Pretplatnički biznis modeli

ČLANAK arrow_drop_down

Kompanija „Dollar Shave Club“ je unela pravu inovaciju u oblasti prodaje brijača. Ono što su oni uradili je toliko jednostavno da je prosto briljantno. Omogućili su kupcima kupovinu brijača putem pretplate po veoma povoljnim cenama, sa sve isporukom na kućnu adresu. Ponudili su tri paketa:

  • „The Humble Twin“, po ceni od 3$ mesečno (5 brijača sa dva sečiva)
  • „The 4X“, po ceni od 6$ mesečno (4 brijača sa četiri sečiva)
  • „The Executive“, po ceni od 9$ mesečno (4 brijača sa šest sečiva)

Oni su jednostavno promenili pravila igre. Pre njih, ljudi su kupovali brijače jednokratno, po cenama i do 20$. U kompaniji su shvatili ključnu stvar – da je potrošnja brijača kontinuirana, a ne jednokratna – i u skladu sa tim su formirali biznis model baziran na pretplati, koji se pokazao kao odličan. Kompanija „Dollar Shave Club“ je postala ozbiljan učesnik na tržištu brijača, a tome je svakako doprineo i odličan marketing koji su sprovodili. 19. jula 2016. godine kompaniju „Dollar Shave Club“ je kupila kompanija „Uniliever“ po ceni od 1 milijarde $ koja je isplaćena u gotovini. Stvarno dobra priča.

Popularnost pretplatničkih biznis modela

Pretplatnički biznis modeli (Subscription Business Models) nisu ništa novo. Ovi modeli postoje nekoliko decenija i pokazali su se kao veoma dobri. Tipični primeri su godišnja pretplata na časopis ili mesečna pretplata za korišćenje kablovske televizije. Ono što je novo je popularizacija ovih modela i njihova primena u skoro svim industrijama gde postoji kontinuirana potrošnja proizvoda i usluga, uključujući i neke od najvećih svetskih kompanija kao što su Amazon, Microsoft, Adobe ili Netflix.

Danas mogućnosti pretplate imamo svuda – u fitnes centrima, u dečijim igraonicama, u restoranima, kod kablovskih operatera, kod internet provajdera, u privatnim klinikama, u pozorištima i bioskopima, kod prodaje časopisa, u prodaji kozmetike, u održavanju stambenih zgrada, u javnim garažama, kod korišćenja Cloud softvera, u oblasti osiguranja, u mobilnoj telefoniji, kod taksi prevoznika itd.

Kako funkcionišu pretplatnički biznis modeli?

Pretplatnički biznis modeli su vrlo jednostavni. Funkcionišu tako što kupci plaćaju mesečnu ili godišnju naknadu kako bi mogli da koriste određeni proizvod ili uslugu (novine, televiziju, softver, brijače itd). Umesto da uvek iznova obavljaju kupovinu istog proizvoda (što znači uvek novi odlazak u kupovinu), kupci jednom plaćaju pretplatu i tokom pretplatnog perioda koriste proizvode ili usluge koje su platili (što znači da obavljaju samo jednu kupovinu). Logika jednokratne kupovine („one-time purchase“) se menja logikom kontinuirane kupovine („continuous purchase“).

Kako to funkcioniše najbolje se može videti na primeru. Uzmimo primer časopisa. Izdavaču plaćamo godišnju pretplatu u iznosu od recimo 4.000 dinara i tokom tih godinu dana svakog meseca dobijamo primerak časopisa na kućnu adresu. Ili primer kablovske televizije. Sa provajderom sklapamo ugovor kojim se obavezujemo da ćemo meečno plaćati recimo 3.200 dinara, a provajder se obavezuje da će nam omogućiti gledanje TV kanala koji se nalaze u paketu koji smo odabrali.

Pretplata može imati razne oblike. Može biti bazirana na principu „plaćaj koliko trošiš“ („pay per use“, „pay as you go“, prepaid) ili na principu „plaćaj kako ugovoriš“ („contract payment“, postpaid). Može uključivati korišćenje proizvoda u celosti, a može uključivati i samo delimično korišćenje proizvoda („freemium“). Konačno, može se odnositi na bezuslovno korišćenje proizvoda (npr. termini u fitnes centru), a može se odnositi i na uslovno korišćenje proizvoda (npr. usluge osiguranja).

 

Šta dobijaju kupci, a šta prodavci?

Suština pretplatničkih biznis modela je u tome da se kupcima olakša proces kupovine, što utiče na njihovu veću lojalnost. Pretplata za kupca znači veću udobnost i niže troškove, a za prodavca znači ostvarivanje stabilnih prihoda i manja ulaganja u privlačenje novih potrošača.

Koristi koje ostvaruju kupci su sledeće:

  • Visoka udobnost u kupovini
  • Jednostavnost kupovine
  • Vrlo jednostavni modeli
  • Veća fleksibilnost
  • Veća raznovrstnost
  • Bolji odnos cena/kvalitet
  • Obezbeđenje kvalitetne usluge
  • Bolje planiranje ličnog budžeta
  • Ostvarivanje raznih popusta
  • Mogućnost kupovine skupih proizvoda
  • Mogućnost neograničenog korišćenja usluga
  • Članstvo u tematskim klubovima
  • Mogućnost uticaja na kvalitet proizvoda

Koristi koje ostvaruju prodavci su sledeće:

  • Ostvarivanje stabilnih prihoda
  • Bolje planiranje i organizacija
  • Bolje upravljanje resursima
  • Stabilan rast biznisa
  • Veća lojalnost kupaca
  • Veće zadovoljstvo kupaca
  • Veća „životna vrednost kupca“
  • Automatizacija procesa prodaje
  • Uticaj kupaca na kvalitet proizvoda
  • Bolja analitika i bolja analiza kupaca

Još jednom da naglasim – model baziran na pretplati je model koji u fokus stavlja razvoj odnosa sa postojećim kupcima. Kod ovog modela akcenat je na kontinuitetu kupovine proizvoda i usluga. Ovaj model nam omogućava da štedimo resurse, jer značajno smanjuje troškove akvizicije novih kupaca.

Umesto da ulažemo u privlačenje novih kupaca, što je nekoliko puta skuplje, pretplatnički biznis model nam omogućava da razvijamo odnose sa postojećim kupcima i da tako gradimo mostove poverenja.

Vrste pretplatničkih biznis modela

Pretplatnički biznis modeli se pojavljuju u raznim modalitetima i oblicima. Ono što im je zajedničko je kupovina određenog „paketa“ kako bi se dobilo pravo na konzumiranje određenog proizvoda ili usluge u određenom vremenskom periodu. Razlikujemo sledeće vrste pretplatničkih biznis modela:

U odnosu na količinu konzumiranih proizvoda:

  • Pretplata na fiksnu količinu proizvoda i usluga (npr. časopisi ili Cloud serveri)
  • Pretplata na neograničenu količinu roba ili usluga (npr. kablovska TV ili fitnes centri)

U odnosu na obuhvat korišćenja proizvoda:

  • Pretplata na korišćenje proizvoda i usluga u celosti (npr. termini u pozorištima)
  • Pretplata na delimično korišćenje proizvoda i usluga („freemium“ modeli)

U odnosu na uslovljenost korišćenja proizvoda:

  • Pretplata na bezuslovno korišćenje proizvoda i usluga (npr. kablovski Internet)
  • Pretplata na uslovno korišćenje proizvoda i usluga (npr. osiguranje ili usluge održavanja)

Pogledajmo kako funkcionišu „freemium“ modeli i modeli uslovnog korišćenja usluga.

„Freemium“ model

Kod „freemium“ modela osnovni nivo proizvoda ili usluge je besplatan (basic features), dok se dodatni nivoi proizvoda ili usluge naplaćuju (additional features). Primera radi, DropBox je Cloud server koji je besplatan ako koristimo do 2GB prostora (paket „Basic“). Međutim, ako koristimo 1TB prostora, to se naplaćuje ili 9,99$ mesečno (paket „Plus“) ili 19,99$ mesečno (paket „Professional“). Drugi primer je društvena mreža LinkedIn, koja ima „free account“ i „premium account“, koji se doplaćuje i koji nudi znatno veći broj opcija u odnosu na „free account“. Treći primer je Skype. Skype je besplatan i mogu ga svi koristiti. Međutim, ukoliko želimo da ga koristimo za pozivanje telefona u inostranstvu, moramo da platimo odgovarajuću cenu. Npr. ukoliko želimo da zovemo nekog iz Rusije preko Skajpa, imamo dve mogućnosti – možemo da platimo 8,39$ mesečno (neograničeni broj minuta za pozive u fiksnoj mreži) ili 7,19% mesečno (100 minuta mesečno za pozive u fiksnoj i mobilnoj mreži).

Model uslovnog korišćenja

Ovo je veoma zanimljiv model koji kompanijama omogućava ostvarivanje ozbiljnih zarada. Kod ovog modela, kupac plaća pretplatu na mesečnom nivou, a prodavac mu prodaje proizvod ili pruža uslugu samo ukoliko su ispunjeni određeni uslovi. Drugim rečima, prodavac redovno dobija novac po osnovu uplata, a pruža usluge samo kada se dogodi nepredviđena okolnost.

Ovo je model koji koriste osiguravajuće kuće. Kupci kupuju odgovarajuću polisu osiguranja i mesečno plaćaju premiju osiguranja (npr. 3.500 dinara meečno za vozilo koje vredi 17.000 evra), bez obzira da li se dešava ili ne dešava osigurani slučaj. Ukoliko dođe do osiguranog slučaja (npr. krađa automobila), osiguravajuća kuća tek tada osiguraniku isplaćuje osigurani iznos. Dakle, osiguranici redovno plaćaju premiju osiguranja, a uslugu osiguravajuće kuće koriste samo ako nastupi osigurani slučaj.

Drugi primer su usluge održavanja stambenih zgrada. Firme koje se bave održavanjem stambenih zgrada vlasnicima stanova mogu ponuditi dve opcije. Prva opcija je da vlasnici stanova uplaćuju fiksni iznos firmi za održavanje na ime „fonda za održavanje“ (npr. 300 dinara mesečno), koji je u njihovom vlasništvu i kojim mogu slobodno raspolagati. Druga opcija je da vlasnici stanova uplaćuju fiksni iznos firmi za održavanje (npr. 200 dinara mesečno), sa bitnom razlikom što taj novac nije u vlasništvu stambene zajednice, već firme za održavanje, koja preuzima obavezu vršenja radova u određenoj vrednosti (npr. do 40.000 dinara mesečno u zgradi sa 50 stanova) ukoliko doše do potrebe (npr. ako otpadne deo fasade). Dakle, šta se dešava? Vlasnici stanova redovno plaćaju naknadu za održavanje, a firma za održavanje sprovodi radove samo ako se za tim radovima pojavi potreba.

Osnovne metrike u biznisu sa pretplatama

Trošak akvizicije pretplatnika (Subscriber Acquisition Cost – SAC) je ukupno ulaganje koje imamo da bismo došli do novog pretplatnika. Sastoji se od troškova marketinga, troškova autsorsinga, troškova održavanja opreme, raznih provizija itd. Ponekad se naziva i „Cost per Acquisition – CPA“.

Mesečni prihod od pretplatnika (Monthly Recurring Revenue – MRR) je fiksni prihod koji kompanija dobija od pretplatnika svakog meseca. Dobija se tako što se broj pretplatnika pomnoži sa iznosom mesečne pretplate, i to se računa za svaki pojedinačni paket („price plan“).

Mesečni troškovi (Monthly Recurring Costs – MRC) su troškovi koje kompanija snosi da bi ostvarila mesečne prihode. Ovi troškovi uključuju troškove kao što su troškovi brige o potrošačima, troškovi upravljanja reklamacijama, operativni i logistički troškovi itd.

Prosečni prihod po pretplatniku (Average Revenue per Customer – ARC) je prosečan iznos prihoda koji kompanija ostvaruje po jednom pretplatniku. Dobija se tako što se ukupan prihod na mesečnom nivou podeli sa brojem pretplatnika na mesečnom nivou (ne zaboraviti da postoje različiti paketi).

Broj iskakanja (User Churn) predstavlja broj korisnika koji napuštaju sistem pretplate. To su korisnici koji odlaze i koji više ne žele da koriste usluge kompanije koja nudi pretplatu. Stopa iskakanja (Churn Rate) je procenat korisnika koji napuštaju sistem pretplate. Izračunava se tako što se broj korisnika koji su otišli na mesečnom nivou stavi u odnos sa ukupnim brojem korisnika koji su bili u sistemu pretplate na mesečnom nivou. Vrednost iskakanja (Revenue Churn) predstavlja smanjenje prihoda do kojeg dolazi usled odlazaka pretplatnika. Izračunava se tako što broj pretplatnika koji su otišli pomnoži sa iznosom mesečne pretplate, i to se računa za svaki pojedinačni paket.

Životna vrednost korisnika (Lifetime Customer Value – LCV) je procena ukupne neto zarade koja će biti ostvarena tokom celokupnog perioda korišćenja proizvoda i usluga od strane korisnika. Izračunava se tako što se mesečna neto zarada po korisniku pomnoži sa brojem meseci pretplate koju će korisnik da koristi u budućnosti, i sve to se umani za troškove akvizicije korisnika (SAC).

Pretplatnički levak (Sign-up Funnel) je model koji prikazuje koliko potencijalnih pretplatnika postaju stvarni pretplatnici, tokom kretanja kroz proces odlučivanja. Na primer, 22.582 ljudi je posetilo naš sajt (visitors), 3.864 ljudi se registrovalo (signed up), 755 osoba se pretplatilo na osnovni paket (activated), a 41 osoba je kupila premium paket (upgraded).

Napomene za kraj

Pretplatnički biznis modeli su veoma pogodni za korisnike (pretplatnike), ali su malo komplikovaniji za prodavce (pružaoce usluga), jer prodavci moraju dobro da razmisle šta će ponuditi, koliko često će to nuditi i po kojoj ceni će nuditi. To znači da moraju da imaju dobar lanac snabdevanja i da moraju da ugovore dobre cena nabavke i uslove isporuke ulaznih komponenti.

Ukoliko ste preduzetnik i razvijate novi proizvod ili uslugu, bilo bi dobro da razmislite o potencijalnoj upotrebi biznis modela koji je zasnovan na pretplati (Subscription Business Model). Na taj način ćete otvoriti mogućnost značajnog rasta broja pretplatnika, kojima ćete u značajnoj meri olakšati proces korišćenja vaših usluga. Međutim, ukoliko to planirate, morate voditi računa o održivosti modela.

About the author

About the author call_made

Radovan Laćarak

Iskusni izvršni direktor sa dokazanom istorijom rada u industriji informacionih tehnologija i usluga. Poseduje izuzetne veštine u pisanju tekstova različitih žanrova, kreiranju visokokvalitetnog veb sadržaja, strateškom uređivanju, novinarstvu i efikasnom upravljanju odnosima s medijima.

More posts Follow

trending_flat
United Grupa, u okviru koje posluje SBB, stvara najveću optičku mrežu u Jugoistočnoj Evropi

Nakon uspešnog osnivanja kompanije United Fiber u Grčkoj 2021. godine, United Grupa nastavila da objedinjuje svoj portfolio fiksne infrastrukture u EU (Bugarska, Hrvatska i Slovenija) pod brendom United Fiber. Počevši sa registracijom novouspostavljene kompanije u Sloveniji u martu 2024. godine, a koja će biti praćena Bugarskom i Hrvatskom do kraja ove godine, Grupa je fokusirana na dalje ubrzanje i jačanje svojih investicija na ovoj važnoj geografskoj oblasti. Moderna širokopojasna infrastruktura povezuje Evropu sa Bliskim istokom i Azijom, odgovarajući na visoku potražnju za tranzitom kroz ključna tržišta Grupe. Ultra-brzi i pouzdani internet zadovoljava visoke zahteve korisnika i poslovnih klijenata širom Jugoistočne Evrope. „U United Grupi znamo kako da izgradimo i implementiramo najmoderniju fiksnu infrastrukturu. 2000. godine smo počeli potpuno od nule u Srbiji, a dve decenije kasnije postali smo najveća optička mreža u Jugoistočnoj Evropi. U četiri zemlje Evropske unije – Grčkoj, Bugarskoj, Hrvatskoj i […]

trending_flat
Kompanija Meta širi program pretplate

Meta je na početku svoj servis sa plaćenom verifikacijom nudila u Australiji i na Novom Zelandu, a sada je dostupan i Facebook i Instagram korisnicima u Sjedinjenim Američkim Državama.  Meta Verified servis košta 11,99 dolara mesečno ukoliko se koristi na vebu, odnosno 14,99 dolara preko mobilne prodavnice aplikacija. Prva opcija nudi samo mogućnost dobijanja plave kvačice za Facebook, dok druga omogućava isto i za Instagram. Pored bedža, servis nudi "proaktivnu zaštitu od imitatora", direktan pristup korisničkoj podršci, ekskluzivne stikere i 100 Stars mesečno na Facebooku za iskazivanje podrške drugim kreatorima.Oni koji žele da koriste servis moraju da imaju 18 godina i moraju da prođu kroz proces verifikacije, koji uključuje posedovanje identifikacionog dokumenta sa fotografijom. Potrebno je i uključivanje opcije za verifikaciju u dva koraka.

trending_flat
Taxi Aplikacija – Kako brzo i lako doći do taksi vozila?

Zamislite scenu - počela je kiša u Novom Sadu, a vi baš sada morate da se nađete na drugoj strani grada. Zovete brojeve taksi vozila ali se niko ne javlja, ili vam kažu da nema slobodnih vozila.  Srećom, postoji novo rešenje za ovakve probleme, u skladu sa modernim tehnologijama, koje će vam uštedeti vreme i živce.U pitanju je besplatna "Pan taxi" aplikacija, dostupna za Android ili iOS uređaje, a ispostavilo se i da je veoma laka za korišćenje, u šta smo se i sami uverili. Evo kako aplikacija zapravo funkcioniše: - Instalirate aplikaciju sa App Store ili Google Play, ukucate svoj broj telefona i sama aplikacija pronađe vašu lokaciju uz pomoć Goole Maps-a i GPS-a. - Imate opciju da ukucate početnu i krajnju adresu i aplikacija će vam odmah reći koliko vremena će trajati vožnja i koliko će otprilike koštati. […]

trending_flat
Škole počele da zabranjuju ChatGPT da đaci ne bi varali na testovima

Sve javne škole u Njujorku su blokirale pristup ChatGPT modelu na svojim mrežama i uređajima. Škole su u strahu da bi učenici mogli da iskoriste ChatGPT za varanje na domaćim zadacima, ali i pisanje sastava, što može kreirati put za izbegavanja učenja školskog materijala. Za one koji nisu ispratili celu priču, ChatGPT je jezički model za predviđanje koji je kreirala kompanija OpenAI. ChatGPT je trenutno dostupan besplatno svakome, a možete ga koristiti da pišete sastave, pesme, ali i tehničku dokumentaciju ili programski kod. Ono što je zastrašujuće je koliko je ChatGPT dobar i koliko teško možete da primetite da je u pitanju mašinski generisan sadržaj. Problem sa ChatGPT je što trenutno pravi sadržaj koji zvuči veoma dobro, ali isto tako često ne daje tačne informacije. Kompanija OpenAI je kreirana 2015. godine od strane Sem Altmana i Ilon Maska i ona, […]

trending_flat
Novi iPad mini donosi podršku za Apple Intelligence i Apple Pencil

Apple je u utorak predstavio novu verziju iPad mini-ja prilagođenu eri Apple Intelligence tehnologije. Ovaj uređaj pokreće A17 Pro čip, što omogućava kompatibilnost sa Apple Intelligence-om, novom generativnom veštačkom inteligencijom kompanije Apple. Ovo je prvi veliki unapređeni model iPad mini-ja od 2021. godine. A17 Pro čip je prvi put predstavljen prošle godine, na iPhone-u 15 Pro, koji je postao prvi Apple telefon sa podrškom za Apple Intelligence. Tokom septembarskog događaja, ova funkcija je proširena na najnoviju liniju iPhone 16 uređaja. A17 Pro ima šestojedrni CPU sa dva jezgra visokih performansi i četiri jezgra visoke efikasnosti, kao i petojedrni GPU. Ovi elementi donose značajna poboljšanja u performansama u odnosu na A16 Bionic čip, koji je ugrađen u model iz 2021. godine. Glavna novina je neuralni motor, koji omogućava pristup Apple Intelligence-u kroz iPadOS 18. Ključne novine kod malog modela iPad-a, Appleovog […]

trending_flat
TikTok otpušta stotine radnika, pojačava upotrebu veštačke inteligencije

TikTok otpušta stotine zaposlenih širom sveta, uključujući veliki broj radnika u Maleziji, kao deo prelaska na veću upotrebu veštačke inteligencije u moderaciji sadržaja, saopštila je ta kompanija. Prema izvorima, više od 700 radnika u Maleziji ostalo je bez posla, iako je TikTok kasnije potvrdio da je manje od 500 zaposlenih pogođeno.Većina otpuštenih radila je na moderaciji sadržaja, a obaveštenja su dobili putem e-maila kasno u sredu. TikTok je potvrdio otpuštanja, navodeći da će globalno nekoliko stotina radnika biti pogođeno u sklopu šireg plana za poboljšanje moderacije. TikTok koristi kombinaciju automatizovanog otkrivanja i ljudskih moderatora za pregled sadržaja na platformi. Kompanija ByteDance, vlasnik TikToka, ima više od  110.000 zaposlenih širom sveta. ByteDance takođe planira nova otpuštanja idućeg meseca kako bi konsolidovala regionalne operacije. “Ove promene su deo naših kontinuiranih napora da ojačamo globalni model moderacije sadržaja”, rekao je portparol TikToka. TikTok […]

trending_flat
WordPress preuzima kontrolu nad ACF pluginom u najnovijem sukobu sa WP Engine-om

Sukob između osnivača WordPress-a, Meta Malenvega, i hosting provajdera WP Engine se nastavlja, a Malenveg je najavio da WordPress „forkuje“ plugin razvijen od strane WP Engine-a. Specifično, reč je o pluginu Advanced Custom Fields (ACF) — koji olakšava korisnicima WordPress-a prilagođavanje ekrana za uređivanje. Ovaj plugin se oduzima iz ruku WP Engine-a i ažurira se kao novi plugin pod nazivom Secure Custom Fields. Malenveg je naveo da je ovaj korak bio neophodan „kako bi se uklonile komercijalne ponude i rešio sigurnosni problem.“ Tim zadužen za ACF odgovorio je na platformi X, opisujući situaciju kao slučaj u kojem je plugin „koji je bio aktivno razvijan“ „jednostrano i nasilno oduzet od svog kreatora bez pristanka,“ dodajući da se to nikada nije dogodilo „u 21-godišnjoj istoriji WordPress-a.“ „Ovo osnovno obećanje zajednice je prekršeno, i pozivamo sve da razmisle o etici takvog postupka i […]

trending_flat
Nove tužbe protiv TikToka zbog “zavisničkog algoritma”

Već previše duga lista TikTokovih pravnih problema nastavlja se novim tužbama, u kojima 13 država i Distrikt Kolumbija tvrde da je "zavisnički algoritam" te društvene mreže deo modela profita koji škodi deci. U tužbama se tvrdi da putem svog "namerno zavisničkog softvera", TikTok motiviše decu da nastave sa gledanjem video-zapisa što je duže moguće, što rezultira lošim mentalnim zdravljem i problemima sa telesnom težinom, kao i štetom od viralnih TikTok izazova. "TikTok tvrdi da je njihova platforma bezbedna za mlade ljude, ali to je daleko od istine. U Njujorku i širom zemlje, mladi ljudi su umrli ili su se povredili radeći opasne TikTok izazove. I mnogi drugi se osećaju tužnije, anksioznije i depresivnije zbog zavisničkih karakteristika TikToka", navela je glavna tužiteljka države Njujork Leticia Džejms u saopštenju. I druge društvene mreže su prethodnih dana takođe bile na udaru zbog ugrožavanja […]

trending_flat
Gugl izgubio spor protiv kazne EU od 2,4 milijarde evra

Tehnološki gigant Gugl (Google) izgubio je danas spor koji je pokrenuo protiv kazne Evropske unije (EU) uvedene zbog načina na koji ta kompanija digitalno oglašava. Sud pravde EU potvrdio je danas odluku nižeg suda, odbacivši žalbu Gugla na kaznu od 2,4 milijarde evra koju je izrekla Evropska komisija, zbog toga što kompanije daje nezakonitu prednost svojim preporukama za kupovinu u odnosu na rivale – u rezultatima pretrage. „Današnjom presudom, Sud pravde odbacuje žalbu i time potvrđuje presudu Opšteg suda“, navodi se u saopštenju suda pravde u kojem sumira odluku. EK je optužila Gugl da bez prava u pretrazi usmerava korisnike na svoj Gugl Šoping (Google Shopping) čineći štetu konkurentim pružaocima istih usluga. To je jedna od tri kazne u iznosu od više milijardi evra koje je EK nametnula toj kompaniji u poslednjih deset godina. Komisija je 2017. kaznila giganta iz […]

trending_flat
Pretplatnički biznis modeli

Kompanija „Dollar Shave Club“ je unela pravu inovaciju u oblasti prodaje brijača. Ono što su oni uradili je toliko jednostavno da je prosto briljantno. Omogućili su kupcima kupovinu brijača putem pretplate po veoma povoljnim cenama, sa sve isporukom na kućnu adresu. Ponudili su tri paketa: „The Humble Twin“, po ceni od 3$ mesečno (5 brijača sa dva sečiva) „The 4X“, po ceni od 6$ mesečno (4 brijača sa četiri sečiva) „The Executive“, po ceni od 9$ mesečno (4 brijača sa šest sečiva) Oni su jednostavno promenili pravila igre. Pre njih, ljudi su kupovali brijače jednokratno, po cenama i do 20$. U kompaniji su shvatili ključnu stvar – da je potrošnja brijača kontinuirana, a ne jednokratna – i u skladu sa tim su formirali biznis model baziran na pretplati, koji se pokazao kao odličan. Kompanija „Dollar Shave Club“ je postala ozbiljan […]

Related

trending_flat
Dijamanti su večni – marketinška prevara veka

Obrok u skupom restoranu gde ste sto rezervisali mesec dana ranije, šampanjac, prsten sa dijamantom proporcionalne veličine koja duplo nadmašuje vaše realne godišnje finansijske mogućnosti – eto standardne prosidbe. Ljubav je krunisana kamenom od izuzetne vrednosti koji će svetlucati na prstu buduće mlade i svima obznaniti da je njegova vlasnica rezervisana i voljena. Tako smo bar videli u filmovima. U stvarnosti, dijamanti i nisu tako retki i ekskluzivni. Ko je onda odlučio da predstavljaju vrhunac u sistemu materijalnih vrednosti? I zašto smo svi u to poverovali? Kulturološki, dijamant počinje da se pojavljuje nekih 500 godina pre nove ere, u raznolikim spisima i pričama – od Aleksandra Velikog preko avantura Simbada Moreplovca do „Prirodne istorije“ Plonija Starijeg. U zapadni svet doneli su ga trgovci iz Indije, zajedno sa začinima i svilom. Međutim, ovi dijamanti nisu bili svetlucave, moćne stvarčice kakve viđamo […]

trending_flat
Zara: Šta jednog proizvođača odeće može da izdvoji iz mnoštva drugih?

Na pitanje „Kako biti uspešan u modnoj industriji?“, odgovor je, zapravo, zapanjujuće jednostavan. Prvi korak je da pravite odeću koju će ljudi želeti da nose. Drugi korak je da prodajete više nego što stižete da napravite. I treći korak je – ponavljajte korake jedan i dva dokle god funkcionišu. Mnogi brendovi pridržavaju se ove jednostavne filozofije, ali se jedan razlikuje, upravo po svojoj jedinstvenoj filozofiji. Ali, krenimo redom. Godine 1963. Amansi Ortega Gaona počeo je da se bavi prodajom odeće, ni ne sluteći da će postati treći najbogatiji čovek na svetu. Naime, njegova kompanija Inditex je 2005. godine proglašena za najbrže rastuću proizvodnu kompaniju na svetu. Ona sada ima preko 2000 prodavnica, objedinjenih pod imenom Inditex, inače najvećim poslovnim uspehom u španskoj istoriji. Vama je možda poznatija kao Zara. Pre nego što se osvrnemo na to šta je učinilo Zaru […]

trending_flat
Kojim se principima vode ljudi preduzetničkog kova?

Pod uslovom da ste zakoračili preduzetničkim stazama, onda i sami znate da one nisu za ljude koji će uludo trošiti energiju na ovakav način. Još manje je za one koji misle da je za preduzetniči hepiend dovoljna isključivo dobra ideja. I to nije samo fraza, već dio ponekad nimalo ugodne realnosti. One u kojoj će vas pojedine situacije podsjetiti upravo na lajanje pasa koji pokušavaju da vas zaplaše. Kao vlasnik samostalnog biznisa, brzo ćete shvatiti da baš i nemate vremena da se svakodnevno sa njima rvete. Strategije lansiranja proizvoda koji će tek ugledati svjetlost dana, organizovanje plana prodaje ili promovisanje vaše djelatnosti – u potpunosti će vas zaokupiti već od samog starta. A ukoliko sve to radite po principu pokušaja i pogreški, sigurno vas zanima i šta to izdvaja one koji su prebrodili tih prvih nekoliko najkritičnijih godina. Prije svega, […]

trending_flat
Vaš sajt je rudnik zlata koji zahteva ozbiljnu podršku

Čime god da se danas bavite – websajt vam je sigurno potreban. To se ne dovodi u pitanje. Zašto? – Zato što su ljudi postali potpuno zavisni od interneta. Više od 2 milijarde ljudi svakodnevno koristi internet, a čak 90% od njih je bar jednom kupilo nešto online. Imajući ovaj podatak u vidu, možemo zaključiti da svi oni koji nisu danas prisutni na webu, a imaju nešto da prodaju, zapravo okreću leđa jednom ogromnom tržištu. Svako koga poznajem je non-stop na netu. Nije bitno da li čitaju blogove, traže nešto što bi želeli da kupe ili samo cirkulišu po društvenim mrežama, ljudi svakodnevno provode ogroman deo svog slobodnog vremena sufrujući internetom. Oni su navikli da koriste internet u svakodnevnom životu, što je zapravo sjajna vest za svako lice i brend koji želi nešto da proda online. Internet je rudnik zlata […]

trending_flat
5 najvećih zabluda o marketingu

Malo je multidisciplinarnih oblasti kao što je marketing, a pošto je u pitanju relativno “nova” nauka, ne čudi činjenica da ima toliko tumačenja, pa i predrasuda. Izdvojili smo pet najčešćih: 1. Kupac i potrošač su isto Ovo je nedopustiva predrasuda: kupac je osoba koja kupuje naš proizvod, a potrošač onaj ko ga konzumira, pa, sasvim logično, ne moraju nužno biti jedna te ista osoba. 2. Marketing je isto što i reklamiranje Pre svega, marketing je širi pojam od reklamiranja (oglašavanja). Marketing obuhvata čuvene “četiri P” aktivnosti: (1) aktivnosti u vezi sa razvojem proizvoda (Product), (2) upravljanje cenama (Price), (3) isporuku proizvoda (Place) i (4) promovisanje proizvoda (Promotion). Pored toga, tu su i aktivnosti oko istraživanja, analize, planiranja, organizovanja i kontrole u oblasti marketinga. Promocija je jedan od četiri elementa marketing miksa i sastoji se od reklamiranja (oglašavanja), lične prodaje, unapređenja prodaje, odnosa s […]

trending_flat
Kako da medijima “prodate” priču o vama?

Neću vas ubeđivati u narednim redovima zašto je dobro da imate medijsku vidljivost i kako sve možete da je iskoristite (jezikom ekonomije – konvertujete). Razumem da deo preduzetnika ne želi da se pojavi u medijima, poštujem i njihove razloge. Sada kada smo napravili trijažu, da se obratim onima koji veruju da bi za unapređenje njihovog poslovanja dobro došlo da zasluženim pojavljivanjem u medijima dobiju na vidljivosti. Zvuči malo rogobatno. Hajmo ispočetka. Da dobiju besplatnu promociju. Da se za njih pročuje dalje. Da dobiju dodatnu potvrdu da valja ono što rade. Razumeli smo se. A radi daljeg razumevanja i racionalizacije resursa neću mnogo otezati. Nudim vam predlog konkretnih koraka koje bi trebalo da sledite kako biste obezbedili svojoj firmi organsku promociju u medijima. Sastavljen je na osnovu 15+ godina rada u velikim medijima i 7+ godina rada sa preduzetnicima, pomažući im da unaprede komunikaciju. […]

Be the first to leave a comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

O nama

Stvaramo prilike i dokazujemo da digitalne komunikacije poboljšavaju živote ljudi, razvijaju društvo.
 
 

Uninor Grupa predstavlja integrisanu mrežu inovativnih platformi dizajniranih kako bi unapredile poslovne procese i olakšale korisnicima ostvarivanje njihovih ciljeva.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation

Exit mobile version