Background

Franšizing kao šansa za početnike u preduzetništvu

ČLANAK arrow_drop_down

Pokretanje sopstvenog biznisa je važna odluka za koju nije dovoljna samo smjelost ili dobra ideja, već i spremnost na određena materijalna ulaganja, izlaganje finansijskom riziku i konkurenciji na tržištu. Bez toga, sve poteškoće na koje se svakako nailazi kod pokretanja posla (nepredviđeni izdaci, administrativne prepreke i dr.) su višestruko veće i teže.

Cifre kažu da 80 odsto novootvorenih firmi ne opstane posle prve godine poslovanja. Početnik u preduzetništvu mora najprije da nauči kako da vodi posao, često putem sopstvenih grešaka, ulaganjem u projekte koji će se kasniji pokazati neisplativim i sl.

Šta je franšizing?

Franšizing je oblik poslovnog povezivanja gdje jedna kompanija (davalac franšize) prenosi određenoj osobi ili grupi (primaocu franšize) pravo poslovanja pod njegovim imenom, uz mogućnost da koristi sva raspoloživa znanja i tehnologiju rada koji su dostupni pod tim imenom.

Zašto je franšizing dobra opcija za početnike u poslovanju?

Franšizing je dobra šansa za one koji žele da uplove u preduzetničke vode, ali su procijenili da ne posjeduju dovoljno finansijskih sredstava, iskustva, ili znanja. Sigurnije je započinjati posao i razvijati preduzetnički duh u okviru već dokazanog i razrađenog poslovnog modela.

Primalac franšize posluje uz korišćenje sopstvenih sredstava i na sopstveni rizik, ali pod tuđim imenom.

Šta podrazumijeva prenos franšize?

Preduzetnik – primalac franšize od davaoca franšize kupuje „paket“ koji podrazumijeva: brend (marku), robe i usluge, skup znanja za vođenje poslovanja i poslovno iskustvo (know-how), stručnu podršku i vođenje tokom trajanja saradnje (obuka i priručnici, marketing, PR):

  • kupovina prava na brend (marku) – davalac franšize posjeduje zvučno ime i zaštitni znak koji garantuju određenu prepoznatljivost na tržištu, kao i veći broj klijenata već u samom startu poslovanja
  • kupovina robe ili usluga – primaocu franšize su dostupne robe ili usluge koje se odmah prepoznaju na tržištu, jer već negdje uspješno egzistiraju i poznate su kao takve potrošačima i klijentima
  • prenos znanja za vođenje poslovanja  i poslovno iskustvo (know-how) – davalac franšize prenosi svoja znanja i iskustva i tako pomaže primaocu da se lakše i brže snađe i započne poslovanje
  • stručna podrška i vođenje tokom trajanja saradnje – davalac franšize obezbjeđuje obuku i podršku koja će doprinijeti uspjehu (to podrazumijeva obuku za upravljanje biznisom kao i obuke zaposlenih, stalnu podršku u pogledu nabavke robe i prodaje robe i usluga, pomoć oko vođenja finansija i računovodstva, prenos znanja u oblasti PR-a i marketinga).

Koje su osnovne obaveze ugovornih strana?

Osnovna obaveza davaoca franšize je da primaocu ustupi licencu za poslovanje pod njegovim imenom i da za svo vrijeme trajanja ugovora vrši prenos znanja za vođenje posla.

Osnovna obaveza primaoca franšize je da plaća naknadu za korišćenje franšize i da poštuje prenijeta pravila poslovanja i ponašanja.

Koje su prednosti franšizinga?

Prednosti za primaoca franšize – Primalac franšize korišćenjem modela poslovanja koji se već dokazao može da započne posao na lakši i pouzdaniji način. Pri tom, u interesu obje strane je da posao uspije. Tako se rizik od poslovnog neuspjeha kod početnika u pokretanju firme smanjuje.

Prednosti za davaoca franšize – Davalac franšize ustupanjem franšize smanjuje rizik zauzimanja tržišta od konkurencije. Putem franšize on širi svoje poslovanje, otvara nove objekte i istupa na nova tržišta. To vodi ka daljem širenju franšiznog sistema i pronalaženju novih primalaca franšize.

