10 ključnih momenata istorije marketinga

ČLANAK arrow_drop_down

Istorija marketinga duga je koliko i istorija prodaje, pa stoga potiče verovatno još iz vremena kada se roba međusobno trampila. Svako je hvalio svoju robu u nameri da je proda, a to je princip koji važi i danas, s tim da su načini na koje se takvo nešto može plasirati nikada raznovrsniji. Tako bi detaljno bavljenje istorijom marketinga bio sasvim sigurno zanimljiv, ali i veoma naporan i dugotrajan posao. Stoga vam donosimo kraći prikaz, odnosno 10 ključnih momenata koji su svoj trag ostavili na oglašavanju kakvo poznajemo danas.

1. Prvi spam u istoriji

Davne 1864. godine marketing svakako nije bio novina, isto kao što to nije bio ni telegraf. Ali, spajanje ove dve stvari i te kako je bilo nešto novo. Upravo ove godine telegraf je prvi put korišćen u svrhe slanja netraženih ponuda, nudeći bogatijim Amerikancima prilike za ulaganja koje se ne mogu propustiti, a koje su ipak u velikoj meri nervirale primaoce ovih poruka. Danas su nam poznate kao spam.

Iako metoda “šalji ljudima svoje ponude do besvesti i nasumično” sigurno nije najmudrija marketinška strategija, od nje se ni danas ne odustaje, a razvoj tehnologije učinio ju je nikad lakšom za sprovođenje od strane onih koji je i dalje zagovaraju.

2. Merenje dometa kampanje

Mnogi časopisi su 1914. godine počeli da nude prostor za oglašavanje, obećavajući pritom odličan obuhvat ciljne grupe a da za to nisu imali nikakvo pokriće. Tako je i osnovano udruženje “Audit Bureau of Circulations”, čija misija je bila potvrđivanje cifara koje su časopisi nudili kao obećanje svojim oglašivačima. Danas je ovo udruženje poznato kao “Alliance of Audited Media” i u najvećoj meri je posvećeno digitalnim medijima.

Istovremeno, merenje dometa određenih kampanja i medija putem kojih se sprovode postalo je nauka za sebe. Iako se tehnologija u međuvremenu razvila, suština je ostala ista: bez obzira na medij, najveća snaga oglašavačke industrije uvek će biti direktno zavisna od toga u kojoj meri se mogu pouzdati u procenjene brojke, a za savršenim alatom koji bi minimizirao neizvesnost još uvek se traga.

3. Prva televizijska reklama

Tehnički nesavršena i emitovana za oči samo nekoliko hiljada ljudi, prva televizijska reklama emitovana je 1. jula 1941. godine na kanalu NBC u SAD. Nju je platio Bulova, brend koji prodaje satove i nakit. Reklama je emitovana tokom bejzbol utakmice Brooklyn Dodgersa i Philadelphia Philliesa, a njena cena iznosila je celih devet dolara. Oglašavanje putem televizije bilo je sporadično sve do omasovljenja televizora, što se desilo tokom pedestih i šezdesetih godina prošlog veka.

Vremenom se tehnička strana ove forme advertajzinga prilično izbrusila, a broj gledalaca drastično je povećan, pa zato danas reklame na televiziji koštaju mnogostruko više nego što je to bio slučaj sa prvom ikada emitovanom reklamom.

4. Naručivanje pizze putem računara

Danas je naručivanje hrane na kućnu adresu lakše nego ikada. Iako se može doneti sasvim utemeljen zaključak da je ovo relativno nova praksa, to zapravo nije slučaj. Naime, Pizza Hut tvrdi da nudi opciju poručivanja hrane putem interneta još od 1994. godine. Ali, ako vam je baš stalo da istražite vezu između pizze i računara, onda je važno spomenuti da se ova dva pojma pojavljuju zajedno prvi put 1974. godine, kada su istraživači programirali kompjuter koji bi osobama sa invaliditetom pomagao da poruče pizzu putem telefona. Reč je o Domino pizzi, tako da će Pizza Hut ipak morati da prihvati činjenicu da nije pionir u ovoj praksi.

5. Internet browser koji to stvarno jeste

Mozaic nije bio prvi internet browser, ali je ušao u istoriju kao prvi koji je popularizovao World Wide Web i učinio ga pristupačnim ljudima koji nisu imali napredno poznavanje računarskih tehnologija. Njegova pojava 1993. godine utrla je put prvom baneru. Prošlo je više od dve decenije od revolucionarnog pristupa kojim se poslužio Mozaic i zahvaljujući kom se pojavio i Netscape, koji, istini za volju, nije baš dobro prošao u nešto kasnijim okršajima browsera. Ovi okršaji traju i danas i ne čini se da bi se u skorije vreme mogli okončati, što je sasvim i očekivano, jer svi žele da koristite baš njihov proizvod dok surfujete internetom.

6. Prva baner reklama

Internet je 1994. godine još uvek bio novina i nije poznato koliko ga je tačno ljudi tada koristilo. Ono što se znalo jeste da je njegova upotreba neumitno rasla, mada su ponekad procene tog rasla bile disktutabilne. Ljudi, naime, nisu u potpunosti razumeli čemu služi internet i zato je taj rast bio sporiji nego što se očekivalo.

Te iste 1994. pojavio se prvi baner na sajtu HotWired, online verziji magazina Wired. Ovim putem reklamirao se bankomat, a na baneru je stajalo samo “Da li ste ikada svojim mišem kliknuli ovde? Hoćete.” Uspeh ovog oglasa bio je ogroman – njegov CTR (Click-Through Rate) iznosio je 44 odsto!

7. Super Bowl reklama koja ne košta milione dolara

Danas je Super Bowl događaj u koji mnogi brendovi ulažu basnoslovne sume kako bi se makar na tren pojavile pred očima višemilionske publike. Međutim, nije uvek bilo tako. Prva reklama emitovana tokom Super Bowla 1967. godine koštala je 42.000 dolara. Bilo je potrebno gotovo trideset godina da ova brojka postane sedmocifrena, što se po prvi put desilo 1995. godine. Treba imati na umu da je ovo jedan od najznačajnih sportskih događaja u SAD, pa nije iznenađujuće zašto su cene oglašavanja paprene.

8. AdWords

Google nije prvi pretraživač ikada, niti je prvi pretraživač koji je nudio prodaju oglasnog prostora. Ali, 2000. godine upravo Google je promenio način na koji se poima oglašavanje putem internet pretraživača, uvođenjem AdWords servisa. Program je najpre bio dostupan za samo 350 kupaca, ali danas je sasvim jasno da je Google na ovom polju apsolutni vladar.

Prvi korisnici AdWords servisa bile su medijske agencije, ali danas su sve granice koje su nekada važile pomerene. Google je postavio temelje oglašavanju kakvo danas nude društvene mreže poput Facebooka i Twittera, a osnovna prednost svake od ovih platformi je što je dostupna svima, uz malo truda i nešto novca na platnoj kartici.

9. Sadržaj koji kreiraju korisnici

Nemoguće je tačno odrediti kada je takozvani UGC (user-generated content ili, na našem jeziku, sadržaj koji kreiraju korisnici) nastao, ali 2006. godine Doritosova “Crash the Super Bowl” kampanja primer je koji će istoričari marketinga sigurno zabeležiti. Naime, umesto trošenja ogromne količine novca za pravljenje reklame, Doritos je odlučio da se osloni na svoje fanove, koji su dobili zadatak da naprave interesantan i nesvakidašnji video u trajanju od 30 sekundi. To je rezultovalo sa ukupno 1.065 primljenih videa, koji su postavljeni na sajt ove kompanije i za koje su drugi mogli da glasaju. “Live the Flavor” je naziv pobedničkog videa koji je emitovan u svojstvu reklame za Doritos na Super Bowlu.

Ovakva strategija – u kojoj sadržaj reklame kreiraju korisnici – može biti višestruko korisna, ne samo radi uštede na pravljenju reklame, već i radi aktivnog uključivanja korisnika u marketinšku strategiju kompanije. Ipak, mnogi su posle Doritosa probali da učine sličnu stvar, sa ne baš uvek sjajnim rezultatima. Zato je danas potpuno jasno da i UGC ima svoja ograničenja.

10. Fordova revolucija na X-u

U ranim danim X (Twittera) , mnogi brendovi nisu bili baš sigurni kako bi trebalo da se ponašaju na ovoj društvenoj mreži. Neki su se držali po strani, dok su drugi redovno ispaljivali uobičajene marketinške floskule. Ali Ford nije bio među njima, zahvajujući Skotu Montiju, koji je još 2008. godine zagovarao personalizovan pristup svakom korisniku koji kontaktira brend preko društvenih mreža. On se svodi na to da je preporučljivo razgovarati sa svakom osobom koja se obrati brendu, bez obzira da li ima dobre namere ili ne. Sada je ovo praksa koju su usvojili brojni brendovi, a greške u načinu na koji se obraćaju svojoj ciljnoj grupi teško su ili nikako oprostive.

About the author

About the author call_made

Radovan Laćarak

Iskusni izvršni direktor sa dokazanom istorijom rada u industriji informacionih tehnologija i usluga. Poseduje izuzetne veštine u pisanju tekstova različitih žanrova, kreiranju visokokvalitetnog veb sadržaja, strateškom uređivanju, novinarstvu i efikasnom upravljanju odnosima s medijima.

More posts Follow

trending_flat
United Grupa, u okviru koje posluje SBB, stvara najveću optičku mrežu u Jugoistočnoj Evropi

Nakon uspešnog osnivanja kompanije United Fiber u Grčkoj 2021. godine, United Grupa nastavila da objedinjuje svoj portfolio fiksne infrastrukture u EU (Bugarska, Hrvatska i Slovenija) pod brendom United Fiber. Počevši sa registracijom novouspostavljene kompanije u Sloveniji u martu 2024. godine, a koja će biti praćena Bugarskom i Hrvatskom do kraja ove godine, Grupa je fokusirana na dalje ubrzanje i jačanje svojih investicija na ovoj važnoj geografskoj oblasti. Moderna širokopojasna infrastruktura povezuje Evropu sa Bliskim istokom i Azijom, odgovarajući na visoku potražnju za tranzitom kroz ključna tržišta Grupe. Ultra-brzi i pouzdani internet zadovoljava visoke zahteve korisnika i poslovnih klijenata širom Jugoistočne Evrope. „U United Grupi znamo kako da izgradimo i implementiramo najmoderniju fiksnu infrastrukturu. 2000. godine smo počeli potpuno od nule u Srbiji, a dve decenije kasnije postali smo najveća optička mreža u Jugoistočnoj Evropi. U četiri zemlje Evropske unije – Grčkoj, Bugarskoj, Hrvatskoj i […]

trending_flat
Kompanija Meta širi program pretplate

Meta je na početku svoj servis sa plaćenom verifikacijom nudila u Australiji i na Novom Zelandu, a sada je dostupan i Facebook i Instagram korisnicima u Sjedinjenim Američkim Državama.  Meta Verified servis košta 11,99 dolara mesečno ukoliko se koristi na vebu, odnosno 14,99 dolara preko mobilne prodavnice aplikacija. Prva opcija nudi samo mogućnost dobijanja plave kvačice za Facebook, dok druga omogućava isto i za Instagram. Pored bedža, servis nudi "proaktivnu zaštitu od imitatora", direktan pristup korisničkoj podršci, ekskluzivne stikere i 100 Stars mesečno na Facebooku za iskazivanje podrške drugim kreatorima.Oni koji žele da koriste servis moraju da imaju 18 godina i moraju da prođu kroz proces verifikacije, koji uključuje posedovanje identifikacionog dokumenta sa fotografijom. Potrebno je i uključivanje opcije za verifikaciju u dva koraka.

trending_flat
Taxi Aplikacija – Kako brzo i lako doći do taksi vozila?

Zamislite scenu - počela je kiša u Novom Sadu, a vi baš sada morate da se nađete na drugoj strani grada. Zovete brojeve taksi vozila ali se niko ne javlja, ili vam kažu da nema slobodnih vozila.  Srećom, postoji novo rešenje za ovakve probleme, u skladu sa modernim tehnologijama, koje će vam uštedeti vreme i živce.U pitanju je besplatna "Pan taxi" aplikacija, dostupna za Android ili iOS uređaje, a ispostavilo se i da je veoma laka za korišćenje, u šta smo se i sami uverili. Evo kako aplikacija zapravo funkcioniše: - Instalirate aplikaciju sa App Store ili Google Play, ukucate svoj broj telefona i sama aplikacija pronađe vašu lokaciju uz pomoć Goole Maps-a i GPS-a. - Imate opciju da ukucate početnu i krajnju adresu i aplikacija će vam odmah reći koliko vremena će trajati vožnja i koliko će otprilike koštati. […]

trending_flat
Škole počele da zabranjuju ChatGPT da đaci ne bi varali na testovima

Sve javne škole u Njujorku su blokirale pristup ChatGPT modelu na svojim mrežama i uređajima. Škole su u strahu da bi učenici mogli da iskoriste ChatGPT za varanje na domaćim zadacima, ali i pisanje sastava, što može kreirati put za izbegavanja učenja školskog materijala. Za one koji nisu ispratili celu priču, ChatGPT je jezički model za predviđanje koji je kreirala kompanija OpenAI. ChatGPT je trenutno dostupan besplatno svakome, a možete ga koristiti da pišete sastave, pesme, ali i tehničku dokumentaciju ili programski kod. Ono što je zastrašujuće je koliko je ChatGPT dobar i koliko teško možete da primetite da je u pitanju mašinski generisan sadržaj. Problem sa ChatGPT je što trenutno pravi sadržaj koji zvuči veoma dobro, ali isto tako često ne daje tačne informacije. Kompanija OpenAI je kreirana 2015. godine od strane Sem Altmana i Ilon Maska i ona, […]

trending_flat
Zašto će 2025. biti godina AI pametnih naočara

Naredna 2025. godina mogla bi  biti ključna za širu primenu pametnih naočara sa AI tehnologijom, jer unapređenje načina na koji percipiramo svet počinje da privlači sve veći interes. Napredak u razvoju "proširene stvarnosti" (AR, odnosno, augmented reality) i sveopšta AI integracija, uz podršku velikih kompanija, stvaraju temelje za široku upotrebu pametnih naočara. AI pametne naočare su nekada bile predmet podsmeha, pre svega zbog "nedovoljno ozbiljnih" Google naočara. Kompanije kao što su Meta, Baidu, kao i startapi poput Brilliant Labs i Solos, danas koriste AI modele i napredne tehnologije kako bi unapredile ove uređaje. Kako ljudi sve više postaju komforniji u korišćenju naprednih AI alata, tako se pojavljuje potreba da se oni koriste u različitim situacijama. To može biti nezgodno dok vozite ili ne želite stalno da vadite telefon. Za razliku od Google Glass, moderne pametne naočare, poput onih koje zajednički prave Meta […]

trending_flat
Bitcoin u usponu, dolazi li zlatno doba kriptovaluta?

Povoljno okruženje moglo bi rezultirati značajno većim obimom trgovine kriptoimovinom nego što je sada slučaj. Kriptovalute su nastavile svoj uspon, predvođene bitcoinom, koji je ove nedelje prvi put u istoriji dostigao vrednost od 80.000 američkih dolara. Ether je porastao tri posto nakon što je u subotu prešao nivo od 3.000 dolara. Poslednja transakcija obavljena je po ceni od 3.203,10 dolara. Manje kriptovalute doživele su veće skokove jer su investitori nastavili da razmatraju implikacije drugog mandata novoizabranog predsednika Donalda Trampa. XRP je porastao za 11 posto, decentralizovani finansijski token povezan s Cardanom skočio je za 40 posto. Memecoin dogecoin i Shiba Inu porasli su za 17, odnosno 31 posto. Analitičari koje prenosi CNBC procenjuju da bi to moglo značiti početak zlatne ere za kriptoimovinu. Bitcoin se smatra sigurnom imovinom bez obzira na ishod izbora. Američko regulatorno telo, Securities and Exchange Commission, […]

trending_flat
iPhone 17 Air: Sve što znamo do sada

Prema više izvora, Apple planira potpuno novi model iPhone-a 17 za 2025. godinu, sa značajnim promenama u dizajnu. Evo šta znamo do sada o iPhone-u 17 Air (koji bi mogao dobiti naziv iPhone 17 Slim ili nešto potpuno drugačije). Dizajn iPhone 17 Air Glavni adut iPhone-a 17 Air biće njegov dizajn. Prema informacijama, Apple se fokusira na formu više nego na funkcionalnost kod ovog modela, što znači da možemo očekivati drastično drugačiji dizajn u poređenju sa trenutnim iPhone modelima, ali po cenu vrhunskih specifikacija i funkcija. iPhone 17 Air bi trebalo da bude „značajno tanji“ od trenutnih iPhone modela. Prema izvorima, uređaj će biti napravljen od aluminijuma, za razliku od titanijuma koji se koristi kod trenutnih iPhone Pro modela. Međutim, Ming-Chi Kuo navodi da će iPhone 17 Air imati kombinaciju titanijuma i aluminijuma. Ekran Prema analizama Ming-Chi Kua i Jeff […]

trending_flat
Netflix omogućava deljenje specifičnih scena iz filmova i serija

Netflix je predstavio novu funkciju pod nazivom Moments, koja korisnicima omogućava da sačuvaju omiljene scene iz filmova i serija i podele ih na društvenim mrežama. Ova opcija pretplatnicima olakšava povratak na posebne trenutke kad god požele, ali i omogućava da ih podele s drugim korisnicima. Svaka sačuvana scena uključuje naziv serije ili filma, epizodu i precizno vreme određenog trenutka. Korisnici mogu pregledati svoje označene scene i odmah nastaviti gledanje od tog tačnog trenutka. „Svoje sačuvane trenutke možete pregledati u bilo kom trenutku na telefonu, a ako nastavite sa gledanjem epizode ili filma, reprodukcija će početi tačno od mesta koje ste označili,“ objašnjeno je na Netflixovom blogu. Funkcija je trenutno dostupna korisnicima iOS uređaja, a uskoro će biti dostupna i na Androidu, uz uslov da korisnici imaju najnoviju verziju Netflix aplikacije. Očekuje se da će i druge platforme za striming, poput […]

trending_flat
Kompanija Yettel omogućila Voyo striming platformu dostupnom i u Srbiji

Kompanija Yettel najavila je da je od danas dostupna Voyo striming platforma korisnicima u Srbiji. Na predstavljanju je istaknuto da je Voyo jedna od najpopularnijih evropskih striming platformi, sa preko 6.000 sati raznovrsnog programa. Sadržaj obuhvata nove filmove svih žanrova, poznate klasike, strane i regionalne serije, dokumentarce, sportske i muzičke događaje, emisije i sadržaje za decu. Svi naslovi su dostupni bez reklama, sa srpskim titlovima, dok je dečiji sadržaj sinhronizovan i može se pratiti na odvojenim profilima uz roditeljsku zaštitu. Voyo je dostupan na mobilnim uređajima, Smart TV-ima i računarima, sa mogućnošću korišćenja dva paralelna strima na pet registrovanih uređaja. Vojin Kličković, menadžer za digitalne usluge i TV sadržaj u Yettelu, istakao je da Voyo donosi jedinstven lokalni i regionalni sadržaj, prilagođen svim uzrastima, pružajući korisnicima raznovrsne opcije za zabavu. „Naša misija je da budemo drugačiji i ponudimo relevantan, kvalitetan […]

trending_flat
Google novčanik će od sledeće godine moći da koriste i deca

Google Wallet će od 2025. omogućiti deci sa Android telefonima da koriste funkciju tap-to-pay, uz odobrenje roditelja. Nakon pozitivnih reakcija na tap-to-pay funkcije na Fitbit Ace LTE uređajima, Google je odlučio da proširi tu opciju na decu koja koriste Google Wallet. Deca koja koriste Android telefone moći će da koriste ovu opciju ukoliko roditelji postave Family Link i odobre pristup, objavio je portal 9to5Google. Roditelji će moći da odobre kreditne i debitne kartice na dečjim telefonima povezane sa Google novčanikom i putem Family Link aplikacije nadziru transakcije. Kako je najavljeno, deca će koristiti metode autentifikacije kao što su otisak prsta, prepoznavanje lica, PIN ili lozinka, za svaku kupovinu. Na početku će ta usluga podržavati poklon-kartice i ulaznice, ali ne i online kupovinu, identifikacione ili zdravstvene kartice. Sajt 9to5Google najavljuje da će opcija za dečije transakcije biti dostupna od sledeće godine u nekoliko zemalja, uključujući i SAD. […]

Related

trending_flat
Kako do idealne kombinacije ključnih reči?

Većina naših krstarenja internetom započinje ukucavanjem određenih pojmova u polje namenjeno pretrazi. Ti pojmovi će nas odvesti do stranica sa sadržajima koji nas zanimaju, a za one koji se bave optimizacijom internet sadržaja (SEO), upotreba ključnih reči biće važna alatka za povećanje ukupnog saobraćaja na sajtu. Ukoliko biste se pozabavili istraživanjem različitih načina upotrebe ključnih reči, sigurno će vas zanimati i kako da pri tome postignete maksimalni efekat. Budući da je praktično reč o osnovi SEO strategije, ovom prilikom ćemo pokušati da vam tu temu približimo na što jednostavniji način. Pretpostavimo da se bavite online prodajom LCD monitora. Za početak, zamislite se u ulozi potencijalnog kupca koga zanimaju najnoviji modeli ili, recimo, mesta na kojima bi ih mogao kupiti. Krenete li sa ukucavanjem relevantnih pojmova u browser, završićete sa podužom listom fraza koje će vam sam Google sugerisati. Zapravo, što je takvih fraza […]

trending_flat
Šta je affiliate marketing i kako ga možete iskoristiti za izgradnju mreže svojih promotera?

Dobilli ste 50, ili zašto ne 100, novih klijenata za samo 3 dana. A niste ni prstom mrdnuli. Naprotiv, uživali ste u kratkom i zasluženom odmoru. Vaša ponuda je tačno ono što ti kupci žele. Nema potrebe da ih uveravate, obasipate dodatnom pažnjom, mašete popustima… Sve to je već obavio neko drugi. Klijenti su tu i žele da vam daju svoj novac sada, bez odlaganja. „Ma toga nema ni na filmu“, možda vam se otelo. Ima i te kako. U pitanju je prodajna strategija koju možete odmah iskoristiti za uvećanje svog profita. Ova „magija“ zove se affiliate marketing  ili partnerski marketing. Upravo zahvaljujući affiliate marketingu čuveni Amazon je postao ono što je danas. Uspeh mu duguje i Squarespace platform za pravljenje sajtova, obrazovni sajtovi poput Linde i Treehousa i mnogi, mnogi, mnogi drugi. Sve što vam je potrebno da affiliate marketing iskoristite za sebe i svoj profit […]

trending_flat
Šta sve treba da uzmete u obzir dok vodite ili planirate internet prodavnicu

Kako povećati prodaju? Ukoliko imate online prodavnicu ovo pitanje vas je napalo iz zasede barem 600 puta do sada. Verovatno vam je ukralo sate i sate sna, par kilograma živaca i poremetilo vam probavni trakt. Ako vam je dosta mučenja, vreme je za promene. Pogledajte ovih nekoliko važnih saveta za vlasnike online prodavnice i zaboravite na neprospavane noći i probleme sa stomakom. Obnavljanje živaca – ne garantujemo. Offline vs online prodavnica Online kupovina nikada nije bila lakša. Ipak, većina ljudi i dalje bira „normalne“ radnje u kojima može da vidi, opipa i proba robu, razgovara sa prodavcem, možda se cenjka, uživa u specifičnom izgledu i organizaciji prodavnice i da kupljenu stvar odmah odnese kući. Dakle, kupci žele sve ono što im online prodavnice i e-commerce sajtovi danas zapravo ne nude. A mora li da bude tako? Kada klijent uđe u lokal, bez obzira da li se radi o supermarketu, […]

trending_flat
Abeceda marketinških istraživanja

Danas pričamo o marketinškim istraživanjima. To je važna oblast, jer predstavlja način dolaženja do informacija koje se koriste za donošenje odluka. To je i zanimljiva oblast, jer na poseban način kombinuje elemente statistike, psihologije, sociologije, tehnologije, marketinga i drugih disciplina u nešto što je ljudima interesantno za korišćenje. Marketinškim istraživanjima se ne bave samo naučno-obrazovne institucije i specijalizovane agencije, već i preduzeća svih veličina, od malih porodičnih firmi do velikih kompanija. Bilo da ste preduzetnik, rukovodilac ili konsultant, imajte na umu da će vam marketinška istraživanja u određenom obliku biti potrebna, jer ćete bez njih teško moći da ostvarite poslovni uspeh. Zato o njima pišemo. Pojam marketinških istraživanja Marketinška istraživanja (Marketing Research) su aktivnost koja se odnosi na prikupljanje, obradu i analizu podataka koji su potrebni da bi se donela određena marketinška odluka ili rešio određeni marketinški problem. Za razliku […]

trending_flat
Zara: Šta jednog proizvođača odeće može da izdvoji iz mnoštva drugih?

Na pitanje „Kako biti uspešan u modnoj industriji?“, odgovor je, zapravo, zapanjujuće jednostavan. Prvi korak je da pravite odeću koju će ljudi želeti da nose. Drugi korak je da prodajete više nego što stižete da napravite. I treći korak je – ponavljajte korake jedan i dva dokle god funkcionišu. Mnogi brendovi pridržavaju se ove jednostavne filozofije, ali se jedan razlikuje, upravo po svojoj jedinstvenoj filozofiji. Ali, krenimo redom. Godine 1963. Amansi Ortega Gaona počeo je da se bavi prodajom odeće, ni ne sluteći da će postati treći najbogatiji čovek na svetu. Naime, njegova kompanija Inditex je 2005. godine proglašena za najbrže rastuću proizvodnu kompaniju na svetu. Ona sada ima preko 2000 prodavnica, objedinjenih pod imenom Inditex, inače najvećim poslovnim uspehom u španskoj istoriji. Vama je možda poznatija kao Zara. Pre nego što se osvrnemo na to šta je učinilo Zaru […]

trending_flat
Edukacija kao marketinška strategija (podizanje svesti korisnika kroz pružanje vrednosti)

Ma koliko da je vaš sadržaj kvalitetan, ne postoje garancije da će vaši potencijalni kupci reagovati na njega. Ako ne posvetite vreme edukovanju kupaca o svom brendu, proizvodu ili usluzi, ostavljate za sobom priliku da istinski ostvarite vezu sa svojim kupcima. Jer, tek uvođenjem edukacije kao dela marketinške strategije možete, zapravo, postići ciljeve koje želite – i koji neće biti kratkog daha. Edukacija kao investicija Edukacija može koristiti svima, bez obzira na to kakvu vrstu proizvoda ili usluge nude. Najveću primenu – i najveću efikasnost – ima kod proizvoda ili usluga koji su novi, odnosno o kojima se malo zna. U tom smislu, edukacija pomaže ne vašim kupcima da bolje razumeju suštinu proizvoda ili usluge koje nudite. Posredno, to omogućava veći stepen konverzije prilikom prodaje – jer kada zaista razumeju šta je to što im prodajete, neće imati ništa protiv da to […]

Be the first to leave a comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

O nama

Stvaramo prilike i dokazujemo da digitalne komunikacije poboljšavaju živote ljudi, razvijaju društvo.
 
 

Uninor Grupa predstavlja integrisanu mrežu inovativnih platformi dizajniranih kako bi unapredile poslovne procese i olakšale korisnicima ostvarivanje njihovih ciljeva.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation

Exit mobile version