Čet-bot s veštačkom inteligencijom (AI) zamolio je vernike u punoj crkvi Svetog Pavla u bavarskom gradu Firtu da ustanu s klupa i slave Gospoda.
ChatGPT čet-bot, oličen u avataru bradatog crnca na ogromnom ekranu iznad oltara, zatim je počeo da propoveda pred više od 300 ljudi u petak ujutro na eksperimentalnoj službi u luteranskoj crkvi koju je skoro u potpunosti generisala AI.
“Dragi prijatelji, čast mi je da stojim ovde i da vam propovedam kao prva veštačka inteligencija na ovogodišnjoj konvenciji protestanata u Nemačkoj”, rekao je avatar bezizražajnog lica i monotonog glasa.
Tu 40-minutnu službu, uključujući propoved, molitve i muziku, kreirali su ChatGPT i Jonas Zimerlajn, teolog i filozof sa Univerziteta u Beču.
Crkvena služba veštačke inteligencije bila je jedan od stotina događaja na kongresu protestanata u bavarskim gradovima Nirnbergu i susednom Firtu, i izazvala je toliko veliko interesovanje da su ljudi sat vremena pre no što je počela, formirali dug red ispred neogotičke zgrade iz 19. veka.
Sama konvencija – “Deutscher Evangelischer Kirchentag”, održava se svake druge godine na drugom mestu u Nemačkoj i privlači desetine hiljada vernika da se mole, pevaju i razgovaraju o svojoj veri. Oni govore i o aktuelnim svetskim događajima i traže rešenja za ključna pitanja koja ove godine uključuju globalno zagrevanje, rat u Ukrajini – i veštačku inteligenciju.
Vernici u crkvi su pažljivo slušali kako je veštačka inteligencija propovedala o ostavljanju prošlosti iza sebe, fokusiranju na izazove sadašnjosti, prevazilaženju straha od smrti i nikada ne gubeći poverenje u Isusa Hrista.
Celu službu su “vodila” četiri različita avatara na ekranu – dve mlade žene i dva mladića.
Ponekad je avatar generisan veštačkom inteligencijom izazivao i smeh kao kada je koristio oveštale fraze, a neki su sa oduševljenjem snimali misu mobilnim telefonima, dok su drugi gledali kritičnije.
Hajderoza Šmit, 54-godišnjakinja koja radi u IT-u, rekla je da tu “nije bilo srca i duše” i da “avatari uopšte nisu pokazivali emocije, nisu imali govor tela i pričali su tako brzo i monotono da mi je bilo veoma teško da se koncentrišem na ono što su rekli”.
Mark Jansen, 31-godišnji luteranski pastor iz Troisdorfa u blizini zapadnonemačkog grada Kelna, doveo je grupu tinejdžera. Bio je više nego impresioniran eksperimentom.
“Zaista sam zamišljao da je gore. Ali bio sam pozitivno iznenađen koliko je dobro funkcionisalo. Takođe je jezik veštačke inteligencije dobro funkcionisao, iako je s vremena na vreme bio pomalo ‘neravan’ “, rekao je Jansen.
Međutim i mladom pastoru je nedostajala emocija ili duhovnost, za šta kaže da je od suštinskog značaja za propovedi.
Ana Pucio, 28, istraživačica etike tehnologije sa Univerziteta Tvente u Holandiji, posle službe je rekla da vidi mnogo mogućnosti za korišćenjueveštačke inteligencije u religiji: da verske službe budu lakše dostupne i obuhvatnije za vernike koji ne mogu doći u crkvu.
Međutim, ona je istakla i opasnosti: “Izazov koji vidim je to što je veštačka inteligencija veoma slična čoveku i da lako je prevariti se time”.
“Takođe, nemamo samo jedno hrišćansko mišljenje, i to je ono što AI takođe mora da predstavlja”, rekla je ona. “Moramo da pazimo da se ne zloupotrebi tako da se širi samo jedno mišljenje”.
Autor AI mise Simerlajn je rekao da mu nije namera da sveštenika zameni veštačkom inteligencijom. Umesto toga, on vidi upotrebu veštačke inteligencije kao pomoć svešteniku u svakodnevnom radu.
Neki pastori traže inspiraciju u literaturi, kaže on, pa zašto ne pitati i AI za ideje u vezi sa predstojećom propovedi. Drugi bi želeli da imaju više vremena za individualno duhovno rukovođenje svojih parohijana, pa zašto ne ubrzati proces pisanja besede uz pomoć “Chat bota” kako bi našli vremena za druge važne obaveze.
“Veštačka inteligencija će sve više preuzimati naše živote, u svim njegovim aspektima”, rekao je Simerlajn. “I zato je korisno naučiti da se nosite sa tim”.
Međutim, eksperimentalna crkvena služba je takođe pokazala granice primene veštačke veštačke inteligencije u crkvi ili u religiji uopšte. Nije bilo prave interakcije između vernika i “četbota” koji nije bio u stanju da odgovori na smeh ili bilo koje druge reakcije vernika kao što bi to mogao da uradi čovek, pastor.
“Pastor je živi svernicima, ona ih sahranjuje, on ih poznaje od početka”, rekao je Simerlajn, a “veštačka inteligencija to ne može. Ona ne poznaje kongregaciju”.
Be the first to leave a comment