Background

Kako izgleda efektan storytelling?

ČLANAK arrow_drop_down

Danas se pod storytellingom podrazumeva širok dijapazon pisanog sadržaja. I tu je reč o, zapravo, novom – a u našem jeziku i ne jednostavno prevodivom – izrazu za staru ideju. Pripovedanje?

Ako pitate nekoga ko se bavi storrytellingom o tome kakva je priča koju žele da ispričaju, velika je šansa da ćete biti preplavljeni pridevima, kao što su zabavna, informativna, edukativna, dirljiva, provokativna… Lista je, u suštini, neiscrpna, ali ideja je da priča bude takva da otkrije suštinu, probudi neku emociju, izrazi potrebu ili se obraća svima koji su otvoreni ka tome da je čuju.

Ovo, međutim, obično ne radi posao.

To je zato što takva priča ne drži pažnju. Ne postoji ništa u njoj što bi čitaoca vezalo za nju. Kako onda to rešiti? Čovek koji je storytelling doveo na viši nivo – Stiven Presfild – koristio je svoju formulu u pisanju reklama, scenarija, romana. I napisao je i knjigu koja se zove „Niko ne želi da čita vaša sranja”.

Kakva je to tehnika? Zapravo, prilično jednostavna. Ali efektna. Pomalo nalik na ono kako su nas u školi učili da se pišu sastavi. Ali mi smo stvari u međuvremenu bespotrebno zakomplikovali. Evo kako izgleda ova univerzalna struktura svih priča:

Prvi deo je udica. To je početak koji će privući pažnju čitaoca. Apsolutno neophodan preduslov dobrog pisanja.

Drugi deo je gradnja priče. Ovo je sredina, u kojoj se stvara klima za treći deo; on nudi uzbuđenje, budi tenziju, intrigira. Takozvano „zakuvavanje”.

Treći deo je klimaks. To je kraj koji zaokružuje priču, ali ekspresivno. Bez suvišnih stvari, bez mlakih fraza. Već – „u glavu”.

To je struktura dobre priče, bez obzira na to da li je u pitanju šala, marketinška kampanja, film, pozorišna predstava, govor na konferenciji, diplomski rad ili opsežan roman o uzbudljivom životu vašeg pradede.

Zato spakujte sve prideve u jednu mentalnu kutiju i koristite ih pažljivo i po potrebi, imajući u vidu da nisu oni to što čini dobru priču. Ako nema udice, gradnje priče i klimaksa, nema ni priče.

Ključni deo ove formule je udica: ako ne privučete pažnju ljudi da čitaju vaš tekst, onda vam je uzalud što je to možda najbolji tekst ikada napisan. Ipak, ako napišete efektnu udicu, ali priču izgradite klimavo i neuverljivo, onda je opet sve uzalud. Ljudi, jednostavno, neće nastaviti da čitaju ako im je to što čitaju dosadno ili nebitno. Zato se priča mora plesti, tako da svaka reč ima svoju svrhu i smisao. Ako ima suvišnih reči, secite ih nemilice. Najzad – klimaks. To je ono što će čitalac na kraju teksta poneti sa sobom, što će se ugnezditi u njegov um i tu biti i nakon što je završio sa čitanjem. To je čitava poenta. Dobićete je odgovorom na pitanje – šta je ono što ja hoću da moji čitaoci zapamte?

Na ovaj način funkcioniše efektno pisanje: uhvatite pažnju čitalaca, držite tu pažnju i na kraju im date nešto što će poneti. Ova formula je efektna zato što prati način na koji funkcioniše ljudski um.

Svako ko se bavi pisanjem obično ima svoj stil, koji je više ili manje prilagodljiv različitim formama pisanja. Ali, bez obzira na lični stil, ova struktura sa tri opisana elementa je način na koji priča funkcioniše. Vi možete biti ljubitelj opakih sportskih automobila, ili pak uživati u laganoj vožnji u malom gradskom automobilu. Ali, svakako morate da uđete u automobil, pokrenete njegov motor i vozite ga. Bez obzira kakav je automobil, bez obzira na vaš stil vožnje. Potpuno je ista stvar sa pričom – morate pokrenuti motor, voziti se do destinacije, a zatim izaći iz auta zadovoljni zato što ste stigli tamo gde ste nameravali.