Ugovor o franšizingu

Davalac i primalac franšize potpisuju franšizni ugovor. Međutim, nigdje nije striktno predviđeno kako bi ugovor o franšizingu trebalo da izgleda. Njegova sadržina i forma nije regulisana posebnim zakonom u našoj zemlji. Ovaj posao sadrži karakteristike nekih drugih ugovora (ugovor o prodaji, ugovor o zakupu, ugovor o lizingu).

Ugovor o franšizingu je zasnovan na saglasnosti volja ugovornih strana koje relativno slobodno mogu da kreiraju sadržaj ugovora. Na ugovor se shodno primjenjuju pravila opštih zakona u privredi (prije svega Zakona o obligacionim odnosima, kao i Zakona o privrednim društvima, Zakona o pravnoj zaštiti industrijskog dizajna, Zakona o autorskim i srodnim pravima, Zakona o zaštiti poslovne tajne).

Princip slobode ugovaranja ima određena ograničenja u tom smislu da sadržaj ili svrha ugovora ne mogu biti u suprotnosti sa javnim poretkom ili dobrim običajima.

Vezano za sadržaj ugovora preporučljivo je da se u ugovoru navedu: nazivi ugovornih strana, pravila pristupanja franšiznom sistemu, trajanje ugovora, cijena licence, područje rada (djelatnost i teritorija) primaoca franišizinga, prava i obaveze ugovornih strana, odredbe o zaštiti brenda, odredbe o zaštiti poslovne tajne, uslovi za raskid ugovora.

Zašto je potrebna određena regulativa u ovoj oblasti?

U Evropi tek nekoliko zemalja ima regulativu u oblasti franšiznog poslovanja. U većini evropskih zemalja nepostojanje adekvatne regulative je nadoknađeno Evropskim etičkim kodeksom. Kodeks se koristi kao praktični zbir pravila dobrog poslovnog ponašanja za strane u poslu.

Praksa je pokazala da bez odgovarajuće minimalne regulative ne mogu da postoje ni fer odnosi u ovom poslu. Posebno, imajući u vidu da je franšizing poslovni model gdje postoji suštinski nejednak odnos između dvije strane.

Koje djelatnosti su idealne za franšizing?

Iako su prva asocijacija na franšizu lanci restorana brze hrane ili lanci luksuznih hotela, može se reći da skoro svaki oblik poslovanja može da funkcioniše kao franšiza. Franšiza je zastupljena i u mnogim drugim oblastima kao što su: trgovina i distribucija kompjuterske opreme, modna industrija, manji ugostiteljski objekti i dr.

Takođe, franšiza je sve zastupljenija u oblasti pružanja različitih usluga, od poslovnog konsaltinga, preko neformalne edukacije, rada knjigovodstvenih i turističkih agencija, sve do usluga kućnih popravki.

Ko može da bude davalac franšize?

Postoje neki osnovni kriterijumi koje mora zadovoljiti davalac franšize:

  • on mora posjedovati kredibilitet, odnosno mora uživati povjerenje, koje se ogleda u dugotrajnosti, veličini kompanije, broju poslovnica, načinu reklamiranja, prepoznatljivom vizuelnom identitetu
  • potrebno je da ima jednostavan sistem poslovanja koji je podesan da se prenese na drugog koji će po tom sistemu da posluje na nekoj drugoj lokaciji
  • potrebna je spremnost da prenese svoje znanje i iskustvo i da vrši superviziju kako u početku poslovanja, tako i u toku dalje saradnje.

Nedostaci ili slabije strane franšizinga

Prije svega, treba naglasiti da primalac franšize kupovinom franšize gubi kontrolu i samostalnost u određenom poslu – često će primalac franšize morati da doslovno ispoštuje način poslovanja onako kako je to predvidio davalac franšize.

Ugovorne strane imaju zajednički cilj, a to je da primalac franšize ostvari poslovni uspjeh. Ali njihov odnos nije poslovno partnerstvo jer davalac franšize ima pravo na procenat bez obzira na to da li primalac franšize ostvaruje profit ili ne.

Dalje, kupovina franšize ne garantuje poslovni uspjeh. Iako u najvećem broju slučajeva franšizni posao daje dobre rezultate, to ne mora biti slučaj. Moguće je da određeni poslovni model vrlo dobro posluje na određenom tržištu, ali ne i na nekom drugom jer ne odgovara njegovim specifičnostima, potrebama klijenata i sl.

Na šta treba obratiti pažnju kod odabira franšize?

Zbog svega gore navedenog, primalac franšize bi, prije ulaska u sam posao, trebalo da se dobro informiše o franšizi za koju se želi opredijeliti, da napravi biznis plan i obezbijedi potrebna finansijska sredstva.

Sljedeći kriterijumi su bitni pri odabiru franšize:

  • kolika je početno finansijsko ulaganje tj.naknada koja se plaća za ulazak u franšizni sistem
  • kolika su dalja davanja prema davaocu franšize na mjesečnom nivou i koji su rokovi plaćanja
  • koliko uspješno posluje davalac franšize
  • koliko je već prodatih franšiza i koje je tržište pokriveno
  • koliko ljudi je potrebno zaposliti (s obzirom da svaka franšiza podrazumijeva određeni broj zaposlenih, potrebno je unaprijed znati koliki će biti troškovi na mjesečnom nivou).

Kolika su finansijska ulaganja potrebna za franšizing?

Ovo je jedno od najvažnijih pitanja koja primalac licence postavlja i na osnovu kojeg odlučuje da li će ući u ovakav oblik poslovanja. Veličina investicije zavisi od djelatnosti  i vrste poslovanja.

Bitno je u samom startu znati koliki su iznosi početnih finansijskih ulaganja, kao i da li je za ulazak u posao potrebno posjedovanje nekretnine ili je sasvim dovoljno iznajmljivanje poslovnog  prostora. Preduzetnik – primalac franšize će tako izabrati onu opciju koja odgovara njegovim mogućnostima i kapacitetima u datom momentu.

About the author

About the author call_made

Radovan Laćarak

Iskusni izvršni direktor sa dokazanom istorijom rada u industriji informacionih tehnologija i usluga. Poseduje izuzetne veštine u pisanju tekstova različitih žanrova, kreiranju visokokvalitetnog veb sadržaja, strateškom uređivanju, novinarstvu i efikasnom upravljanju odnosima s medijima.

More posts Follow

trending_flat
United Grupa, u okviru koje posluje SBB, stvara najveću optičku mrežu u Jugoistočnoj Evropi

Nakon uspešnog osnivanja kompanije United Fiber u Grčkoj 2021. godine, United Grupa nastavila da objedinjuje svoj portfolio fiksne infrastrukture u EU (Bugarska, Hrvatska i Slovenija) pod brendom United Fiber. Počevši sa registracijom novouspostavljene kompanije u Sloveniji u martu 2024. godine, a koja će biti praćena Bugarskom i Hrvatskom do kraja ove godine, Grupa je fokusirana na dalje ubrzanje i jačanje svojih investicija na ovoj važnoj geografskoj oblasti. Moderna širokopojasna infrastruktura povezuje Evropu sa Bliskim istokom i Azijom, odgovarajući na visoku potražnju za tranzitom kroz ključna tržišta Grupe. Ultra-brzi i pouzdani internet zadovoljava visoke zahteve korisnika i poslovnih klijenata širom Jugoistočne Evrope. „U United Grupi znamo kako da izgradimo i implementiramo najmoderniju fiksnu infrastrukturu. 2000. godine smo počeli potpuno od nule u Srbiji, a dve decenije kasnije postali smo najveća optička mreža u Jugoistočnoj Evropi. U četiri zemlje Evropske unije – Grčkoj, Bugarskoj, Hrvatskoj i […]

trending_flat
Kompanija Meta širi program pretplate

Meta je na početku svoj servis sa plaćenom verifikacijom nudila u Australiji i na Novom Zelandu, a sada je dostupan i Facebook i Instagram korisnicima u Sjedinjenim Američkim Državama.  Meta Verified servis košta 11,99 dolara mesečno ukoliko se koristi na vebu, odnosno 14,99 dolara preko mobilne prodavnice aplikacija. Prva opcija nudi samo mogućnost dobijanja plave kvačice za Facebook, dok druga omogućava isto i za Instagram. Pored bedža, servis nudi "proaktivnu zaštitu od imitatora", direktan pristup korisničkoj podršci, ekskluzivne stikere i 100 Stars mesečno na Facebooku za iskazivanje podrške drugim kreatorima.Oni koji žele da koriste servis moraju da imaju 18 godina i moraju da prođu kroz proces verifikacije, koji uključuje posedovanje identifikacionog dokumenta sa fotografijom. Potrebno je i uključivanje opcije za verifikaciju u dva koraka.

trending_flat
Taxi Aplikacija – Kako brzo i lako doći do taksi vozila?

