Background

Franšizing kao šansa za početnike u preduzetništvu

ČLANAK arrow_drop_down

Pokretanje sopstvenog biznisa je važna odluka za koju nije dovoljna samo smjelost ili dobra ideja, već i spremnost na određena materijalna ulaganja, izlaganje finansijskom riziku i konkurenciji na tržištu. Bez toga, sve poteškoće na koje se svakako nailazi kod pokretanja posla (nepredviđeni izdaci, administrativne prepreke i dr.) su višestruko veće i teže.

Cifre kažu da 80 odsto novootvorenih firmi ne opstane posle prve godine poslovanja. Početnik u preduzetništvu mora najprije da nauči kako da vodi posao, često putem sopstvenih grešaka, ulaganjem u projekte koji će se kasniji pokazati neisplativim i sl.

Šta je franšizing?

Franšizing je oblik poslovnog povezivanja gdje jedna kompanija (davalac franšize) prenosi određenoj osobi ili grupi (primaocu franšize) pravo poslovanja pod njegovim imenom, uz mogućnost da koristi sva raspoloživa znanja i tehnologiju rada koji su dostupni pod tim imenom.

Zašto je franšizing dobra opcija za početnike u poslovanju?

Franšizing je dobra šansa za one koji žele da uplove u preduzetničke vode, ali su procijenili da ne posjeduju dovoljno finansijskih sredstava, iskustva, ili znanja. Sigurnije je započinjati posao i razvijati preduzetnički duh u okviru već dokazanog i razrađenog poslovnog modela.

Primalac franšize posluje uz korišćenje sopstvenih sredstava i na sopstveni rizik, ali pod tuđim imenom.

Šta podrazumijeva prenos franšize?

Preduzetnik – primalac franšize od davaoca franšize kupuje „paket“ koji podrazumijeva: brend (marku), robe i usluge, skup znanja za vođenje poslovanja i poslovno iskustvo (know-how), stručnu podršku i vođenje tokom trajanja saradnje (obuka i priručnici, marketing, PR):

  • kupovina prava na brend (marku) – davalac franšize posjeduje zvučno ime i zaštitni znak koji garantuju određenu prepoznatljivost na tržištu, kao i veći broj klijenata već u samom startu poslovanja
  • kupovina robe ili usluga – primaocu franšize su dostupne robe ili usluge koje se odmah prepoznaju na tržištu, jer već negdje uspješno egzistiraju i poznate su kao takve potrošačima i klijentima
  • prenos znanja za vođenje poslovanja  i poslovno iskustvo (know-how) – davalac franšize prenosi svoja znanja i iskustva i tako pomaže primaocu da se lakše i brže snađe i započne poslovanje
  • stručna podrška i vođenje tokom trajanja saradnje – davalac franšize obezbjeđuje obuku i podršku koja će doprinijeti uspjehu (to podrazumijeva obuku za upravljanje biznisom kao i obuke zaposlenih, stalnu podršku u pogledu nabavke robe i prodaje robe i usluga, pomoć oko vođenja finansija i računovodstva, prenos znanja u oblasti PR-a i marketinga).

Koje su osnovne obaveze ugovornih strana?

Osnovna obaveza davaoca franšize je da primaocu ustupi licencu za poslovanje pod njegovim imenom i da za svo vrijeme trajanja ugovora vrši prenos znanja za vođenje posla.

Osnovna obaveza primaoca franšize je da plaća naknadu za korišćenje franšize i da poštuje prenijeta pravila poslovanja i ponašanja.

Koje su prednosti franšizinga?

Prednosti za primaoca franšize – Primalac franšize korišćenjem modela poslovanja koji se već dokazao može da započne posao na lakši i pouzdaniji način. Pri tom, u interesu obje strane je da posao uspije. Tako se rizik od poslovnog neuspjeha kod početnika u pokretanju firme smanjuje.

Prednosti za davaoca franšize – Davalac franšize ustupanjem franšize smanjuje rizik zauzimanja tržišta od konkurencije. Putem franšize on širi svoje poslovanje, otvara nove objekte i istupa na nova tržišta. To vodi ka daljem širenju franšiznog sistema i pronalaženju novih primalaca franšize.