About the author

About the author call_made

Radovan Laćarak

Iskusni izvršni direktor sa dokazanom istorijom rada u industriji informacionih tehnologija i usluga. Poseduje izuzetne veštine u pisanju tekstova različitih žanrova, kreiranju visokokvalitetnog veb sadržaja, strateškom uređivanju, novinarstvu i efikasnom upravljanju odnosima s medijima.

More posts Follow

trending_flat
United Grupa, u okviru koje posluje SBB, stvara najveću optičku mrežu u Jugoistočnoj Evropi

Nakon uspešnog osnivanja kompanije United Fiber u Grčkoj 2021. godine, United Grupa nastavila da objedinjuje svoj portfolio fiksne infrastrukture u EU (Bugarska, Hrvatska i Slovenija) pod brendom United Fiber. Počevši sa registracijom novouspostavljene kompanije u Sloveniji u martu 2024. godine, a koja će biti praćena Bugarskom i Hrvatskom do kraja ove godine, Grupa je fokusirana na dalje ubrzanje i jačanje svojih investicija na ovoj važnoj geografskoj oblasti. Moderna širokopojasna infrastruktura povezuje Evropu sa Bliskim istokom i Azijom, odgovarajući na visoku potražnju za tranzitom kroz ključna tržišta Grupe. Ultra-brzi i pouzdani internet zadovoljava visoke zahteve korisnika i poslovnih klijenata širom Jugoistočne Evrope. „U United Grupi znamo kako da izgradimo i implementiramo najmoderniju fiksnu infrastrukturu. 2000. godine smo počeli potpuno od nule u Srbiji, a dve decenije kasnije postali smo najveća optička mreža u Jugoistočnoj Evropi. U četiri zemlje Evropske unije – Grčkoj, Bugarskoj, Hrvatskoj i […]

trending_flat
Kompanija Meta širi program pretplate

Meta je na početku svoj servis sa plaćenom verifikacijom nudila u Australiji i na Novom Zelandu, a sada je dostupan i Facebook i Instagram korisnicima u Sjedinjenim Američkim Državama.  Meta Verified servis košta 11,99 dolara mesečno ukoliko se koristi na vebu, odnosno 14,99 dolara preko mobilne prodavnice aplikacija. Prva opcija nudi samo mogućnost dobijanja plave kvačice za Facebook, dok druga omogućava isto i za Instagram. Pored bedža, servis nudi "proaktivnu zaštitu od imitatora", direktan pristup korisničkoj podršci, ekskluzivne stikere i 100 Stars mesečno na Facebooku za iskazivanje podrške drugim kreatorima.Oni koji žele da koriste servis moraju da imaju 18 godina i moraju da prođu kroz proces verifikacije, koji uključuje posedovanje identifikacionog dokumenta sa fotografijom. Potrebno je i uključivanje opcije za verifikaciju u dva koraka.

trending_flat
Taxi Aplikacija – Kako brzo i lako doći do taksi vozila?

Zamislite scenu - počela je kiša u Novom Sadu, a vi baš sada morate da se nađete na drugoj strani grada. Zovete brojeve taksi vozila ali se niko ne javlja, ili vam kažu da nema slobodnih vozila.  Srećom, postoji novo rešenje za ovakve probleme, u skladu sa modernim tehnologijama, koje će vam uštedeti vreme i živce.U pitanju je besplatna "Pan taxi" aplikacija, dostupna za Android ili iOS uređaje, a ispostavilo se i da je veoma laka za korišćenje, u šta smo se i sami uverili. Evo kako aplikacija zapravo funkcioniše: - Instalirate aplikaciju sa App Store ili Google Play, ukucate svoj broj telefona i sama aplikacija pronađe vašu lokaciju uz pomoć Goole Maps-a i GPS-a. - Imate opciju da ukucate početnu i krajnju adresu i aplikacija će vam odmah reći koliko vremena će trajati vožnja i koliko će otprilike koštati. […]

trending_flat
Škole počele da zabranjuju ChatGPT da đaci ne bi varali na testovima

Sve javne škole u Njujorku su blokirale pristup ChatGPT modelu na svojim mrežama i uređajima. Škole su u strahu da bi učenici mogli da iskoriste ChatGPT za varanje na domaćim zadacima, ali i pisanje sastava, što može kreirati put za izbegavanja učenja školskog materijala. Za one koji nisu ispratili celu priču, ChatGPT je jezički model za predviđanje koji je kreirala kompanija OpenAI. ChatGPT je trenutno dostupan besplatno svakome, a možete ga koristiti da pišete sastave, pesme, ali i tehničku dokumentaciju ili programski kod. Ono što je zastrašujuće je koliko je ChatGPT dobar i koliko teško možete da primetite da je u pitanju mašinski generisan sadržaj. Problem sa ChatGPT je što trenutno pravi sadržaj koji zvuči veoma dobro, ali isto tako često ne daje tačne informacije. Kompanija OpenAI je kreirana 2015. godine od strane Sem Altmana i Ilon Maska i ona, […]

trending_flat
Instagram ukida „skrinšot“ za jednokratne poruke – žele da zaustave seksualno iznuđivanje

Instagram hoće da spreči ljude da budu u mogućnosti da "skrinšotuju" (snime ekrane) ili da snime slike i video zapise koji su namenjeni za jednokratno gledanje, u sklopu "stalnih napora" da se spreči seksualna iznuda na platformi. Matična kompanija Meta objavila je u četvrtak funkcije koje imaju za cilj da zaštite tinejdžere od prevare – da šalju intimne slike prevarantima i ucenjuju ih. Prethodno testirani alati, koji zamagljuju gole slike u porukama i sakrivaju pratioce i liste korisnika sa potencijalnih naloga za seksualno iznuđivanje, takođe će biti trajni. Ova najava dolazi u trenutku kada britanska služba za nadzor komunikacija Ofcom upozorava da će se kompanije društvenih medija suočiti sa kaznama ako ne uspeju da zaštite decu. Međutim, Ričard Kolard, pomoćnik šefa politike bezbednosti dece na mrežama, rekao je da „ostaju pitanja zašto Meta ne uvodi sličnu zaštitu na sve svoje […]

trending_flat
Novi Adobe softveri uključuju AI generisanje zvuka i remiksovanje slika

Kompanija Adobe nedavno je predstavila najnovije funkcije je su u razvoju, uključujući generisanje zvuka pomoću veštačke inteligencije (AI) i remiksovanje slika. Ove funkcije obuhvataju alate koji omogućavaju korisnicima da kreiraju prilagođene zvučne efekte na osnovu tekstualnih opisa i modifikuju slike u skladu sa željenim stilom. Adobe je najavio novi generativni AI model za video montažu pod nazivom Firefly Video Model, kao i funkciju Generative Extend za Premiere Pro. Takođe, predstavili su eksperimentalne alate za uređivanje fotografija i video zapisa u svojim najpoznatijim programima kao što su Photoshop i Premiere Pro. Među devet novih funkcija, izdvajaju se Project Perfect Blend, koji poboljšava prirodno blendiranje i senčenje i Project Clean Machine, koji uklanja bljeskove i objekte iz fotografija. Ovi alati su još u fazi testiranja, bez najavljenih datuma lansiranja. Jedna od istaknutih funkcija je Project In Motion, koja omogućava korisnicima da animiraju […]

trending_flat
DigiTalk Niš 2024: Spoj znanja, inovacija i inspiracije u Nišu

DigiTalk zajednica se okuplja u Nišu od 24. do 27. oktobra i donosi vam znanje, zanimljive priče i iskustva iz oblasti digitalne industrije i primene veštačke inteligencije. U hotelu Tami Residence renomirani predavači iz sveta, zemlje i regiona, tokom četiri dana, nesebično će podeliti svoja znanja i pomoći vam da svoje poslovanje i karijeru podignete na viši nivo. Kao i uvek do sada, DigiTalk okupljanje se sastoji iz dva dela: Media Days i sama konferencija. DigiTalk Media Days, 24. i 25. oktobra, okuplja nezavisne medije iz Srbije i regiona i ostale činioce medijskog ekosistema (agencije, oglašivače i drugo) fokusira se na inovacije, digitalne trendove i prilike za razvoj održivosti medijskog biznisa. Naglasak će biti stavljen na primenu veštačke inteligencije u medijima, korišćenje podataka za bolju monetizaciju i razvoj oglašivačklih publika, paywall strategije, naprednu analitiku, realtime izveštavanje, a biće razmatrana i […]

trending_flat
Novi iPad mini donosi podršku za Apple Intelligence i Apple Pencil

Apple je u utorak predstavio novu verziju iPad mini-ja prilagođenu eri Apple Intelligence tehnologije. Ovaj uređaj pokreće A17 Pro čip, što omogućava kompatibilnost sa Apple Intelligence-om, novom generativnom veštačkom inteligencijom kompanije Apple. Ovo je prvi veliki unapređeni model iPad mini-ja od 2021. godine. A17 Pro čip je prvi put predstavljen prošle godine, na iPhone-u 15 Pro, koji je postao prvi Apple telefon sa podrškom za Apple Intelligence. Tokom septembarskog događaja, ova funkcija je proširena na najnoviju liniju iPhone 16 uređaja. A17 Pro ima šestojedrni CPU sa dva jezgra visokih performansi i četiri jezgra visoke efikasnosti, kao i petojedrni GPU. Ovi elementi donose značajna poboljšanja u performansama u odnosu na A16 Bionic čip, koji je ugrađen u model iz 2021. godine. Glavna novina je neuralni motor, koji omogućava pristup Apple Intelligence-u kroz iPadOS 18. Ključne novine kod malog modela iPad-a, Appleovog […]

trending_flat
TikTok otpušta stotine radnika, pojačava upotrebu veštačke inteligencije

TikTok otpušta stotine zaposlenih širom sveta, uključujući veliki broj radnika u Maleziji, kao deo prelaska na veću upotrebu veštačke inteligencije u moderaciji sadržaja, saopštila je ta kompanija. Prema izvorima, više od 700 radnika u Maleziji ostalo je bez posla, iako je TikTok kasnije potvrdio da je manje od 500 zaposlenih pogođeno.Većina otpuštenih radila je na moderaciji sadržaja, a obaveštenja su dobili putem e-maila kasno u sredu. TikTok je potvrdio otpuštanja, navodeći da će globalno nekoliko stotina radnika biti pogođeno u sklopu šireg plana za poboljšanje moderacije. TikTok koristi kombinaciju automatizovanog otkrivanja i ljudskih moderatora za pregled sadržaja na platformi. Kompanija ByteDance, vlasnik TikToka, ima više od  110.000 zaposlenih širom sveta. ByteDance takođe planira nova otpuštanja idućeg meseca kako bi konsolidovala regionalne operacije. “Ove promene su deo naših kontinuiranih napora da ojačamo globalni model moderacije sadržaja”, rekao je portparol TikToka. TikTok […]

trending_flat
WordPress preuzima kontrolu nad ACF pluginom u najnovijem sukobu sa WP Engine-om

