Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

    What's Hot

    Vlada još jedne evropske zemlje zabranjuje TikTok

    March 25, 2023

    Yettel Shopping – platforma za ponude i popuste

    March 24, 2023

    Zašto su zapadne vlade ušle u „rat“ s TikTokom?

    March 24, 2023
    Uninor SrbijaUninor Srbija
    • Home
    • Teme
      • Društvene mreže
      • Startapi i poslovanje
      • Gaming
      • eCommerce
    • AI
    • Mobilne mreže
    BIZNIS PORTAL
    Uninor SrbijaUninor Srbija
    Home » Veštačka inteligencija u školi: ChatGPT radi domaće zadatke
    AI

    Veštačka inteligencija u školi: ChatGPT radi domaće zadatke

    Radovan LacarakBy Radovan LacarakJanuary 31, 2023Updated:January 31, 2023No Comments4 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Reddit Telegram Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Softver koji koristi veštačku inteligenciju ChatGPT piše pismene zadatke u školama, rešava domaće zadatke. Da li bi to trebalo koristiti ili zabraniti? Da li je to pomoć ili rizik? I šta rade u nemačkim školama?

    „Živimo u vremenima promena i izazova, ali siguran sam da će naš car da nas vodi kroz ova teška vremena.“ Ta rečenica stoji na velikom monitoru u jednoj učionici u Gimnaziji kraljice Karoline u Frankentalu na zapadu Nemačke. Nije je napisao neki savremenik cara Vilhelma II, a ni neki učenik, već program veštačke inteligencije ChatGPT.

    Zadatak je smislila nastavnica Karin Rajser-Mala. Čet-bot napiše govor – đaci ga analiziraju. „Cilj je da se učenici prema tome postave kritički i konstruktivno“, kaže Rajser-Mala. U sledećem koraku, oni bi trebalo zajednički da prilagode govor tako što će ga dopuniti svojim istorijskim saznanjima. Mnogi delovi teksta mogu da se zamene, kažu đaci.

    Direktor škole: stroga zabrana nema smisla

    Gimnazija u Frankentalu prednjači u korišćenju čet-botova. Krajem prošle godine nastavnica Rajser-Mala razgovarala je s đacima o tim programima, jer je, kaže, postalo jasno da se među njima ionako širi ta digitalna inovacija. Postoji opasnost, naročito kod mlađih učenika, da isključe „svoje sopstveno razmišljanje“ i da sadržaje jednostavno preuzimaju.

    Kako bi škola trebalo da se ophodi sa šansama i rizicima koje donosi veštačka inteligencija? O tome se diskutuje već dva meseca, potvrđuje direktor škole Kristijan Bajer. I jasno je, kaže, da stroga zabrana nema smisla: „Moramo da se prilagodimo.“

    Odnos prema programu ChatGPT još uvek je veoma različit, ali neki, pa i nastavnica Rajser-Mala, u tome vide potencijal za nastavu. Nema smisla, kaže jedna učenica, da se domaći zadatak piše uz pomoć veštačke inteligencije – „nastavnici znaju kako ja pišem.“ Jedan učenik dodaje: „Zanimljivo mi je da vidim gde su granice veštačke inteligencije i odakle čovek mora da počne da koristi svoje sopstveno znanje.“

    Veoma napredan ChatGPT

    ChatGPT postao je veoma popularan još otkako je u novembru prošle godine pušten u javnost. To je čet-bot koji se zasniva na mašinskom učenju, što je jedan segment veštačke inteligencije. Treniran je s velikom količinom tekstova kako bi mogao da odgovara kao ljudski sagovornik. Smatra se da je taj program firme „Open AI“ koji košta milijarde, veoma vrlo napredan.

    Od nedavno se raspravlja o njegovim posledicama po škole, a to će biti tema i na predstojećoj Konferenciji ministara obrazovanja nemačkih pokrajina. Nekakvu zabranu tog čet-bota gotovo je nemoguće kontrolisati i sprovoditi, kaže berlinska senatorka za obrazovanje i predsednica Konferencije ministara Astrid-Sabine Buse.

    „Kako kontrolisati to kojim se izvorima đaci koriste dok rade domaće zadatke? Škola je oduvek bila sistem koji uči. To mora da se pokaže, a i pokazaće se, i u novoj normalnosti sveta u kojem veštačka inteligencija igra sve veću ulogu. Ta pojava se mora uzeti u obzir u nastavi i ona mora kritički da se prati“, kaže Buse.

    „To ima osobine revolucije“

    Sigurno je da će ChatGPT da promeni i nastavu. „To ima osobine revolucije“, kaže Doris Vesels, profesorka ekonomske informatike na Višoj strukovnoj školi u Kilu. Ona se između ostalog bavi i posledicama veštačke inteligencije u oblasti obrazovanja. „Čitav proces pisanja, i to ne samo u školi, promeniće se kroz moćna sredstva kao što je ChatGPT.“

    Čet-bot može da služi pre svega kao izvor inspiracije, kao partner u pisanju koji podstiče kreativnost, kaže Vesels. To bi u nastavi značilo da su učenik i veštačka inteligencija neka vrsta tandema. Ali, korisnici bi trebalo da provere ispravnost tvrdnji koje generiše program, jer on „halucinira“ – piše dakle i fiktivne tvrdnje, a zatim i svoje odgovore na njih. Zato i dalje ostaje važno poznavanje činjenica. „Učenici i učitelji moraju da čitaju generisane tekstove kao stručnjaci i da proveravaju njihov sadržaj“, kaže Vesels.

    Granice veštačke inteligencije

    Kao i predsednica Konferencije ministara obrazovanja Buse, i Vesels se izjasnila za to da se programi kao što je ChatGPT, u zavisnosti od uzrasta, integrišu u nastavu. I iskustva s veštačkom inteligencijom pokazala su da je besmisleno čisto reprodukovanje znanja – dakle naučiti napamet, a onda zaboraviti.

    Ipak, i promene u nastavi kroz veštačku inteligenciju imaju svoje granice, kaže Vesels. „Korišćenjem programa ChatGPT postaje jasno da je naša intuicija, dakle osećaj na osnovu našeg životnog iskustva, veliko bogatstvo. Toga mi ljudi moramo da budemo svesni, to veštačka inteligencija nikada neće moći da nam nadoknadi.“

    I u Gimnaziji kraljice Karoline u Frankentalu nastavnici i učenici prepoznaju granice veštačke inteligencije. Direktor gimnazije Bajer priča o tome jednu anegdotu: u decembru je zatražio od čet-bota da napiše za školu božićnu čestitku. Nastao je dobar tekst o poteškoćama u obrazovnim ustanovama za vreme korona-pandemije. Nakon toga, čet-bot je trebalo da napiše govor i za završnu matursku svečanost. „On je, Bogu hvala, bio jako loš“, kaže Bajer. „Apstraktan i površan.“ Jer, ChatGPT nema životnog iskustva.

    Izvor: Danas

    AI ChatGPT
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article3 stvari koje NIKADA ne treba bacati u kantu za smeće
    Next Article Radnici Twittera mogu da koriste “GodMode” da tvitaju s bilo kog profila
    Radovan Lacarak
    • Website

    Experienced CEO a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in Copywriting, Web Content Writing, Editing, Journalism, and Media Relations.

    PREPORUKE

    AI

    Nova veštačka inteligencija će zauvek promeniti „Microsoft Office“

    March 22, 2023
    AI

    Pao AI chatbot ChatGPT, OpenAI istražuje problem

    March 20, 2023
    AI

    Veštačka inteligencija stiže u Gmail

    March 15, 2023
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    POSLEDNJE DODANO

    Taxi Aplikacija – Kako brzo i lako doći do taksi vozila?

    February 19, 202397 Views

    The best place to be in 2023 – Open IT

    February 27, 202374 Views

    Netflix jeftiniji u Srbiji

    February 25, 202341 Views

    Isprobajte ova tri korisna trika u Viberu

    March 5, 202323 Views

    Umiljati robot kompanije Panasonic razveseliće vas

    March 13, 202321 Views
    Stay In Touch
    • Facebook
    • YouTube
    • TikTok
    • WhatsApp
    • Twitter
    • Instagram
    Uninor Srbija
    • O nama
    • Impressum
    • Obaveštenje o kolačićima
    DEVELOPED WITH ❤️ BY UNINOR SRBIJA

    © 2023 Uninor Srbija. Pokreće SBB hosting.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.