Ugovor o franšizingu

Davalac i primalac franšize potpisuju franšizni ugovor. Međutim, nigdje nije striktno predviđeno kako bi ugovor o franšizingu trebalo da izgleda. Njegova sadržina i forma nije regulisana posebnim zakonom u našoj zemlji. Ovaj posao sadrži karakteristike nekih drugih ugovora (ugovor o prodaji, ugovor o zakupu, ugovor o lizingu).

Ugovor o franšizingu je zasnovan na saglasnosti volja ugovornih strana koje relativno slobodno mogu da kreiraju sadržaj ugovora. Na ugovor se shodno primjenjuju pravila opštih zakona u privredi (prije svega Zakona o obligacionim odnosima, kao i Zakona o privrednim društvima, Zakona o pravnoj zaštiti industrijskog dizajna, Zakona o autorskim i srodnim pravima, Zakona o zaštiti poslovne tajne).

Princip slobode ugovaranja ima određena ograničenja u tom smislu da sadržaj ili svrha ugovora ne mogu biti u suprotnosti sa javnim poretkom ili dobrim običajima.

Vezano za sadržaj ugovora preporučljivo je da se u ugovoru navedu: nazivi ugovornih strana, pravila pristupanja franšiznom sistemu, trajanje ugovora, cijena licence, područje rada (djelatnost i teritorija) primaoca franišizinga, prava i obaveze ugovornih strana, odredbe o zaštiti brenda, odredbe o zaštiti poslovne tajne, uslovi za raskid ugovora.

Zašto je potrebna određena regulativa u ovoj oblasti?

U Evropi tek nekoliko zemalja ima regulativu u oblasti franšiznog poslovanja. U većini evropskih zemalja nepostojanje adekvatne regulative je nadoknađeno Evropskim etičkim kodeksom. Kodeks se koristi kao praktični zbir pravila dobrog poslovnog ponašanja za strane u poslu.

Praksa je pokazala da bez odgovarajuće minimalne regulative ne mogu da postoje ni fer odnosi u ovom poslu. Posebno, imajući u vidu da je franšizing poslovni model gdje postoji suštinski nejednak odnos između dvije strane.

Koje djelatnosti su idealne za franšizing?

Iako su prva asocijacija na franšizu lanci restorana brze hrane ili lanci luksuznih hotela, može se reći da skoro svaki oblik poslovanja može da funkcioniše kao franšiza. Franšiza je zastupljena i u mnogim drugim oblastima kao što su: trgovina i distribucija kompjuterske opreme, modna industrija, manji ugostiteljski objekti i dr.

Takođe, franšiza je sve zastupljenija u oblasti pružanja različitih usluga, od poslovnog konsaltinga, preko neformalne edukacije, rada knjigovodstvenih i turističkih agencija, sve do usluga kućnih popravki.

Ko može da bude davalac franšize?

Postoje neki osnovni kriterijumi koje mora zadovoljiti davalac franšize:

  • on mora posjedovati kredibilitet, odnosno mora uživati povjerenje, koje se ogleda u dugotrajnosti, veličini kompanije, broju poslovnica, načinu reklamiranja, prepoznatljivom vizuelnom identitetu
  • potrebno je da ima jednostavan sistem poslovanja koji je podesan da se prenese na drugog koji će po tom sistemu da posluje na nekoj drugoj lokaciji
  • potrebna je spremnost da prenese svoje znanje i iskustvo i da vrši superviziju kako u početku poslovanja, tako i u toku dalje saradnje.

Nedostaci ili slabije strane franšizinga

Prije svega, treba naglasiti da primalac franšize kupovinom franšize gubi kontrolu i samostalnost u određenom poslu – često će primalac franšize morati da doslovno ispoštuje način poslovanja onako kako je to predvidio davalac franšize.

Ugovorne strane imaju zajednički cilj, a to je da primalac franšize ostvari poslovni uspjeh. Ali njihov odnos nije poslovno partnerstvo jer davalac franšize ima pravo na procenat bez obzira na to da li primalac franšize ostvaruje profit ili ne.

Dalje, kupovina franšize ne garantuje poslovni uspjeh. Iako u najvećem broju slučajeva franšizni posao daje dobre rezultate, to ne mora biti slučaj. Moguće je da određeni poslovni model vrlo dobro posluje na određenom tržištu, ali ne i na nekom drugom jer ne odgovara njegovim specifičnostima, potrebama klijenata i sl.

Na šta treba obratiti pažnju kod odabira franšize?

Zbog svega gore navedenog, primalac franšize bi, prije ulaska u sam posao, trebalo da se dobro informiše o franšizi za koju se želi opredijeliti, da napravi biznis plan i obezbijedi potrebna finansijska sredstva.

Sljedeći kriterijumi su bitni pri odabiru franšize:

  • kolika je početno finansijsko ulaganje tj.naknada koja se plaća za ulazak u franšizni sistem
  • kolika su dalja davanja prema davaocu franšize na mjesečnom nivou i koji su rokovi plaćanja
  • koliko uspješno posluje davalac franšize
  • koliko je već prodatih franšiza i koje je tržište pokriveno
  • koliko ljudi je potrebno zaposliti (s obzirom da svaka franšiza podrazumijeva određeni broj zaposlenih, potrebno je unaprijed znati koliki će biti troškovi na mjesečnom nivou).

Kolika su finansijska ulaganja potrebna za franšizing?

Ovo je jedno od najvažnijih pitanja koja primalac licence postavlja i na osnovu kojeg odlučuje da li će ući u ovakav oblik poslovanja. Veličina investicije zavisi od djelatnosti  i vrste poslovanja.

Bitno je u samom startu znati koliki su iznosi početnih finansijskih ulaganja, kao i da li je za ulazak u posao potrebno posjedovanje nekretnine ili je sasvim dovoljno iznajmljivanje poslovnog  prostora. Preduzetnik – primalac franšize će tako izabrati onu opciju koja odgovara njegovim mogućnostima i kapacitetima u datom momentu.

About the author

About the author call_made

Radovan Laćarak

Iskusni izvršni direktor sa dokazanom istorijom rada u industriji informacionih tehnologija i usluga. Poseduje izuzetne veštine u pisanju tekstova različitih žanrova, kreiranju visokokvalitetnog veb sadržaja, strateškom uređivanju, novinarstvu i efikasnom upravljanju odnosima s medijima.

More posts Follow

trending_flat
United Grupa, u okviru koje posluje SBB, stvara najveću optičku mrežu u Jugoistočnoj Evropi

Nakon uspešnog osnivanja kompanije United Fiber u Grčkoj 2021. godine, United Grupa nastavila da objedinjuje svoj portfolio fiksne infrastrukture u EU (Bugarska, Hrvatska i Slovenija) pod brendom United Fiber. Počevši sa registracijom novouspostavljene kompanije u Sloveniji u martu 2024. godine, a koja će biti praćena Bugarskom i Hrvatskom do kraja ove godine, Grupa je fokusirana na dalje ubrzanje i jačanje svojih investicija na ovoj važnoj geografskoj oblasti. Moderna širokopojasna infrastruktura povezuje Evropu sa Bliskim istokom i Azijom, odgovarajući na visoku potražnju za tranzitom kroz ključna tržišta Grupe. Ultra-brzi i pouzdani internet zadovoljava visoke zahteve korisnika i poslovnih klijenata širom Jugoistočne Evrope. „U United Grupi znamo kako da izgradimo i implementiramo najmoderniju fiksnu infrastrukturu. 2000. godine smo počeli potpuno od nule u Srbiji, a dve decenije kasnije postali smo najveća optička mreža u Jugoistočnoj Evropi. U četiri zemlje Evropske unije – Grčkoj, Bugarskoj, Hrvatskoj i […]

trending_flat
Kompanija Meta širi program pretplate

Meta je na početku svoj servis sa plaćenom verifikacijom nudila u Australiji i na Novom Zelandu, a sada je dostupan i Facebook i Instagram korisnicima u Sjedinjenim Američkim Državama.  Meta Verified servis košta 11,99 dolara mesečno ukoliko se koristi na vebu, odnosno 14,99 dolara preko mobilne prodavnice aplikacija. Prva opcija nudi samo mogućnost dobijanja plave kvačice za Facebook, dok druga omogućava isto i za Instagram. Pored bedža, servis nudi "proaktivnu zaštitu od imitatora", direktan pristup korisničkoj podršci, ekskluzivne stikere i 100 Stars mesečno na Facebooku za iskazivanje podrške drugim kreatorima.Oni koji žele da koriste servis moraju da imaju 18 godina i moraju da prođu kroz proces verifikacije, koji uključuje posedovanje identifikacionog dokumenta sa fotografijom. Potrebno je i uključivanje opcije za verifikaciju u dva koraka.

trending_flat
Taxi Aplikacija – Kako brzo i lako doći do taksi vozila?

