Crowdfunding odličan put do početnog kapitala

ČLANAK arrow_drop_down

Za pokretanje biznisa ili projekta potrebne su vam samo dve stvari – ideja i volja. Ako imate jaku volju, naći ćete i način da svoju ideju sprovedete u delo. Ukoliko vam na putu ka uspehu prepreku predstavlja nedostatak novca, crowdfunding je jedan od najboljih načina da je rešite problem početnog kapitala.

Šta je to crowdfunding?

Kako mu i samo ime kaže, crowdfunding (crowd – masa ljudi, funding – finansiranje)  predstavlja prikupljanje novčanih sredstava od velikog broja pojedinaca ili firmi.

Umesto da tražite jednog finansijera koji bi u vašu ideju uložio 10.000 dolara, na vama je da uverite hiljade ljudi u vrednost svoje ideje, kako bi vam za njenu realizaciju donirali po koji dolar. Ako imate zaista dobru ideju, verujte, to je i više nego moguće.

Uspešan crowdfunding u praksi

Za Majkla Hejsa neuspeh nije dolazio u obzir. Ovom osamnaestogodišnjaku je trebalo 28.000 dolara kako bi platio školarinu za naučni program na Univerzitetu u Ilinoisu. Kako njegovi roditelji nisu imali novca, bio je prinuđen da sam potraži rešenje svog problema. Nešto novca je zaradio radeći u apoteci, ali to nije bilo ni izbliza dovoljno.

A onda mu je na pamet pala sjajna ideja na čijim će se temeljima kasnije izgraditi industrija vredna desetine milijardi dolara. Važno je napomenuti da se radnja ove priče odvija 1987. godine, daleko pre ekspanzije interneta i društvenih mreža.

Majkl je izračunao da će uspeti da plati školovanje ako 2.800.000 ljudi podstakne da mu doniraju po cent. Za pomoć se obratio Bobu Grinu, poznatom kolumnisti Chicago Tribune-a, lista sa višemilionskim tiražom. Budući da mu se dopala ideja, Grin je čitaoce svoje kolumne upoznao sa problemom ovog momka i praktično “šerovao” njegov apel.

U objavljenom tekstu Majkl je molio čitaoce da mu pošalju samo po jedan cent, novčić koji nikom ništa ne znači, kovanicu koju svako ima zaturenu ispod kauča ili u nekom ćošku.

Grin i Hejs su bili svesni da neće biti teško navesti ljude da se odreknu tog jednog centa, već da će glavni izazov biti pokrenuti ih. Stoga je Grin u svom tekstu, u više navrata, podstakao čitaoce da ostave novine i odmah stave peni u kovertu! Čak je ponovio i Majklovu adresu, kako “čitaoci ne bi gubili vreme, iznova čitajući tekst”.

Narednih meseci usledila je invazija na Hejsovo poštansko sanduče. Pristizale su kovanice od po jednog, deset, pedeset centi, ali i papirne novčanice krupnijih vrednosti. Nakon 90.000 pristiglih koverti, Majkl Hejs je imao dovoljno novca.

Četiri godine kasnije, uspešno je diplomirao. Misija uspela!

Ovaj slučaj mnogi smatraju prvom crowdfunding kampanjom, iako su slični oblici finansiranja poznati još od 18. veka.

Svet i Srbija

Crowdfunding je u svetu odavno prisutan, a sve je popularniji i kod nas.

Danas širom sveta deluje više hiljada platformi i govori se o crowdfunding industriji koja nezaustavljivo raste. Tokom 2013. godine ovim putem u svetu je prikupljeno čak oko 6 milijardi dolara (da, da šestica sa devet nula), dok su samo dve godine kasnije prikupljene čak 34 milijarde dolara.

Prema istraživanjima koja je sproveo sajt crowdfunding.rs, kolektivnim finansiranjem preko Indiegogo i Kickstarter platformi u Srbiji je do sredine 2016. godine prikupljeno preko 650.000 dolara. Poređenja radi, u Velikoj Britaniji se ista suma prikupi za 4-5 dana. Sa druge strane, tek 0.03% stanovništva Srbije je podržalo neku kampanju, naspram 22% Amerikanaca.

Ipak, popularnost crowdfundinga u Srbiji raste i o njemu se sve više priča. Održavaju se prve crowdfunding konvencije i akademije, a nedavno je sa radom počela i prva sprska web platforma za grupno finansiranje – Investing in idea.

Od ukupno 570 kampanja, čak 500 je vođeno na Indiegogo platformi, iako se Kickstarter pokazao daleko uspešnijim.

Važno je istaći da Kickstarter nije zvanično otvoren za državljane Srbije, te je neophodno pronaći partnera iz inostranstva.

Sa druge strane, Indiegogo je otvoren za ceo svet. Pritom, za razliku od Kickstartera, Indiegogo isplaćuje sakupljeni novac čak i ako kampanja ne uspe. Stručnjaci smatraju da su ove razlike glavni razlog daleko veće popularnosti Indiegogo platforme u Srbiji.

Prema gorepomenutim istraživanjima, u Srbiji je uspešno okončano svega 7.2% kampanja. Ovaj neuspeh se pravda neiskustvom i needukovanošću pokretača kampanja. Kako vreme odmiče, kamapanjama se ozbiljnije pristupa te se procenat uspešnih kampanja postepeno uvećava.

Najuspešnije kampanje u Srbiji su kampanje Startit-a, Centra za mame i filma Na granici. Startit je svojom kampanjom preko Kickstartera prikupio gotovo 108.000 dolara za izgradnju start-up centra, što je čini najuspešnijom kampanjom u Srbiji. Centar za mame je uspeo da prikupi nešto više od 3.500 dolara, dovoljno za pokretanje svog online pravnog vodiča, dok je film “Na granici” svoj budžet uvećao za preko 8.000 dolara.

Učesnici ovih kampanja ističu da su odabir ciljne grupe i promocija od ključnog značaja za uspeh kampanje. Pritom, napominju kako treba imati na umu da najveći broj donacija stiže od ljudi iz neposrednog okruženja, ljudi sa kojima ste već ostvarili neki odnos, te da društvene mreže igraju veoma bitnu ulogu u promociji kampanje.

Vrste crowfunding-a

Postoji nekoliko vidova crowdfunding-a, odnosno tipova platformi na kojima se prikuplja novac.

Reward crowdfunding

Ovo je svakako najpoznatija vrsta crowdfunding-a i kod nas je postala sinonim za crowdfunding uopšte. Ovaj vid finansiranja se može posmatrati i kao svojevrsni vid pretplate. Platforme kao što su Kickstarter i Indiegogo donatorima obezbeđuju određenu nagradu ili privilegiju koju dobijaju nakon što projekat zaživi.

Na primer, ukoliko su uložili u neku proizvodnju, ulagači će dobiti taj proizvod ili neki drugi prigodan poklon, zavisno od visine uloga i vrednosti proizvoda.

Donatori koji su preko Kickstartera pomogli snimanje filma Veronica Mars, dobijali su karte za premijeru, priliku da junaku daju ime ili čak da glume u filmu, a sve “prema zasluzi”.

Ovaj tip crowdfundinga je najpogodniji za finansiranje malih preduzetnika i neprofitnih organizacija, koji na ovaj način dolaze do novca po mnogo povoljnijim uslovima u odnosu na bankarske kredite. Pritom, budući da se radi o pozamašnim sumama, ni banke ni “poslovni anđeli” neće ulagati osim ako nisu uvereni u isplativost projekta, dok je “masa” znatno voljnija da rizikuje. Ulagači su češće vođeni emocijama i željom da podrže ideju, nego ambicijom da zarade novac.

Donation crowdfunding

Kampanjama ovog tipa se prikupljaju donacije, bez ikakvih obaveza prema donatorima.

Ovakve kampanje su tipične za prikupljanje novca u humanitarne svrhe i sprovode se na platformama kao što su CrowdriseRazoo i Givengain. Ovaj oblik finansiranja je vrlo sličan tradicionalnom fundraising-u. Jedina razlika je u tome što se kod donacijskog crowdfunding-a novac prikuplja u ograničenom vremenskom roku i za tačno određeni projekat.

Za razliku reward i donation crowdfunding-a, osnivanje nekih kompleksnijih tipova platformi iziskuje donošenje posebnih zakonskih regulativa. To u praksi stvara izvesne probleme, budući da većina zemalja potrebne propise još nije donela.

Međutim, prema uzoru na SAD gde su ove vrste crowdfunding-a u velikom povoju, sve više zemalja radi na došenju odgovarajućih propisa. U ovu grupu spadaju lending i equity crowdfunding.

Lending crowdfunding

Preko platformi ovog tipa preduzetnici i firme uzimaju zajmove koje moraju da vrate u određenom roku, uz određenu kamatu. Pokretači kampanja lakše i brže dolaze do kapitala, uz značajno niže kamate u odnosu na banke. Sa druge strane, ulagači brže ostvaruju dobit od kamata, a i zarade više nego da su štedeli u banci.

Najpoznatije platforme specijalizovane za ovaj tip crowdfunding-a su ProsperFunding Circle i Lending Club.

Equity crowdfunding

Platforme, kao što su CrowdfinderCrowdcube i Symbid prikupljaju sredstva čiji ulagači stiču pravo na određeni vlasnički udeo u projektu. Stručnjaci kažu da se na ovaj način prodaja udela odvija veoma brzo, za svega nekoliko dana, eventualno nedelja. Sa druge strane, prodaja udela velikim investitorima, fondovima i na berzama traje mesecima, pa i godinama.

Crowdfunding platforme se sve češće koriste i u marketinške svrhe, odnosno za ispitivanje tržišta. Stručnjaci su u njima prepoznali dobar način da se “opipa puls” potencijalnih klijenata i kupaca, pa mnogi pokreću kampanje samo da bi pratili njihove reakcije. Takođe, nakon uspešne crowdfunding kampanje i pozitivnih reakcija potencijalnih klijenata, povećavaju se šanse da projekat privuče i nove investitore.

Budući da se sredstva crowdfundingom prikupljaju brže, lakše i povoljnije, ali imajući u vidu i druge prednosti u odnosu na tradicionalne oblike finansiranja, ne treba da čudi sve veća ekspanzija crowdfundinga. Stručnjaci predviđaju da će crowdfunding u bliskoj budućnosti ugroziti, zatim nadmašiti i na kraju u potpunosti zameniti tradicionalne oblike finansiranja.

Zato, ako imate ideju, crowdfunding je dobar način da započnete njenu realizaciju.

About the author

About the author call_made

Radovan Laćarak

Iskusni izvršni direktor sa dokazanom istorijom rada u industriji informacionih tehnologija i usluga. Poseduje izuzetne veštine u pisanju tekstova različitih žanrova, kreiranju visokokvalitetnog veb sadržaja, strateškom uređivanju, novinarstvu i efikasnom upravljanju odnosima s medijima.

More posts Follow

trending_flat
United Grupa, u okviru koje posluje SBB, stvara najveću optičku mrežu u Jugoistočnoj Evropi

Nakon uspešnog osnivanja kompanije United Fiber u Grčkoj 2021. godine, United Grupa nastavila da objedinjuje svoj portfolio fiksne infrastrukture u EU (Bugarska, Hrvatska i Slovenija) pod brendom United Fiber. Počevši sa registracijom novouspostavljene kompanije u Sloveniji u martu 2024. godine, a koja će biti praćena Bugarskom i Hrvatskom do kraja ove godine, Grupa je fokusirana na dalje ubrzanje i jačanje svojih investicija na ovoj važnoj geografskoj oblasti. Moderna širokopojasna infrastruktura povezuje Evropu sa Bliskim istokom i Azijom, odgovarajući na visoku potražnju za tranzitom kroz ključna tržišta Grupe. Ultra-brzi i pouzdani internet zadovoljava visoke zahteve korisnika i poslovnih klijenata širom Jugoistočne Evrope. „U United Grupi znamo kako da izgradimo i implementiramo najmoderniju fiksnu infrastrukturu. 2000. godine smo počeli potpuno od nule u Srbiji, a dve decenije kasnije postali smo najveća optička mreža u Jugoistočnoj Evropi. U četiri zemlje Evropske unije – Grčkoj, Bugarskoj, Hrvatskoj i […]

trending_flat
Kompanija Meta širi program pretplate

Meta je na početku svoj servis sa plaćenom verifikacijom nudila u Australiji i na Novom Zelandu, a sada je dostupan i Facebook i Instagram korisnicima u Sjedinjenim Američkim Državama.  Meta Verified servis košta 11,99 dolara mesečno ukoliko se koristi na vebu, odnosno 14,99 dolara preko mobilne prodavnice aplikacija. Prva opcija nudi samo mogućnost dobijanja plave kvačice za Facebook, dok druga omogućava isto i za Instagram. Pored bedža, servis nudi "proaktivnu zaštitu od imitatora", direktan pristup korisničkoj podršci, ekskluzivne stikere i 100 Stars mesečno na Facebooku za iskazivanje podrške drugim kreatorima.Oni koji žele da koriste servis moraju da imaju 18 godina i moraju da prođu kroz proces verifikacije, koji uključuje posedovanje identifikacionog dokumenta sa fotografijom. Potrebno je i uključivanje opcije za verifikaciju u dva koraka.

trending_flat
Taxi Aplikacija – Kako brzo i lako doći do taksi vozila?

Zamislite scenu - počela je kiša u Novom Sadu, a vi baš sada morate da se nađete na drugoj strani grada. Zovete brojeve taksi vozila ali se niko ne javlja, ili vam kažu da nema slobodnih vozila.  Srećom, postoji novo rešenje za ovakve probleme, u skladu sa modernim tehnologijama, koje će vam uštedeti vreme i živce.U pitanju je besplatna "Pan taxi" aplikacija, dostupna za Android ili iOS uređaje, a ispostavilo se i da je veoma laka za korišćenje, u šta smo se i sami uverili. Evo kako aplikacija zapravo funkcioniše: - Instalirate aplikaciju sa App Store ili Google Play, ukucate svoj broj telefona i sama aplikacija pronađe vašu lokaciju uz pomoć Goole Maps-a i GPS-a. - Imate opciju da ukucate početnu i krajnju adresu i aplikacija će vam odmah reći koliko vremena će trajati vožnja i koliko će otprilike koštati. […]

trending_flat
Škole počele da zabranjuju ChatGPT da đaci ne bi varali na testovima

Sve javne škole u Njujorku su blokirale pristup ChatGPT modelu na svojim mrežama i uređajima. Škole su u strahu da bi učenici mogli da iskoriste ChatGPT za varanje na domaćim zadacima, ali i pisanje sastava, što može kreirati put za izbegavanja učenja školskog materijala. Za one koji nisu ispratili celu priču, ChatGPT je jezički model za predviđanje koji je kreirala kompanija OpenAI. ChatGPT je trenutno dostupan besplatno svakome, a možete ga koristiti da pišete sastave, pesme, ali i tehničku dokumentaciju ili programski kod. Ono što je zastrašujuće je koliko je ChatGPT dobar i koliko teško možete da primetite da je u pitanju mašinski generisan sadržaj. Problem sa ChatGPT je što trenutno pravi sadržaj koji zvuči veoma dobro, ali isto tako često ne daje tačne informacije. Kompanija OpenAI je kreirana 2015. godine od strane Sem Altmana i Ilon Maska i ona, […]

trending_flat
Zašto će 2025. biti godina AI pametnih naočara

Naredna 2025. godina mogla bi  biti ključna za širu primenu pametnih naočara sa AI tehnologijom, jer unapređenje načina na koji percipiramo svet počinje da privlači sve veći interes. Napredak u razvoju "proširene stvarnosti" (AR, odnosno, augmented reality) i sveopšta AI integracija, uz podršku velikih kompanija, stvaraju temelje za široku upotrebu pametnih naočara. AI pametne naočare su nekada bile predmet podsmeha, pre svega zbog "nedovoljno ozbiljnih" Google naočara. Kompanije kao što su Meta, Baidu, kao i startapi poput Brilliant Labs i Solos, danas koriste AI modele i napredne tehnologije kako bi unapredile ove uređaje. Kako ljudi sve više postaju komforniji u korišćenju naprednih AI alata, tako se pojavljuje potreba da se oni koriste u različitim situacijama. To može biti nezgodno dok vozite ili ne želite stalno da vadite telefon. Za razliku od Google Glass, moderne pametne naočare, poput onih koje zajednički prave Meta […]

trending_flat
Bitcoin u usponu, dolazi li zlatno doba kriptovaluta?

Povoljno okruženje moglo bi rezultirati značajno većim obimom trgovine kriptoimovinom nego što je sada slučaj. Kriptovalute su nastavile svoj uspon, predvođene bitcoinom, koji je ove nedelje prvi put u istoriji dostigao vrednost od 80.000 američkih dolara. Ether je porastao tri posto nakon što je u subotu prešao nivo od 3.000 dolara. Poslednja transakcija obavljena je po ceni od 3.203,10 dolara. Manje kriptovalute doživele su veće skokove jer su investitori nastavili da razmatraju implikacije drugog mandata novoizabranog predsednika Donalda Trampa. XRP je porastao za 11 posto, decentralizovani finansijski token povezan s Cardanom skočio je za 40 posto. Memecoin dogecoin i Shiba Inu porasli su za 17, odnosno 31 posto. Analitičari koje prenosi CNBC procenjuju da bi to moglo značiti početak zlatne ere za kriptoimovinu. Bitcoin se smatra sigurnom imovinom bez obzira na ishod izbora. Američko regulatorno telo, Securities and Exchange Commission, […]

trending_flat
iPhone 17 Air: Sve što znamo do sada

Prema više izvora, Apple planira potpuno novi model iPhone-a 17 za 2025. godinu, sa značajnim promenama u dizajnu. Evo šta znamo do sada o iPhone-u 17 Air (koji bi mogao dobiti naziv iPhone 17 Slim ili nešto potpuno drugačije). Dizajn iPhone 17 Air Glavni adut iPhone-a 17 Air biće njegov dizajn. Prema informacijama, Apple se fokusira na formu više nego na funkcionalnost kod ovog modela, što znači da možemo očekivati drastično drugačiji dizajn u poređenju sa trenutnim iPhone modelima, ali po cenu vrhunskih specifikacija i funkcija. iPhone 17 Air bi trebalo da bude „značajno tanji“ od trenutnih iPhone modela. Prema izvorima, uređaj će biti napravljen od aluminijuma, za razliku od titanijuma koji se koristi kod trenutnih iPhone Pro modela. Međutim, Ming-Chi Kuo navodi da će iPhone 17 Air imati kombinaciju titanijuma i aluminijuma. Ekran Prema analizama Ming-Chi Kua i Jeff […]

trending_flat
Netflix omogućava deljenje specifičnih scena iz filmova i serija

Netflix je predstavio novu funkciju pod nazivom Moments, koja korisnicima omogućava da sačuvaju omiljene scene iz filmova i serija i podele ih na društvenim mrežama. Ova opcija pretplatnicima olakšava povratak na posebne trenutke kad god požele, ali i omogućava da ih podele s drugim korisnicima. Svaka sačuvana scena uključuje naziv serije ili filma, epizodu i precizno vreme određenog trenutka. Korisnici mogu pregledati svoje označene scene i odmah nastaviti gledanje od tog tačnog trenutka. „Svoje sačuvane trenutke možete pregledati u bilo kom trenutku na telefonu, a ako nastavite sa gledanjem epizode ili filma, reprodukcija će početi tačno od mesta koje ste označili,“ objašnjeno je na Netflixovom blogu. Funkcija je trenutno dostupna korisnicima iOS uređaja, a uskoro će biti dostupna i na Androidu, uz uslov da korisnici imaju najnoviju verziju Netflix aplikacije. Očekuje se da će i druge platforme za striming, poput […]

trending_flat
Kompanija Yettel omogućila Voyo striming platformu dostupnom i u Srbiji

Kompanija Yettel najavila je da je od danas dostupna Voyo striming platforma korisnicima u Srbiji. Na predstavljanju je istaknuto da je Voyo jedna od najpopularnijih evropskih striming platformi, sa preko 6.000 sati raznovrsnog programa. Sadržaj obuhvata nove filmove svih žanrova, poznate klasike, strane i regionalne serije, dokumentarce, sportske i muzičke događaje, emisije i sadržaje za decu. Svi naslovi su dostupni bez reklama, sa srpskim titlovima, dok je dečiji sadržaj sinhronizovan i može se pratiti na odvojenim profilima uz roditeljsku zaštitu. Voyo je dostupan na mobilnim uređajima, Smart TV-ima i računarima, sa mogućnošću korišćenja dva paralelna strima na pet registrovanih uređaja. Vojin Kličković, menadžer za digitalne usluge i TV sadržaj u Yettelu, istakao je da Voyo donosi jedinstven lokalni i regionalni sadržaj, prilagođen svim uzrastima, pružajući korisnicima raznovrsne opcije za zabavu. „Naša misija je da budemo drugačiji i ponudimo relevantan, kvalitetan […]

trending_flat
Google novčanik će od sledeće godine moći da koriste i deca

Google Wallet će od 2025. omogućiti deci sa Android telefonima da koriste funkciju tap-to-pay, uz odobrenje roditelja. Nakon pozitivnih reakcija na tap-to-pay funkcije na Fitbit Ace LTE uređajima, Google je odlučio da proširi tu opciju na decu koja koriste Google Wallet. Deca koja koriste Android telefone moći će da koriste ovu opciju ukoliko roditelji postave Family Link i odobre pristup, objavio je portal 9to5Google. Roditelji će moći da odobre kreditne i debitne kartice na dečjim telefonima povezane sa Google novčanikom i putem Family Link aplikacije nadziru transakcije. Kako je najavljeno, deca će koristiti metode autentifikacije kao što su otisak prsta, prepoznavanje lica, PIN ili lozinka, za svaku kupovinu. Na početku će ta usluga podržavati poklon-kartice i ulaznice, ali ne i online kupovinu, identifikacione ili zdravstvene kartice. Sajt 9to5Google najavljuje da će opcija za dečije transakcije biti dostupna od sledeće godine u nekoliko zemalja, uključujući i SAD. […]

Related

trending_flat
Kako do idealne kombinacije ključnih reči?

Većina naših krstarenja internetom započinje ukucavanjem određenih pojmova u polje namenjeno pretrazi. Ti pojmovi će nas odvesti do stranica sa sadržajima koji nas zanimaju, a za one koji se bave optimizacijom internet sadržaja (SEO), upotreba ključnih reči biće važna alatka za povećanje ukupnog saobraćaja na sajtu. Ukoliko biste se pozabavili istraživanjem različitih načina upotrebe ključnih reči, sigurno će vas zanimati i kako da pri tome postignete maksimalni efekat. Budući da je praktično reč o osnovi SEO strategije, ovom prilikom ćemo pokušati da vam tu temu približimo na što jednostavniji način. Pretpostavimo da se bavite online prodajom LCD monitora. Za početak, zamislite se u ulozi potencijalnog kupca koga zanimaju najnoviji modeli ili, recimo, mesta na kojima bi ih mogao kupiti. Krenete li sa ukucavanjem relevantnih pojmova u browser, završićete sa podužom listom fraza koje će vam sam Google sugerisati. Zapravo, što je takvih fraza […]

trending_flat
Šta je affiliate marketing i kako ga možete iskoristiti za izgradnju mreže svojih promotera?

Dobilli ste 50, ili zašto ne 100, novih klijenata za samo 3 dana. A niste ni prstom mrdnuli. Naprotiv, uživali ste u kratkom i zasluženom odmoru. Vaša ponuda je tačno ono što ti kupci žele. Nema potrebe da ih uveravate, obasipate dodatnom pažnjom, mašete popustima… Sve to je već obavio neko drugi. Klijenti su tu i žele da vam daju svoj novac sada, bez odlaganja. „Ma toga nema ni na filmu“, možda vam se otelo. Ima i te kako. U pitanju je prodajna strategija koju možete odmah iskoristiti za uvećanje svog profita. Ova „magija“ zove se affiliate marketing  ili partnerski marketing. Upravo zahvaljujući affiliate marketingu čuveni Amazon je postao ono što je danas. Uspeh mu duguje i Squarespace platform za pravljenje sajtova, obrazovni sajtovi poput Linde i Treehousa i mnogi, mnogi, mnogi drugi. Sve što vam je potrebno da affiliate marketing iskoristite za sebe i svoj profit […]

trending_flat
Šta sve treba da uzmete u obzir dok vodite ili planirate internet prodavnicu

Kako povećati prodaju? Ukoliko imate online prodavnicu ovo pitanje vas je napalo iz zasede barem 600 puta do sada. Verovatno vam je ukralo sate i sate sna, par kilograma živaca i poremetilo vam probavni trakt. Ako vam je dosta mučenja, vreme je za promene. Pogledajte ovih nekoliko važnih saveta za vlasnike online prodavnice i zaboravite na neprospavane noći i probleme sa stomakom. Obnavljanje živaca – ne garantujemo. Offline vs online prodavnica Online kupovina nikada nije bila lakša. Ipak, većina ljudi i dalje bira „normalne“ radnje u kojima može da vidi, opipa i proba robu, razgovara sa prodavcem, možda se cenjka, uživa u specifičnom izgledu i organizaciji prodavnice i da kupljenu stvar odmah odnese kući. Dakle, kupci žele sve ono što im online prodavnice i e-commerce sajtovi danas zapravo ne nude. A mora li da bude tako? Kada klijent uđe u lokal, bez obzira da li se radi o supermarketu, […]

trending_flat
Abeceda marketinških istraživanja

Danas pričamo o marketinškim istraživanjima. To je važna oblast, jer predstavlja način dolaženja do informacija koje se koriste za donošenje odluka. To je i zanimljiva oblast, jer na poseban način kombinuje elemente statistike, psihologije, sociologije, tehnologije, marketinga i drugih disciplina u nešto što je ljudima interesantno za korišćenje. Marketinškim istraživanjima se ne bave samo naučno-obrazovne institucije i specijalizovane agencije, već i preduzeća svih veličina, od malih porodičnih firmi do velikih kompanija. Bilo da ste preduzetnik, rukovodilac ili konsultant, imajte na umu da će vam marketinška istraživanja u određenom obliku biti potrebna, jer ćete bez njih teško moći da ostvarite poslovni uspeh. Zato o njima pišemo. Pojam marketinških istraživanja Marketinška istraživanja (Marketing Research) su aktivnost koja se odnosi na prikupljanje, obradu i analizu podataka koji su potrebni da bi se donela određena marketinška odluka ili rešio određeni marketinški problem. Za razliku […]

trending_flat
Zara: Šta jednog proizvođača odeće može da izdvoji iz mnoštva drugih?

Na pitanje „Kako biti uspešan u modnoj industriji?“, odgovor je, zapravo, zapanjujuće jednostavan. Prvi korak je da pravite odeću koju će ljudi želeti da nose. Drugi korak je da prodajete više nego što stižete da napravite. I treći korak je – ponavljajte korake jedan i dva dokle god funkcionišu. Mnogi brendovi pridržavaju se ove jednostavne filozofije, ali se jedan razlikuje, upravo po svojoj jedinstvenoj filozofiji. Ali, krenimo redom. Godine 1963. Amansi Ortega Gaona počeo je da se bavi prodajom odeće, ni ne sluteći da će postati treći najbogatiji čovek na svetu. Naime, njegova kompanija Inditex je 2005. godine proglašena za najbrže rastuću proizvodnu kompaniju na svetu. Ona sada ima preko 2000 prodavnica, objedinjenih pod imenom Inditex, inače najvećim poslovnim uspehom u španskoj istoriji. Vama je možda poznatija kao Zara. Pre nego što se osvrnemo na to šta je učinilo Zaru […]

trending_flat
Edukacija kao marketinška strategija (podizanje svesti korisnika kroz pružanje vrednosti)

Ma koliko da je vaš sadržaj kvalitetan, ne postoje garancije da će vaši potencijalni kupci reagovati na njega. Ako ne posvetite vreme edukovanju kupaca o svom brendu, proizvodu ili usluzi, ostavljate za sobom priliku da istinski ostvarite vezu sa svojim kupcima. Jer, tek uvođenjem edukacije kao dela marketinške strategije možete, zapravo, postići ciljeve koje želite – i koji neće biti kratkog daha. Edukacija kao investicija Edukacija može koristiti svima, bez obzira na to kakvu vrstu proizvoda ili usluge nude. Najveću primenu – i najveću efikasnost – ima kod proizvoda ili usluga koji su novi, odnosno o kojima se malo zna. U tom smislu, edukacija pomaže ne vašim kupcima da bolje razumeju suštinu proizvoda ili usluge koje nudite. Posredno, to omogućava veći stepen konverzije prilikom prodaje – jer kada zaista razumeju šta je to što im prodajete, neće imati ništa protiv da to […]

Be the first to leave a comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

O nama

Stvaramo prilike i dokazujemo da digitalne komunikacije poboljšavaju živote ljudi, razvijaju društvo.
 
 

Uninor Grupa predstavlja integrisanu mrežu inovativnih platformi dizajniranih kako bi unapredile poslovne procese i olakšale korisnicima ostvarivanje njihovih ciljeva.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation

Exit mobile version