Zamislite scenu - počela je kiša u Novom Sadu, a vi baš sada morate da se nađete na drugoj strani grada. Zovete brojeve taksi vozila ali se niko ne javlja, ili vam kažu da nema slobodnih vozila.  Srećom, postoji novo rešenje za ovakve probleme, u skladu sa modernim tehnologijama, koje će vam uštedeti vreme i živce.U pitanju je besplatna "Pan taxi" aplikacija, dostupna za Android ili iOS uređaje, a ispostavilo se i da je veoma laka za korišćenje, u šta smo se i sami uverili. Evo kako aplikacija zapravo funkcioniše: - Instalirate aplikaciju sa App Store ili Google Play, ukucate svoj broj telefona i sama aplikacija pronađe vašu lokaciju uz pomoć Goole Maps-a i GPS-a. - Imate opciju da ukucate početnu i krajnju adresu i aplikacija će vam odmah reći koliko vremena će trajati vožnja i koliko će otprilike koštati. […]

trending_flat
Škole počele da zabranjuju ChatGPT da đaci ne bi varali na testovima

Sve javne škole u Njujorku su blokirale pristup ChatGPT modelu na svojim mrežama i uređajima. Škole su u strahu da bi učenici mogli da iskoriste ChatGPT za varanje na domaćim zadacima, ali i pisanje sastava, što može kreirati put za izbegavanja učenja školskog materijala. Za one koji nisu ispratili celu priču, ChatGPT je jezički model za predviđanje koji je kreirala kompanija OpenAI. ChatGPT je trenutno dostupan besplatno svakome, a možete ga koristiti da pišete sastave, pesme, ali i tehničku dokumentaciju ili programski kod. Ono što je zastrašujuće je koliko je ChatGPT dobar i koliko teško možete da primetite da je u pitanju mašinski generisan sadržaj. Problem sa ChatGPT je što trenutno pravi sadržaj koji zvuči veoma dobro, ali isto tako često ne daje tačne informacije. Kompanija OpenAI je kreirana 2015. godine od strane Sem Altmana i Ilon Maska i ona, […]

trending_flat
Google novčanik će od sledeće godine moći da koriste i deca

Google Wallet će od 2025. omogućiti deci sa Android telefonima da koriste funkciju tap-to-pay, uz odobrenje roditelja. Nakon pozitivnih reakcija na tap-to-pay funkcije na Fitbit Ace LTE uređajima, Google je odlučio da proširi tu opciju na decu koja koriste Google Wallet. Deca koja koriste Android telefone moći će da koriste ovu opciju ukoliko roditelji postave Family Link i odobre pristup, objavio je portal 9to5Google. Roditelji će moći da odobre kreditne i debitne kartice na dečjim telefonima povezane sa Google novčanikom i putem Family Link aplikacije nadziru transakcije. Kako je najavljeno, deca će koristiti metode autentifikacije kao što su otisak prsta, prepoznavanje lica, PIN ili lozinka, za svaku kupovinu. Na početku će ta usluga podržavati poklon-kartice i ulaznice, ali ne i online kupovinu, identifikacione ili zdravstvene kartice. Sajt 9to5Google najavljuje da će opcija za dečije transakcije biti dostupna od sledeće godine u nekoliko zemalja, uključujući i SAD. […]

trending_flat
Stigao ChatGPT alat za pretragu

OpenAI je pokrenuo novu funkciju za pretragu u ChatGPT-u, tri meseca nakon što je iz kompanije najavljena test verzija SearchGPT-a. Cilj je da ChatGPT postane platforma za odgovore na bilo koje pitanje, uključujući i informacije uživo sa interneta, rekao je Adam Fraj, jedan od menadžera u kompaniji. Da biste odmah isprobali novu pretragu, potrebno je da se pretplatite na neki od OpenAI paketa. Korisnici sa ChatGPT Plus planom od 20 dolara mesečno ili sa ChatGPT Teams opcijom preko posla, već imaju pristup novoj funkciji. Korisnici Enterprise i Edu naloga mogu je očekivati kasnije u novembru, dok će besplatni korisnici najverovatnije morati da čekaju do početka sledeće godine. ChatGPT-ova pretraga koristi prilagođenu verziju GPT-4, najnovijeg modela OpenAI-a. Dostupna je korisnicima putem ChatGPT veb-sajta, mobilne aplikacije (za Android i Apple) i veb-aplikacija (za Mac i Windows). Ova funkcija biće dostupna u svim […]

trending_flat
Mobilni telefon bi jednom nedeljno trebalo da isključite

Savet stručnjaka koji bi trebalo primenjivati kako bi vaš mobilni telefon bio bezbedan. Isključivanje i uključivanje vašeg mobilnog telefona jednom nedeljno je dizajnirano da zaustavi opasne napade špijunskog softvera koji se oslanjaju na „privremene“ datoteke. Stručnjak za bezbednost Daren Gučione objasnio je zašto je to toliko važno. „Isključivanje telefona jednom nedeljno omogućava mu da se brzo ‘resetuje’ kako bi se eliminisali potencijalni problemi koji bi se mogli pojaviti dok radi“, rekao je Daren, izvršni direktor u „Keeper Security“. On je dodao da „telefoni, poput računara, pokreću mnogo aplikacija i procesa u pozadini, što može dovesti do problema kao što su spore performanse, greške ili čak bezbednosne greške“. Daren je objasnio da isključivanje uređaja gasi sve te procese i zatvara „ potencijalne rupe koje bi sajber kriminalci mogli da pokušaju da iskoriste”. Istovremeno, isključivanje i ponovno uključivanje uređaja briše one privremene datoteke koje mogu sadržati osetljive informacije, […]

trending_flat
SpotIT Con 2024: IT događaj godine stiže u Novi Sad

U četvrtak, 7. novembra 2024. godine, Naučno-tehnološki park u Novom Sadu biće domaćin SpotIT Con-a, jednog od najznačajnijih IT događaja u regionu. Ova konferencija okuplja stručnjake i entuzijaste iz IT industrije, pružajući priliku za razmenu znanja, usavršavanje veština i upoznavanje s najnovijim tehnologijama i trendovima. Šta je SpotIT Con? SpotIT Con je kreiran kao mesto susreta svih koji se bave IT-jem ili žele da dublje uđu u ovu industriju. Sa bogatim programom predavanja i radionica, događaj nudi priliku da se posetioci povežu s vodećim stručnjacima, prošire svoje profesionalne mreže i saznaju više o aktuelnim temama u industriji. Program konferencije: Predavanja i radionice: 15:00-15:45 – Mehanizmi frontend framework-a Predavač: Aleksandar Foltin, Senior Frontend Engineer, Codolis Saznajte kako funkcionišu osnovni mehanizmi frontend framework-a i kako ih iskoristiti za sjajan izgled vaših projekata. 15:00-15:45 – Čista arhitektura: SOLID principi Predavač: Nikola Grujčić, Java […]

trending_flat
Za šta sve možete da koristite LinkedIn profil

LinkedIn profil ne treba da bude samo još jedan „check“ na listi društvenih mreža na kojima ste prisutni već mesto koje vama i vašem biznisu daje mogućnost da ispričate svoju priču, njom angažujete pratioce i iskoristite potencijal deljenja sadržaja koji ova platforma nudi. U koje sve svrhe možete da koristite svoj profil? Predstavljanje novih proizvoda i usluga Prema Marketing Tech Blogu, 5 glavnih razloga zbog kojih ljudi prate brendove na društvenim mrežama su promocije i popusti, najnovije informacije o proizvodima, korisnička usluga, zabavni sadržaji i mogućnost da daju povratne informacije. Osim promocija i popusta kod kojih su objave prilično uobičajene, na svom profilu možete da predstavite nove proizvode ili usluge koje ste razvili i objasnite kako će pomoći korisnicima da postignu svoje ciljeve i zadovolje svoje potrebe. Da biste povećali angažovanje možete da obezbedite linkove ka web stranici i tako […]

trending_flat
Netflix lansirao novu opciju koju su korisnici dugo čekali

Netflix je lansirao novu funkciju pod nazivom „Moments“, gde određene scene mogu da se sačuvaju radi ponovonog gledanja. Sa servisa za striming podelili su vest, navodeći da je „nova mobilna funkcija“ globalno lansirana na iOS-u u ponedeljak (28. oktobra) i da će biti dostupna u narednim nedeljama na Androidu. Najnovij funkcija povezana je sa deljenjem određenih trenutka na društvenim medijima, što olakšava ljubiteljima emisija i filmova da ih podele sa svojom publikom. Nova funkcija pod nazivom Moments vam omogućava da sačuvate i podelite sve, a s obzirom da 26. decembra dolazi druga sezona Squid Game, savršeno je vreme da ponovo pogledate one sekvence iz 1. sezone i da se pripremite za ono što sledi, kažu iz Netfliksa. Kako funkcioniše Netfliks-ova funkcija „Moments“? Funkcija „Moments“ je dostupna samo preko mobilnog telefona, a pojavljuje se kada korisnik gleda emisiju ili film. Sada, kada […]

Related

trending_flat
Kako do idealne kombinacije ključnih reči?

Većina naših krstarenja internetom započinje ukucavanjem određenih pojmova u polje namenjeno pretrazi. Ti pojmovi će nas odvesti do stranica sa sadržajima koji nas zanimaju, a za one koji se bave optimizacijom internet sadržaja (SEO), upotreba ključnih reči biće važna alatka za povećanje ukupnog saobraćaja na sajtu. Ukoliko biste se pozabavili istraživanjem različitih načina upotrebe ključnih reči, sigurno će vas zanimati i kako da pri tome postignete maksimalni efekat. Budući da je praktično reč o osnovi SEO strategije, ovom prilikom ćemo pokušati da vam tu temu približimo na što jednostavniji način. Pretpostavimo da se bavite online prodajom LCD monitora. Za početak, zamislite se u ulozi potencijalnog kupca koga zanimaju najnoviji modeli ili, recimo, mesta na kojima bi ih mogao kupiti. Krenete li sa ukucavanjem relevantnih pojmova u browser, završićete sa podužom listom fraza koje će vam sam Google sugerisati. Zapravo, što je takvih fraza […]

trending_flat
Šta je affiliate marketing i kako ga možete iskoristiti za izgradnju mreže svojih promotera?

Dobilli ste 50, ili zašto ne 100, novih klijenata za samo 3 dana. A niste ni prstom mrdnuli. Naprotiv, uživali ste u kratkom i zasluženom odmoru. Vaša ponuda je tačno ono što ti kupci žele. Nema potrebe da ih uveravate, obasipate dodatnom pažnjom, mašete popustima… Sve to je već obavio neko drugi. Klijenti su tu i žele da vam daju svoj novac sada, bez odlaganja. „Ma toga nema ni na filmu“, možda vam se otelo. Ima i te kako. U pitanju je prodajna strategija koju možete odmah iskoristiti za uvećanje svog profita. Ova „magija“ zove se affiliate marketing  ili partnerski marketing. Upravo zahvaljujući affiliate marketingu čuveni Amazon je postao ono što je danas. Uspeh mu duguje i Squarespace platform za pravljenje sajtova, obrazovni sajtovi poput Linde i Treehousa i mnogi, mnogi, mnogi drugi. Sve što vam je potrebno da affiliate marketing iskoristite za sebe i svoj profit […]

trending_flat
Šta sve treba da uzmete u obzir dok vodite ili planirate internet prodavnicu

Kako povećati prodaju? Ukoliko imate online prodavnicu ovo pitanje vas je napalo iz zasede barem 600 puta do sada. Verovatno vam je ukralo sate i sate sna, par kilograma živaca i poremetilo vam probavni trakt. Ako vam je dosta mučenja, vreme je za promene. Pogledajte ovih nekoliko važnih saveta za vlasnike online prodavnice i zaboravite na neprospavane noći i probleme sa stomakom. Obnavljanje živaca – ne garantujemo. Offline vs online prodavnica Online kupovina nikada nije bila lakša. Ipak, većina ljudi i dalje bira „normalne“ radnje u kojima može da vidi, opipa i proba robu, razgovara sa prodavcem, možda se cenjka, uživa u specifičnom izgledu i organizaciji prodavnice i da kupljenu stvar odmah odnese kući. Dakle, kupci žele sve ono što im online prodavnice i e-commerce sajtovi danas zapravo ne nude. A mora li da bude tako? Kada klijent uđe u lokal, bez obzira da li se radi o supermarketu, […]

trending_flat
Abeceda marketinških istraživanja

Danas pričamo o marketinškim istraživanjima. To je važna oblast, jer predstavlja način dolaženja do informacija koje se koriste za donošenje odluka. To je i zanimljiva oblast, jer na poseban način kombinuje elemente statistike, psihologije, sociologije, tehnologije, marketinga i drugih disciplina u nešto što je ljudima interesantno za korišćenje. Marketinškim istraživanjima se ne bave samo naučno-obrazovne institucije i specijalizovane agencije, već i preduzeća svih veličina, od malih porodičnih firmi do velikih kompanija. Bilo da ste preduzetnik, rukovodilac ili konsultant, imajte na umu da će vam marketinška istraživanja u određenom obliku biti potrebna, jer ćete bez njih teško moći da ostvarite poslovni uspeh. Zato o njima pišemo. Pojam marketinških istraživanja Marketinška istraživanja (Marketing Research) su aktivnost koja se odnosi na prikupljanje, obradu i analizu podataka koji su potrebni da bi se donela određena marketinška odluka ili rešio određeni marketinški problem. Za razliku […]

trending_flat
Zara: Šta jednog proizvođača odeće može da izdvoji iz mnoštva drugih?

Na pitanje „Kako biti uspešan u modnoj industriji?“, odgovor je, zapravo, zapanjujuće jednostavan. Prvi korak je da pravite odeću koju će ljudi želeti da nose. Drugi korak je da prodajete više nego što stižete da napravite. I treći korak je – ponavljajte korake jedan i dva dokle god funkcionišu. Mnogi brendovi pridržavaju se ove jednostavne filozofije, ali se jedan razlikuje, upravo po svojoj jedinstvenoj filozofiji. Ali, krenimo redom. Godine 1963. Amansi Ortega Gaona počeo je da se bavi prodajom odeće, ni ne sluteći da će postati treći najbogatiji čovek na svetu. Naime, njegova kompanija Inditex je 2005. godine proglašena za najbrže rastuću proizvodnu kompaniju na svetu. Ona sada ima preko 2000 prodavnica, objedinjenih pod imenom Inditex, inače najvećim poslovnim uspehom u španskoj istoriji. Vama je možda poznatija kao Zara. Pre nego što se osvrnemo na to šta je učinilo Zaru […]

trending_flat
Edukacija kao marketinška strategija (podizanje svesti korisnika kroz pružanje vrednosti)

Ma koliko da je vaš sadržaj kvalitetan, ne postoje garancije da će vaši potencijalni kupci reagovati na njega. Ako ne posvetite vreme edukovanju kupaca o svom brendu, proizvodu ili usluzi, ostavljate za sobom priliku da istinski ostvarite vezu sa svojim kupcima. Jer, tek uvođenjem edukacije kao dela marketinške strategije možete, zapravo, postići ciljeve koje želite – i koji neće biti kratkog daha. Edukacija kao investicija Edukacija može koristiti svima, bez obzira na to kakvu vrstu proizvoda ili usluge nude. Najveću primenu – i najveću efikasnost – ima kod proizvoda ili usluga koji su novi, odnosno o kojima se malo zna. U tom smislu, edukacija pomaže ne vašim kupcima da bolje razumeju suštinu proizvoda ili usluge koje nudite. Posredno, to omogućava veći stepen konverzije prilikom prodaje – jer kada zaista razumeju šta je to što im prodajete, neće imati ništa protiv da to […]

There is 1 comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

O nama

Stvaramo prilike i dokazujemo da digitalne komunikacije poboljšavaju živote ljudi, razvijaju društvo.
 
 

Uninor Grupa predstavlja integrisanu mrežu inovativnih platformi dizajniranih kako bi unapredile poslovne procese i olakšale korisnicima ostvarivanje njihovih ciljeva.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation