Za pokretanje biznisa ili projekta potrebne su vam samo dve stvari – ideja i volja. Ako imate jaku volju, naći ćete i način da svoju ideju sprovedete u delo. Ukoliko vam na putu ka uspehu prepreku predstavlja nedostatak novca, crowdfunding je jedan od najboljih načina da je rešite problem početnog kapitala.
Šta je to crowdfunding?
Kako mu i samo ime kaže, crowdfunding (crowd – masa ljudi, funding – finansiranje) predstavlja prikupljanje novčanih sredstava od velikog broja pojedinaca ili firmi.
Umesto da tražite jednog finansijera koji bi u vašu ideju uložio 10.000 dolara, na vama je da uverite hiljade ljudi u vrednost svoje ideje, kako bi vam za njenu realizaciju donirali po koji dolar. Ako imate zaista dobru ideju, verujte, to je i više nego moguće.
Uspešan crowdfunding u praksi
Za Majkla Hejsa neuspeh nije dolazio u obzir. Ovom osamnaestogodišnjaku je trebalo 28.000 dolara kako bi platio školarinu za naučni program na Univerzitetu u Ilinoisu. Kako njegovi roditelji nisu imali novca, bio je prinuđen da sam potraži rešenje svog problema. Nešto novca je zaradio radeći u apoteci, ali to nije bilo ni izbliza dovoljno.
A onda mu je na pamet pala sjajna ideja na čijim će se temeljima kasnije izgraditi industrija vredna desetine milijardi dolara. Važno je napomenuti da se radnja ove priče odvija 1987. godine, daleko pre ekspanzije interneta i društvenih mreža.
Majkl je izračunao da će uspeti da plati školovanje ako 2.800.000 ljudi podstakne da mu doniraju po cent. Za pomoć se obratio Bobu Grinu, poznatom kolumnisti Chicago Tribune-a, lista sa višemilionskim tiražom. Budući da mu se dopala ideja, Grin je čitaoce svoje kolumne upoznao sa problemom ovog momka i praktično “šerovao” njegov apel.
U objavljenom tekstu Majkl je molio čitaoce da mu pošalju samo po jedan cent, novčić koji nikom ništa ne znači, kovanicu koju svako ima zaturenu ispod kauča ili u nekom ćošku.
Grin i Hejs su bili svesni da neće biti teško navesti ljude da se odreknu tog jednog centa, već da će glavni izazov biti pokrenuti ih. Stoga je Grin u svom tekstu, u više navrata, podstakao čitaoce da ostave novine i odmah stave peni u kovertu! Čak je ponovio i Majklovu adresu, kako “čitaoci ne bi gubili vreme, iznova čitajući tekst”.
Narednih meseci usledila je invazija na Hejsovo poštansko sanduče. Pristizale su kovanice od po jednog, deset, pedeset centi, ali i papirne novčanice krupnijih vrednosti. Nakon 90.000 pristiglih koverti, Majkl Hejs je imao dovoljno novca.
Četiri godine kasnije, uspešno je diplomirao. Misija uspela!
Ovaj slučaj mnogi smatraju prvom crowdfunding kampanjom, iako su slični oblici finansiranja poznati još od 18. veka.
Svet i Srbija
Crowdfunding je u svetu odavno prisutan, a sve je popularniji i kod nas.
Danas širom sveta deluje više hiljada platformi i govori se o crowdfunding industriji koja nezaustavljivo raste. Tokom 2013. godine ovim putem u svetu je prikupljeno čak oko 6 milijardi dolara (da, da šestica sa devet nula), dok su samo dve godine kasnije prikupljene čak 34 milijarde dolara.
Prema istraživanjima koja je sproveo sajt crowdfunding.rs, kolektivnim finansiranjem preko Indiegogo i Kickstarter platformi u Srbiji je do sredine 2016. godine prikupljeno preko 650.000 dolara. Poređenja radi, u Velikoj Britaniji se ista suma prikupi za 4-5 dana. Sa druge strane, tek 0.03% stanovništva Srbije je podržalo neku kampanju, naspram 22% Amerikanaca.
Ipak, popularnost crowdfundinga u Srbiji raste i o njemu se sve više priča. Održavaju se prve crowdfunding konvencije i akademije, a nedavno je sa radom počela i prva sprska web platforma za grupno finansiranje – Investing in idea.
Od ukupno 570 kampanja, čak 500 je vođeno na Indiegogo platformi, iako se Kickstarter pokazao daleko uspešnijim.
Važno je istaći da Kickstarter nije zvanično otvoren za državljane Srbije, te je neophodno pronaći partnera iz inostranstva.
Sa druge strane, Indiegogo je otvoren za ceo svet. Pritom, za razliku od Kickstartera, Indiegogo isplaćuje sakupljeni novac čak i ako kampanja ne uspe. Stručnjaci smatraju da su ove razlike glavni razlog daleko veće popularnosti Indiegogo platforme u Srbiji.
Prema gorepomenutim istraživanjima, u Srbiji je uspešno okončano svega 7.2% kampanja. Ovaj neuspeh se pravda neiskustvom i needukovanošću pokretača kampanja. Kako vreme odmiče, kamapanjama se ozbiljnije pristupa te se procenat uspešnih kampanja postepeno uvećava.
Najuspešnije kampanje u Srbiji su kampanje Startit-a, Centra za mame i filma Na granici. Startit je svojom kampanjom preko Kickstartera prikupio gotovo 108.000 dolara za izgradnju start-up centra, što je čini najuspešnijom kampanjom u Srbiji. Centar za mame je uspeo da prikupi nešto više od 3.500 dolara, dovoljno za pokretanje svog online pravnog vodiča, dok je film “Na granici” svoj budžet uvećao za preko 8.000 dolara.
Učesnici ovih kampanja ističu da su odabir ciljne grupe i promocija od ključnog značaja za uspeh kampanje. Pritom, napominju kako treba imati na umu da najveći broj donacija stiže od ljudi iz neposrednog okruženja, ljudi sa kojima ste već ostvarili neki odnos, te da društvene mreže igraju veoma bitnu ulogu u promociji kampanje.
Vrste crowfunding-a
Postoji nekoliko vidova crowdfunding-a, odnosno tipova platformi na kojima se prikuplja novac.
Reward crowdfunding
Ovo je svakako najpoznatija vrsta crowdfunding-a i kod nas je postala sinonim za crowdfunding uopšte. Ovaj vid finansiranja se može posmatrati i kao svojevrsni vid pretplate. Platforme kao što su Kickstarter i Indiegogo donatorima obezbeđuju određenu nagradu ili privilegiju koju dobijaju nakon što projekat zaživi.
Na primer, ukoliko su uložili u neku proizvodnju, ulagači će dobiti taj proizvod ili neki drugi prigodan poklon, zavisno od visine uloga i vrednosti proizvoda.
Donatori koji su preko Kickstartera pomogli snimanje filma Veronica Mars, dobijali su karte za premijeru, priliku da junaku daju ime ili čak da glume u filmu, a sve “prema zasluzi”.
Ovaj tip crowdfundinga je najpogodniji za finansiranje malih preduzetnika i neprofitnih organizacija, koji na ovaj način dolaze do novca po mnogo povoljnijim uslovima u odnosu na bankarske kredite. Pritom, budući da se radi o pozamašnim sumama, ni banke ni “poslovni anđeli” neće ulagati osim ako nisu uvereni u isplativost projekta, dok je “masa” znatno voljnija da rizikuje. Ulagači su češće vođeni emocijama i željom da podrže ideju, nego ambicijom da zarade novac.
Donation crowdfunding
Kampanjama ovog tipa se prikupljaju donacije, bez ikakvih obaveza prema donatorima.
Ovakve kampanje su tipične za prikupljanje novca u humanitarne svrhe i sprovode se na platformama kao što su Crowdrise, Razoo i Givengain. Ovaj oblik finansiranja je vrlo sličan tradicionalnom fundraising-u. Jedina razlika je u tome što se kod donacijskog crowdfunding-a novac prikuplja u ograničenom vremenskom roku i za tačno određeni projekat.
Za razliku reward i donation crowdfunding-a, osnivanje nekih kompleksnijih tipova platformi iziskuje donošenje posebnih zakonskih regulativa. To u praksi stvara izvesne probleme, budući da većina zemalja potrebne propise još nije donela.
Međutim, prema uzoru na SAD gde su ove vrste crowdfunding-a u velikom povoju, sve više zemalja radi na došenju odgovarajućih propisa. U ovu grupu spadaju lending i equity crowdfunding.
Lending crowdfunding
Preko platformi ovog tipa preduzetnici i firme uzimaju zajmove koje moraju da vrate u određenom roku, uz određenu kamatu. Pokretači kampanja lakše i brže dolaze do kapitala, uz značajno niže kamate u odnosu na banke. Sa druge strane, ulagači brže ostvaruju dobit od kamata, a i zarade više nego da su štedeli u banci.
Najpoznatije platforme specijalizovane za ovaj tip crowdfunding-a su Prosper, Funding Circle i Lending Club.
Equity crowdfunding
Platforme, kao što su Crowdfinder, Crowdcube i Symbid prikupljaju sredstva čiji ulagači stiču pravo na određeni vlasnički udeo u projektu. Stručnjaci kažu da se na ovaj način prodaja udela odvija veoma brzo, za svega nekoliko dana, eventualno nedelja. Sa druge strane, prodaja udela velikim investitorima, fondovima i na berzama traje mesecima, pa i godinama.
Crowdfunding platforme se sve češće koriste i u marketinške svrhe, odnosno za ispitivanje tržišta. Stručnjaci su u njima prepoznali dobar način da se “opipa puls” potencijalnih klijenata i kupaca, pa mnogi pokreću kampanje samo da bi pratili njihove reakcije. Takođe, nakon uspešne crowdfunding kampanje i pozitivnih reakcija potencijalnih klijenata, povećavaju se šanse da projekat privuče i nove investitore.
Budući da se sredstva crowdfundingom prikupljaju brže, lakše i povoljnije, ali imajući u vidu i druge prednosti u odnosu na tradicionalne oblike finansiranja, ne treba da čudi sve veća ekspanzija crowdfundinga. Stručnjaci predviđaju da će crowdfunding u bliskoj budućnosti ugroziti, zatim nadmašiti i na kraju u potpunosti zameniti tradicionalne oblike finansiranja.
Zato, ako imate ideju, crowdfunding je dobar način da započnete njenu realizaciju.
Be the first to leave a comment