Sukob između osnivača WordPress-a, Meta Malenvega, i hosting provajdera WP Engine se nastavlja, a Malenveg je najavio da WordPress „forkuje“ plugin razvijen od strane WP Engine-a. Specifično, reč je o pluginu Advanced Custom Fields (ACF) — koji olakšava korisnicima WordPress-a prilagođavanje ekrana za uređivanje. Ovaj plugin se oduzima iz ruku WP Engine-a i ažurira se kao novi plugin pod nazivom Secure Custom Fields. Malenveg je naveo da je ovaj korak bio neophodan „kako bi se uklonile komercijalne ponude i rešio sigurnosni problem.“ Tim zadužen za ACF odgovorio je na platformi X, opisujući situaciju kao slučaj u kojem je plugin „koji je bio aktivno razvijan“ „jednostrano i nasilno oduzet od svog kreatora bez pristanka,“ dodajući da se to nikada nije dogodilo „u 21-godišnjoj istoriji WordPress-a.“ „Ovo osnovno obećanje zajednice je prekršeno, i pozivamo sve da razmisle o etici takvog postupka i […]

Related

trending_flat
Dijamanti su večni – marketinška prevara veka

Obrok u skupom restoranu gde ste sto rezervisali mesec dana ranije, šampanjac, prsten sa dijamantom proporcionalne veličine koja duplo nadmašuje vaše realne godišnje finansijske mogućnosti – eto standardne prosidbe. Ljubav je krunisana kamenom od izuzetne vrednosti koji će svetlucati na prstu buduće mlade i svima obznaniti da je njegova vlasnica rezervisana i voljena. Tako smo bar videli u filmovima. U stvarnosti, dijamanti i nisu tako retki i ekskluzivni. Ko je onda odlučio da predstavljaju vrhunac u sistemu materijalnih vrednosti? I zašto smo svi u to poverovali? Kulturološki, dijamant počinje da se pojavljuje nekih 500 godina pre nove ere, u raznolikim spisima i pričama – od Aleksandra Velikog preko avantura Simbada Moreplovca do „Prirodne istorije“ Plonija Starijeg. U zapadni svet doneli su ga trgovci iz Indije, zajedno sa začinima i svilom. Međutim, ovi dijamanti nisu bili svetlucave, moćne stvarčice kakve viđamo […]

trending_flat
Kako do idealne kombinacije ključnih reči?

Većina naših krstarenja internetom započinje ukucavanjem određenih pojmova u polje namenjeno pretrazi. Ti pojmovi će nas odvesti do stranica sa sadržajima koji nas zanimaju, a za one koji se bave optimizacijom internet sadržaja (SEO), upotreba ključnih reči biće važna alatka za povećanje ukupnog saobraćaja na sajtu. Ukoliko biste se pozabavili istraživanjem različitih načina upotrebe ključnih reči, sigurno će vas zanimati i kako da pri tome postignete maksimalni efekat. Budući da je praktično reč o osnovi SEO strategije, ovom prilikom ćemo pokušati da vam tu temu približimo na što jednostavniji način. Pretpostavimo da se bavite online prodajom LCD monitora. Za početak, zamislite se u ulozi potencijalnog kupca koga zanimaju najnoviji modeli ili, recimo, mesta na kojima bi ih mogao kupiti. Krenete li sa ukucavanjem relevantnih pojmova u browser, završićete sa podužom listom fraza koje će vam sam Google sugerisati. Zapravo, što je takvih fraza […]

trending_flat
Šta je affiliate marketing i kako ga možete iskoristiti za izgradnju mreže svojih promotera?

Dobilli ste 50, ili zašto ne 100, novih klijenata za samo 3 dana. A niste ni prstom mrdnuli. Naprotiv, uživali ste u kratkom i zasluženom odmoru. Vaša ponuda je tačno ono što ti kupci žele. Nema potrebe da ih uveravate, obasipate dodatnom pažnjom, mašete popustima… Sve to je već obavio neko drugi. Klijenti su tu i žele da vam daju svoj novac sada, bez odlaganja. „Ma toga nema ni na filmu“, možda vam se otelo. Ima i te kako. U pitanju je prodajna strategija koju možete odmah iskoristiti za uvećanje svog profita. Ova „magija“ zove se affiliate marketing  ili partnerski marketing. Upravo zahvaljujući affiliate marketingu čuveni Amazon je postao ono što je danas. Uspeh mu duguje i Squarespace platform za pravljenje sajtova, obrazovni sajtovi poput Linde i Treehousa i mnogi, mnogi, mnogi drugi. Sve što vam je potrebno da affiliate marketing iskoristite za sebe i svoj profit […]

trending_flat
Šta sve treba da uzmete u obzir dok vodite ili planirate internet prodavnicu

Kako povećati prodaju? Ukoliko imate online prodavnicu ovo pitanje vas je napalo iz zasede barem 600 puta do sada. Verovatno vam je ukralo sate i sate sna, par kilograma živaca i poremetilo vam probavni trakt. Ako vam je dosta mučenja, vreme je za promene. Pogledajte ovih nekoliko važnih saveta za vlasnike online prodavnice i zaboravite na neprospavane noći i probleme sa stomakom. Obnavljanje živaca – ne garantujemo. Offline vs online prodavnica Online kupovina nikada nije bila lakša. Ipak, većina ljudi i dalje bira „normalne“ radnje u kojima može da vidi, opipa i proba robu, razgovara sa prodavcem, možda se cenjka, uživa u specifičnom izgledu i organizaciji prodavnice i da kupljenu stvar odmah odnese kući. Dakle, kupci žele sve ono što im online prodavnice i e-commerce sajtovi danas zapravo ne nude. A mora li da bude tako? Kada klijent uđe u lokal, bez obzira da li se radi o supermarketu, […]

trending_flat
Abeceda marketinških istraživanja

Danas pričamo o marketinškim istraživanjima. To je važna oblast, jer predstavlja način dolaženja do informacija koje se koriste za donošenje odluka. To je i zanimljiva oblast, jer na poseban način kombinuje elemente statistike, psihologije, sociologije, tehnologije, marketinga i drugih disciplina u nešto što je ljudima interesantno za korišćenje. Marketinškim istraživanjima se ne bave samo naučno-obrazovne institucije i specijalizovane agencije, već i preduzeća svih veličina, od malih porodičnih firmi do velikih kompanija. Bilo da ste preduzetnik, rukovodilac ili konsultant, imajte na umu da će vam marketinška istraživanja u određenom obliku biti potrebna, jer ćete bez njih teško moći da ostvarite poslovni uspeh. Zato o njima pišemo. Pojam marketinških istraživanja Marketinška istraživanja (Marketing Research) su aktivnost koja se odnosi na prikupljanje, obradu i analizu podataka koji su potrebni da bi se donela određena marketinška odluka ili rešio određeni marketinški problem. Za razliku […]

trending_flat
Zara: Šta jednog proizvođača odeće može da izdvoji iz mnoštva drugih?

Na pitanje „Kako biti uspešan u modnoj industriji?“, odgovor je, zapravo, zapanjujuće jednostavan. Prvi korak je da pravite odeću koju će ljudi želeti da nose. Drugi korak je da prodajete više nego što stižete da napravite. I treći korak je – ponavljajte korake jedan i dva dokle god funkcionišu. Mnogi brendovi pridržavaju se ove jednostavne filozofije, ali se jedan razlikuje, upravo po svojoj jedinstvenoj filozofiji. Ali, krenimo redom. Godine 1963. Amansi Ortega Gaona počeo je da se bavi prodajom odeće, ni ne sluteći da će postati treći najbogatiji čovek na svetu. Naime, njegova kompanija Inditex je 2005. godine proglašena za najbrže rastuću proizvodnu kompaniju na svetu. Ona sada ima preko 2000 prodavnica, objedinjenih pod imenom Inditex, inače najvećim poslovnim uspehom u španskoj istoriji. Vama je možda poznatija kao Zara. Pre nego što se osvrnemo na to šta je učinilo Zaru […]

Be the first to leave a comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

O nama

Stvaramo prilike i dokazujemo da digitalne komunikacije poboljšavaju živote ljudi, razvijaju društvo.
 
 

Uninor Grupa predstavlja integrisanu mrežu inovativnih platformi dizajniranih kako bi unapredile poslovne procese i olakšale korisnicima ostvarivanje njihovih ciljeva.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation