimo i implementiramo najmoderniju fiksnu infrastrukturu. 2000. godine smo počeli potpuno od nule u Srbiji, a dve decenije kasnije postali smo najveća optička mreža u Jugoistočnoj Evropi. U četiri zemlje Evropske unije – Grčkoj, Bugarskoj, Hrvatskoj i […]

trending_flat
Kompanija Meta širi program pretplate

Meta je na početku svoj servis sa plaćenom verifikacijom nudila u Australiji i na Novom Zelandu, a sada je dostupan i Facebook i Instagram korisnicima u Sjedinjenim Američkim Državama.  Meta Verified servis košta 11,99 dolara mesečno ukoliko se koristi na vebu, odnosno 14,99 dolara preko mobilne prodavnice aplikacija. Prva opcija nudi samo mogućnost dobijanja plave kvačice za Facebook, dok druga omogućava isto i za Instagram. Pored bedža, servis nudi "proaktivnu zaštitu od imitatora", direktan pristup korisničkoj podršci, ekskluzivne stikere i 100 Stars mesečno na Facebooku za iskazivanje podrške drugim kreatorima.Oni koji žele da koriste servis moraju da imaju 18 godina i moraju da prođu kroz proces verifikacije, koji uključuje posedovanje identifikacionog dokumenta sa fotografijom. Potrebno je i uključivanje opcije za verifikaciju u dva koraka.

trending_flat
Taxi Aplikacija – Kako brzo i lako doći do taksi vozila?

Zamislite scenu - počela je kiša u Novom Sadu, a vi baš sada morate da se nađete na drugoj strani grada. Zovete brojeve taksi vozila ali se niko ne javlja, ili vam kažu da nema slobodnih vozila.  Srećom, postoji novo rešenje za ovakve probleme, u skladu sa modernim tehnologijama, koje će vam uštedeti vreme i živce.U pitanju je besplatna "Pan taxi" aplikacija, dostupna za Android ili iOS uređaje, a ispostavilo se i da je veoma laka za korišćenje, u šta smo se i sami uverili. Evo kako aplikacija zapravo funkcioniše: - Instalirate aplikaciju sa App Store ili Google Play, ukucate svoj broj telefona i sama aplikacija pronađe vašu lokaciju uz pomoć Goole Maps-a i GPS-a. - Imate opciju da ukucate početnu i krajnju adresu i aplikacija će vam odmah reći koliko vremena će trajati vožnja i koliko će otprilike koštati. […]

trending_flat
Škole počele da zabranjuju ChatGPT da đaci ne bi varali na testovima

Sve javne škole u Njujorku su blokirale pristup ChatGPT modelu na svojim mrežama i uređajima. Škole su u strahu da bi učenici mogli da iskoriste ChatGPT za varanje na domaćim zadacima, ali i pisanje sastava, što može kreirati put za izbegavanja učenja školskog materijala. Za one koji nisu ispratili celu priču, ChatGPT je jezički model za predviđanje koji je kreirala kompanija OpenAI. ChatGPT je trenutno dostupan besplatno svakome, a možete ga koristiti da pišete sastave, pesme, ali i tehničku dokumentaciju ili programski kod. Ono što je zastrašujuće je koliko je ChatGPT dobar i koliko teško možete da primetite da je u pitanju mašinski generisan sadržaj. Problem sa ChatGPT je što trenutno pravi sadržaj koji zvuči veoma dobro, ali isto tako često ne daje tačne informacije. Kompanija OpenAI je kreirana 2015. godine od strane Sem Altmana i Ilon Maska i ona, […]

trending_flat
Zašto će 2025. biti godina AI pametnih naočara

Naredna 2025. godina mogla bi  biti ključna za širu primenu pametnih naočara sa AI tehnologijom, jer unapređenje načina na koji percipiramo svet počinje da privlači sve veći interes. Napredak u razvoju "proširene stvarnosti" (AR, odnosno, augmented reality) i sveopšta AI integracija, uz podršku velikih kompanija, stvaraju temelje za široku upotrebu pametnih naočara. AI pametne naočare su nekada bile predmet podsmeha, pre svega zbog "nedovoljno ozbiljnih" Google naočara. Kompanije kao što su Meta, Baidu, kao i startapi poput Brilliant Labs i Solos, danas koriste AI modele i napredne tehnologije kako bi unapredile ove uređaje. Kako ljudi sve više postaju komforniji u korišćenju naprednih AI alata, tako se pojavljuje potreba da se oni koriste u različitim situacijama. To može biti nezgodno dok vozite ili ne želite stalno da vadite telefon. Za razliku od Google Glass, moderne pametne naočare, poput onih koje zajednički prave Meta […]

trending_flat
Bitcoin u usponu, dolazi li zlatno doba kriptovaluta?

Povoljno okruženje moglo bi rezultirati značajno većim obimom trgovine kriptoimovinom nego što je sada slučaj. Kriptovalute su nastavile svoj uspon, predvođene bitcoinom, koji je ove nedelje prvi put u istoriji dostigao vrednost od 80.000 američkih dolara. Ether je porastao tri posto nakon što je u subotu prešao nivo od 3.000 dolara. Poslednja transakcija obavljena je po ceni od 3.203,10 dolara. Manje kriptovalute doživele su veće skokove jer su investitori nastavili da razmatraju implikacije drugog mandata novoizabranog predsednika Donalda Trampa. XRP je porastao za 11 posto, decentralizovani finansijski token povezan s Cardanom skočio je za 40 posto. Memecoin dogecoin i Shiba Inu porasli su za 17, odnosno 31 posto. Analitičari koje prenosi CNBC procenjuju da bi to moglo značiti početak zlatne ere za kriptoimovinu. Bitcoin se smatra sigurnom imovinom bez obzira na ishod izbora. Američko regulatorno telo, Securities and Exchange Commission, […]

trending_flat
iPhone 17 Air: Sve što znamo do sada

Prema više izvora, Apple planira potpuno novi model iPhone-a 17 za 2025. godinu, sa značajnim promenama u dizajnu. Evo šta znamo do sada o iPhone-u 17 Air (koji bi mogao dobiti naziv iPhone 17 Slim ili nešto potpuno drugačije). Dizajn iPhone 17 Air Glavni adut iPhone-a 17 Air biće njegov dizajn. Prema informacijama, Apple se fokusira na formu više nego na funkcionalnost kod ovog modela, što znači da možemo očekivati drastično drugačiji dizajn u poređenju sa trenutnim iPhone modelima, ali po cenu vrhunskih specifikacija i funkcija. iPhone 17 Air bi trebalo da bude „značajno tanji“ od trenutnih iPhone modela. Prema izvorima, uređaj će biti napravljen od aluminijuma, za razliku od titanijuma koji se koristi kod trenutnih iPhone Pro modela. Međutim, Ming-Chi Kuo navodi da će iPhone 17 Air imati kombinaciju titanijuma i aluminijuma. Ekran Prema analizama Ming-Chi Kua i Jeff […]

trending_flat
Netflix omogućava deljenje specifičnih scena iz filmova i serija

Netflix je predstavio novu funkciju pod nazivom Moments, koja korisnicima omogućava da sačuvaju omiljene scene iz filmova i serija i podele ih na društvenim mrežama. Ova opcija pretplatnicima olakšava povratak na posebne trenutke kad god požele, ali i omogućava da ih podele s drugim korisnicima. Svaka sačuvana scena uključuje naziv serije ili filma, epizodu i precizno vreme određenog trenutka. Korisnici mogu pregledati svoje označene scene i odmah nastaviti gledanje od tog tačnog trenutka. „Svoje sačuvane trenutke možete pregledati u bilo kom trenutku na telefonu, a ako nastavite sa gledanjem epizode ili filma, reprodukcija će početi tačno od mesta koje ste označili,“ objašnjeno je na Netflixovom blogu. Funkcija je trenutno dostupna korisnicima iOS uređaja, a uskoro će biti dostupna i na Androidu, uz uslov da korisnici imaju najnoviju verziju Netflix aplikacije. Očekuje se da će i druge platforme za striming, poput […]

trending_flat
Kompanija Yettel omogućila Voyo striming platformu dostupnom i u Srbiji

Kompanija Yettel najavila je da je od danas dostupna Voyo striming platforma korisnicima u Srbiji. Na predstavljanju je istaknuto da je Voyo jedna od najpopularnijih evropskih striming platformi, sa preko 6.000 sati raznovrsnog programa. Sadržaj obuhvata nove filmove svih žanrova, poznate klasike, strane i regionalne serije, dokumentarce, sportske i muzičke događaje, emisije i sadržaje za decu. Svi naslovi su dostupni bez reklama, sa srpskim titlovima, dok je dečiji sadržaj sinhronizovan i može se pratiti na odvojenim profilima uz roditeljsku zaštitu. Voyo je dostupan na mobilnim uređajima, Smart TV-ima i računarima, sa mogućnošću korišćenja dva paralelna strima na pet registrovanih uređaja. Vojin Kličković, menadžer za digitalne usluge i TV sadržaj u Yettelu, istakao je da Voyo donosi jedinstven lokalni i regionalni sadržaj, prilagođen svim uzrastima, pružajući korisnicima raznovrsne opcije za zabavu. „Naša misija je da budemo drugačiji i ponudimo relevantan, kvalitetan […]

trending_flat
Google novčanik će od sledeće godine moći da koriste i deca

Google Wallet će od 2025. omogućiti deci sa Android telefonima da koriste funkciju tap-to-pay, uz odobrenje roditelja. Nakon pozitivnih reakcija na tap-to-pay funkcije na Fitbit Ace LTE uređajima, Google je odlučio da proširi tu opciju na decu koja koriste Google Wallet. Deca koja koriste Android telefone moći će da koriste ovu opciju ukoliko roditelji postave Family Link i odobre pristup, objavio je portal 9to5Google. Roditelji će moći da odobre kreditne i debitne kartice na dečjim telefonima povezane sa Google novčanikom i putem Family Link aplikacije nadziru transakcije. Kako je najavljeno, deca će koristiti metode autentifikacije kao što su otisak prsta, prepoznavanje lica, PIN ili lozinka, za svaku kupovinu. Na početku će ta usluga podržavati poklon-kartice i ulaznice, ali ne i online kupovinu, identifikacione ili zdravstvene kartice. Sajt 9to5Google najavljuje da će opcija za dečije transakcije biti dostupna od sledeće godine u nekoliko zemalja, uključujući i SAD. […]

Related

trending_flat
Kako do idealne kombinacije ključnih reči?

Većina naših krstarenja internetom započinje ukucavanjem određenih pojmova u polje namenjeno pretrazi. Ti pojmovi će nas odvesti do stranica sa sadržajima koji nas zanimaju, a za one koji se bave optimizacijom internet sadržaja (SEO), upotreba ključnih reči biće važna alatka za povećanje ukupnog saobraćaja na sajtu. Ukoliko biste se pozabavili istraživanjem različitih načina upotrebe ključnih reči, sigurno će vas zanimati i kako da pri tome postignete maksimalni efekat. Budući da je praktično reč o osnovi SEO strategije, ovom prilikom ćemo pokušati da vam tu temu približimo na što jednostavniji način. Pretpostavimo da se bavite online prodajom LCD monitora. Za početak, zamislite se u ulozi potencijalnog kupca koga zanimaju najnoviji modeli ili, recimo, mesta na kojima bi ih mogao kupiti. Krenete li sa ukucavanjem relevantnih pojmova u browser, završićete sa podužom listom fraza koje će vam sam Google sugerisati. Zapravo, što je takvih fraza […]

trending_flat
Šta je affiliate marketing i kako ga možete iskoristiti za izgradnju mreže svojih promotera?

Dobilli ste 50, ili zašto ne 100, novih klijenata za samo 3 dana. A niste ni prstom mrdnuli. Naprotiv, uživali ste u kratkom i zasluženom odmoru. Vaša ponuda je tačno ono što ti kupci žele. Nema potrebe da ih uveravate, obasipate dodatnom pažnjom, mašete popustima… Sve to je već obavio neko drugi. Klijenti su tu i žele da vam daju svoj novac sada, bez odlaganja. „Ma toga nema ni na filmu“, možda vam se otelo. Ima i te kako. U pitanju je prodajna strategija koju možete odmah iskoristiti za uvećanje svog profita. Ova „magija“ zove se affiliate marketing  ili partnerski marketing. Upravo zahvaljujući affiliate marketingu čuveni Amazon je postao ono što je danas. Uspeh mu duguje i Squarespace platform za pravljenje sajtova, obrazovni sajtovi poput Linde i Treehousa i mnogi, mnogi, mnogi drugi. Sve što vam je potrebno da affiliate marketing iskoristite za sebe i svoj profit […]

trending_flat
Šta sve treba da uzmete u obzir dok vodite ili planirate internet prodavnicu

Kako povećati prodaju? Ukoliko imate online prodavnicu ovo pitanje vas je napalo iz zasede barem 600 puta do sada. Verovatno vam je ukralo sate i sate sna, par kilograma živaca i poremetilo vam probavni trakt. Ako vam je dosta mučenja, vreme je za promene. Pogledajte ovih nekoliko važnih saveta za vlasnike online prodavnice i zaboravite na neprospavane noći i probleme sa stomakom. Obnavljanje živaca – ne garantujemo. Offline vs online prodavnica Online kupovina nikada nije bila lakša. Ipak, većina ljudi i dalje bira „normalne“ radnje u kojima može da vidi, opipa i proba robu, razgovara sa prodavcem, možda se cenjka, uživa u specifičnom izgledu i organizaciji prodavnice i da kupljenu stvar odmah odnese kući. Dakle, kupci žele sve ono što im online prodavnice i e-commerce sajtovi danas zapravo ne nude. A mora li da bude tako? Kada klijent uđe u lokal, bez obzira da li se radi o supermarketu, […]

trending_flat
Abeceda marketinških istraživanja

Danas pričamo o marketinškim istraživanjima. To je važna oblast, jer predstavlja način dolaženja do informacija koje se koriste za donošenje odluka. To je i zanimljiva oblast, jer na poseban način kombinuje elemente statistike, psihologije, sociologije, tehnologije, marketinga i drugih disciplina u nešto što je ljudima interesantno za korišćenje. Marketinškim istraživanjima se ne bave samo naučno-obrazovne institucije i specijalizovane agencije, već i preduzeća svih veličina, od malih porodičnih firmi do velikih kompanija. Bilo da ste preduzetnik, rukovodilac ili konsultant, imajte na umu da će vam marketinška istraživanja u određenom obliku biti potrebna, jer ćete bez njih teško moći da ostvarite poslovni uspeh. Zato o njima pišemo. Pojam marketinških istraživanja Marketinška istraživanja (Marketing Research) su aktivnost koja se odnosi na prikupljanje, obradu i analizu podataka koji su potrebni da bi se donela određena marketinška odluka ili rešio određeni marketinški problem. Za razliku […]

trending_flat
Zara: Šta jednog proizvođača odeće može da izdvoji iz mnoštva drugih?

Na pitanje „Kako biti uspešan u modnoj industriji?“, odgovor je, zapravo, zapanjujuće jednostavan. Prvi korak je da pravite odeću koju će ljudi želeti da nose. Drugi korak je da prodajete više nego što stižete da napravite. I treći korak je – ponavljajte korake jedan i dva dokle god funkcionišu. Mnogi brendovi pridržavaju se ove jednostavne filozofije, ali se jedan razlikuje, upravo po svojoj jedinstvenoj filozofiji. Ali, krenimo redom. Godine 1963. Amansi Ortega Gaona počeo je da se bavi prodajom odeće, ni ne sluteći da će postati treći najbogatiji čovek na svetu. Naime, njegova kompanija Inditex je 2005. godine proglašena za najbrže rastuću proizvodnu kompaniju na svetu. Ona sada ima preko 2000 prodavnica, objedinjenih pod imenom Inditex, inače najvećim poslovnim uspehom u španskoj istoriji. Vama je možda poznatija kao Zara. Pre nego što se osvrnemo na to šta je učinilo Zaru […]

trending_flat
Edukacija kao marketinška strategija (podizanje svesti korisnika kroz pružanje vrednosti)

Ma koliko da je vaš sadržaj kvalitetan, ne postoje garancije da će vaši potencijalni kupci reagovati na njega. Ako ne posvetite vreme edukovanju kupaca o svom brendu, proizvodu ili usluzi, ostavljate za sobom priliku da istinski ostvarite vezu sa svojim kupcima. Jer, tek uvođenjem edukacije kao dela marketinške strategije možete, zapravo, postići ciljeve koje želite – i koji neće biti kratkog daha. Edukacija kao investicija Edukacija može koristiti svima, bez obzira na to kakvu vrstu proizvoda ili usluge nude. Najveću primenu – i najveću efikasnost – ima kod proizvoda ili usluga koji su novi, odnosno o kojima se malo zna. U tom smislu, edukacija pomaže ne vašim kupcima da bolje razumeju suštinu proizvoda ili usluge koje nudite. Posredno, to omogućava veći stepen konverzije prilikom prodaje – jer kada zaista razumeju šta je to što im prodajete, neće imati ništa protiv da to […]

Be the first to leave a comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

O nama

Stvaramo prilike i dokazujemo da digitalne komunikacije poboljšavaju živote ljudi, razvijaju društvo.
 
 

Uninor Grupa predstavlja integrisanu mrežu inovativnih platformi dizajniranih kako bi unapredile poslovne procese i olakšale korisnicima ostvarivanje njihovih ciljeva.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation

Exit mobile version