Zamislite scenu - počela je kiša u Novom Sadu, a vi baš sada morate da se nađete na drugoj strani grada. Zovete brojeve taksi vozila ali se niko ne javlja, ili vam kažu da nema slobodnih vozila.  Srećom, postoji novo rešenje za ovakve probleme, u skladu sa modernim tehnologijama, koje će vam uštedeti vreme i živce.U pitanju je besplatna "Pan taxi" aplikacija, dostupna za Android ili iOS uređaje, a ispostavilo se i da je veoma laka za korišćenje, u šta smo se i sami uverili. Evo kako aplikacija zapravo funkcioniše: - Instalirate aplikaciju sa App Store ili Google Play, ukucate svoj broj telefona i sama aplikacija pronađe vašu lokaciju uz pomoć Goole Maps-a i GPS-a. - Imate opciju da ukucate početnu i krajnju adresu i aplikacija će vam odmah reći koliko vremena će trajati vožnja i koliko će otprilike koštati. […]

trending_flat
Škole počele da zabranjuju ChatGPT da đaci ne bi varali na testovima

Sve javne škole u Njujorku su blokirale pristup ChatGPT modelu na svojim mrežama i uređajima. Škole su u strahu da bi učenici mogli da iskoriste ChatGPT za varanje na domaćim zadacima, ali i pisanje sastava, što može kreirati put za izbegavanja učenja školskog materijala. Za one koji nisu ispratili celu priču, ChatGPT je jezički model za predviđanje koji je kreirala kompanija OpenAI. ChatGPT je trenutno dostupan besplatno svakome, a možete ga koristiti da pišete sastave, pesme, ali i tehničku dokumentaciju ili programski kod. Ono što je zastrašujuće je koliko je ChatGPT dobar i koliko teško možete da primetite da je u pitanju mašinski generisan sadržaj. Problem sa ChatGPT je što trenutno pravi sadržaj koji zvuči veoma dobro, ali isto tako često ne daje tačne informacije. Kompanija OpenAI je kreirana 2015. godine od strane Sem Altmana i Ilon Maska i ona, […]

trending_flat
Novi Adobe softveri uključuju AI generisanje zvuka i remiksovanje slika

Kompanija Adobe nedavno je predstavila najnovije funkcije je su u razvoju, uključujući generisanje zvuka pomoću veštačke inteligencije (AI) i remiksovanje slika. Ove funkcije obuhvataju alate koji omogućavaju korisnicima da kreiraju prilagođene zvučne efekte na osnovu tekstualnih opisa i modifikuju slike u skladu sa željenim stilom. Adobe je najavio novi generativni AI model za video montažu pod nazivom Firefly Video Model, kao i funkciju Generative Extend za Premiere Pro. Takođe, predstavili su eksperimentalne alate za uređivanje fotografija i video zapisa u svojim najpoznatijim programima kao što su Photoshop i Premiere Pro. Među devet novih funkcija, izdvajaju se Project Perfect Blend, koji poboljšava prirodno blendiranje i senčenje i Project Clean Machine, koji uklanja bljeskove i objekte iz fotografija. Ovi alati su još u fazi testiranja, bez najavljenih datuma lansiranja. Jedna od istaknutih funkcija je Project In Motion, koja omogućava korisnicima da animiraju […]

trending_flat
DigiTalk Niš 2024: Spoj znanja, inovacija i inspiracije u Nišu

DigiTalk zajednica se okuplja u Nišu od 24. do 27. oktobra i donosi vam znanje, zanimljive priče i iskustva iz oblasti digitalne industrije i primene veštačke inteligencije. U hotelu Tami Residence renomirani predavači iz sveta, zemlje i regiona, tokom četiri dana, nesebično će podeliti svoja znanja i pomoći vam da svoje poslovanje i karijeru podignete na viši nivo. Kao i uvek do sada, DigiTalk okupljanje se sastoji iz dva dela: Media Days i sama konferencija. DigiTalk Media Days, 24. i 25. oktobra, okuplja nezavisne medije iz Srbije i regiona i ostale činioce medijskog ekosistema (agencije, oglašivače i drugo) fokusira se na inovacije, digitalne trendove i prilike za razvoj održivosti medijskog biznisa. Naglasak će biti stavljen na primenu veštačke inteligencije u medijima, korišćenje podataka za bolju monetizaciju i razvoj oglašivačklih publika, paywall strategije, naprednu analitiku, realtime izveštavanje, a biće razmatrana i […]

trending_flat
Novi iPad mini donosi podršku za Apple Intelligence i Apple Pencil

Apple je u utorak predstavio novu verziju iPad mini-ja prilagođenu eri Apple Intelligence tehnologije. Ovaj uređaj pokreće A17 Pro čip, što omogućava kompatibilnost sa Apple Intelligence-om, novom generativnom veštačkom inteligencijom kompanije Apple. Ovo je prvi veliki unapređeni model iPad mini-ja od 2021. godine. A17 Pro čip je prvi put predstavljen prošle godine, na iPhone-u 15 Pro, koji je postao prvi Apple telefon sa podrškom za Apple Intelligence. Tokom septembarskog događaja, ova funkcija je proširena na najnoviju liniju iPhone 16 uređaja. A17 Pro ima šestojedrni CPU sa dva jezgra visokih performansi i četiri jezgra visoke efikasnosti, kao i petojedrni GPU. Ovi elementi donose značajna poboljšanja u performansama u odnosu na A16 Bionic čip, koji je ugrađen u model iz 2021. godine. Glavna novina je neuralni motor, koji omogućava pristup Apple Intelligence-u kroz iPadOS 18. Ključne novine kod malog modela iPad-a, Appleovog […]

trending_flat
TikTok otpušta stotine radnika, pojačava upotrebu veštačke inteligencije

TikTok otpušta stotine zaposlenih širom sveta, uključujući veliki broj radnika u Maleziji, kao deo prelaska na veću upotrebu veštačke inteligencije u moderaciji sadržaja, saopštila je ta kompanija. Prema izvorima, više od 700 radnika u Maleziji ostalo je bez posla, iako je TikTok kasnije potvrdio da je manje od 500 zaposlenih pogođeno.Većina otpuštenih radila je na moderaciji sadržaja, a obaveštenja su dobili putem e-maila kasno u sredu. TikTok je potvrdio otpuštanja, navodeći da će globalno nekoliko stotina radnika biti pogođeno u sklopu šireg plana za poboljšanje moderacije. TikTok koristi kombinaciju automatizovanog otkrivanja i ljudskih moderatora za pregled sadržaja na platformi. Kompanija ByteDance, vlasnik TikToka, ima više od  110.000 zaposlenih širom sveta. ByteDance takođe planira nova otpuštanja idućeg meseca kako bi konsolidovala regionalne operacije. “Ove promene su deo naših kontinuiranih napora da ojačamo globalni model moderacije sadržaja”, rekao je portparol TikToka. TikTok […]

trending_flat
WordPress preuzima kontrolu nad ACF pluginom u najnovijem sukobu sa WP Engine-om

Sukob između osnivača WordPress-a, Meta Malenvega, i hosting provajdera WP Engine se nastavlja, a Malenveg je najavio da WordPress „forkuje“ plugin razvijen od strane WP Engine-a. Specifično, reč je o pluginu Advanced Custom Fields (ACF) — koji olakšava korisnicima WordPress-a prilagođavanje ekrana za uređivanje. Ovaj plugin se oduzima iz ruku WP Engine-a i ažurira se kao novi plugin pod nazivom Secure Custom Fields. Malenveg je naveo da je ovaj korak bio neophodan „kako bi se uklonile komercijalne ponude i rešio sigurnosni problem.“ Tim zadužen za ACF odgovorio je na platformi X, opisujući situaciju kao slučaj u kojem je plugin „koji je bio aktivno razvijan“ „jednostrano i nasilno oduzet od svog kreatora bez pristanka,“ dodajući da se to nikada nije dogodilo „u 21-godišnjoj istoriji WordPress-a.“ „Ovo osnovno obećanje zajednice je prekršeno, i pozivamo sve da razmisle o etici takvog postupka i […]

trending_flat
Nove tužbe protiv TikToka zbog “zavisničkog algoritma”

Već previše duga lista TikTokovih pravnih problema nastavlja se novim tužbama, u kojima 13 država i Distrikt Kolumbija tvrde da je "zavisnički algoritam" te društvene mreže deo modela profita koji škodi deci. U tužbama se tvrdi da putem svog "namerno zavisničkog softvera", TikTok motiviše decu da nastave sa gledanjem video-zapisa što je duže moguće, što rezultira lošim mentalnim zdravljem i problemima sa telesnom težinom, kao i štetom od viralnih TikTok izazova. "TikTok tvrdi da je njihova platforma bezbedna za mlade ljude, ali to je daleko od istine. U Njujorku i širom zemlje, mladi ljudi su umrli ili su se povredili radeći opasne TikTok izazove. I mnogi drugi se osećaju tužnije, anksioznije i depresivnije zbog zavisničkih karakteristika TikToka", navela je glavna tužiteljka države Njujork Leticia Džejms u saopštenju. I druge društvene mreže su prethodnih dana takođe bile na udaru zbog ugrožavanja […]

Related

trending_flat
Kako do idealne kombinacije ključnih reči?

Većina naših krstarenja internetom započinje ukucavanjem određenih pojmova u polje namenjeno pretrazi. Ti pojmovi će nas odvesti do stranica sa sadržajima koji nas zanimaju, a za one koji se bave optimizacijom internet sadržaja (SEO), upotreba ključnih reči biće važna alatka za povećanje ukupnog saobraćaja na sajtu. Ukoliko biste se pozabavili istraživanjem različitih načina upotrebe ključnih reči, sigurno će vas zanimati i kako da pri tome postignete maksimalni efekat. Budući da je praktično reč o osnovi SEO strategije, ovom prilikom ćemo pokušati da vam tu temu približimo na što jednostavniji način. Pretpostavimo da se bavite online prodajom LCD monitora. Za početak, zamislite se u ulozi potencijalnog kupca koga zanimaju najnoviji modeli ili, recimo, mesta na kojima bi ih mogao kupiti. Krenete li sa ukucavanjem relevantnih pojmova u browser, završićete sa podužom listom fraza koje će vam sam Google sugerisati. Zapravo, što je takvih fraza […]

trending_flat
Šta je affiliate marketing i kako ga možete iskoristiti za izgradnju mreže svojih promotera?

Dobilli ste 50, ili zašto ne 100, novih klijenata za samo 3 dana. A niste ni prstom mrdnuli. Naprotiv, uživali ste u kratkom i zasluženom odmoru. Vaša ponuda je tačno ono što ti kupci žele. Nema potrebe da ih uveravate, obasipate dodatnom pažnjom, mašete popustima… Sve to je već obavio neko drugi. Klijenti su tu i žele da vam daju svoj novac sada, bez odlaganja. „Ma toga nema ni na filmu“, možda vam se otelo. Ima i te kako. U pitanju je prodajna strategija koju možete odmah iskoristiti za uvećanje svog profita. Ova „magija“ zove se affiliate marketing  ili partnerski marketing. Upravo zahvaljujući affiliate marketingu čuveni Amazon je postao ono što je danas. Uspeh mu duguje i Squarespace platform za pravljenje sajtova, obrazovni sajtovi poput Linde i Treehousa i mnogi, mnogi, mnogi drugi. Sve što vam je potrebno da affiliate marketing iskoristite za sebe i svoj profit […]

trending_flat
Šta sve treba da uzmete u obzir dok vodite ili planirate internet prodavnicu

Kako povećati prodaju? Ukoliko imate online prodavnicu ovo pitanje vas je napalo iz zasede barem 600 puta do sada. Verovatno vam je ukralo sate i sate sna, par kilograma živaca i poremetilo vam probavni trakt. Ako vam je dosta mučenja, vreme je za promene. Pogledajte ovih nekoliko važnih saveta za vlasnike online prodavnice i zaboravite na neprospavane noći i probleme sa stomakom. Obnavljanje živaca – ne garantujemo. Offline vs online prodavnica Online kupovina nikada nije bila lakša. Ipak, većina ljudi i dalje bira „normalne“ radnje u kojima može da vidi, opipa i proba robu, razgovara sa prodavcem, možda se cenjka, uživa u specifičnom izgledu i organizaciji prodavnice i da kupljenu stvar odmah odnese kući. Dakle, kupci žele sve ono što im online prodavnice i e-commerce sajtovi danas zapravo ne nude. A mora li da bude tako? Kada klijent uđe u lokal, bez obzira da li se radi o supermarketu, […]

trending_flat
Abeceda marketinških istraživanja

Danas pričamo o marketinškim istraživanjima. To je važna oblast, jer predstavlja način dolaženja do informacija koje se koriste za donošenje odluka. To je i zanimljiva oblast, jer na poseban način kombinuje elemente statistike, psihologije, sociologije, tehnologije, marketinga i drugih disciplina u nešto što je ljudima interesantno za korišćenje. Marketinškim istraživanjima se ne bave samo naučno-obrazovne institucije i specijalizovane agencije, već i preduzeća svih veličina, od malih porodičnih firmi do velikih kompanija. Bilo da ste preduzetnik, rukovodilac ili konsultant, imajte na umu da će vam marketinška istraživanja u određenom obliku biti potrebna, jer ćete bez njih teško moći da ostvarite poslovni uspeh. Zato o njima pišemo. Pojam marketinških istraživanja Marketinška istraživanja (Marketing Research) su aktivnost koja se odnosi na prikupljanje, obradu i analizu podataka koji su potrebni da bi se donela određena marketinška odluka ili rešio određeni marketinški problem. Za razliku […]

trending_flat
Zara: Šta jednog proizvođača odeće može da izdvoji iz mnoštva drugih?

Na pitanje „Kako biti uspešan u modnoj industriji?“, odgovor je, zapravo, zapanjujuće jednostavan. Prvi korak je da pravite odeću koju će ljudi želeti da nose. Drugi korak je da prodajete više nego što stižete da napravite. I treći korak je – ponavljajte korake jedan i dva dokle god funkcionišu. Mnogi brendovi pridržavaju se ove jednostavne filozofije, ali se jedan razlikuje, upravo po svojoj jedinstvenoj filozofiji. Ali, krenimo redom. Godine 1963. Amansi Ortega Gaona počeo je da se bavi prodajom odeće, ni ne sluteći da će postati treći najbogatiji čovek na svetu. Naime, njegova kompanija Inditex je 2005. godine proglašena za najbrže rastuću proizvodnu kompaniju na svetu. Ona sada ima preko 2000 prodavnica, objedinjenih pod imenom Inditex, inače najvećim poslovnim uspehom u španskoj istoriji. Vama je možda poznatija kao Zara. Pre nego što se osvrnemo na to šta je učinilo Zaru […]

trending_flat
Edukacija kao marketinška strategija (podizanje svesti korisnika kroz pružanje vrednosti)

Ma koliko da je vaš sadržaj kvalitetan, ne postoje garancije da će vaši potencijalni kupci reagovati na njega. Ako ne posvetite vreme edukovanju kupaca o svom brendu, proizvodu ili usluzi, ostavljate za sobom priliku da istinski ostvarite vezu sa svojim kupcima. Jer, tek uvođenjem edukacije kao dela marketinške strategije možete, zapravo, postići ciljeve koje želite – i koji neće biti kratkog daha. Edukacija kao investicija Edukacija može koristiti svima, bez obzira na to kakvu vrstu proizvoda ili usluge nude. Najveću primenu – i najveću efikasnost – ima kod proizvoda ili usluga koji su novi, odnosno o kojima se malo zna. U tom smislu, edukacija pomaže ne vašim kupcima da bolje razumeju suštinu proizvoda ili usluge koje nudite. Posredno, to omogućava veći stepen konverzije prilikom prodaje – jer kada zaista razumeju šta je to što im prodajete, neće imati ništa protiv da to […]

There is 1 comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

O nama

Stvaramo prilike i dokazujemo da digitalne komunikacije poboljšavaju živote ljudi, razvijaju društvo.
 
 

Uninor Grupa predstavlja integrisanu mrežu inovativnih platformi dizajniranih kako bi unapredile poslovne procese i olakšale korisnicima ostvarivanje njihovih ciljeva.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation