Background

Kako ja to tačno tebe ugrožavam time što radim na laptopu u kafiću?

ČLANAK arrow_drop_down

Uvek neke podele, večito neka kritika, neki napadi i nerazumevanja.  Jedna od tih pojava jeste i komentar koji se skoro pojavio, a vezan je za neke od nas koji eto, zamislite, koriste blagodeti modernog doba i slobodu non-office života da pored kafe, u kafiću konzumiraju i WiFi i struju.

Ono što ja, kao ni većina kolega verovatno nije uvidela jeste da naša sloboda stravično boli ili smeta, ali zašto – i dalje je misterija. Možda je vreme da ne bude tako i da se upoznamo.

Zdravo. Ja sam Marija. Kopirajter, profesor, PR. Radim iz kafića iz milion razloga, a u ovom članku pokušaču da objasnim i zašto.

Zašto bodemo oči ako pijemo kafu uz laptop?

Potpuna je misterija da u vreme kada se svi bore za posao, neko nasumično pretpostavlja da je sedeti u kafiću i raditi – nerad. Da je to bilo koji oblik pretencioznog ponašanja, eksponiranja ili čega god drugog osim minding your own business što kažu lepo Ameri, odnosno, gledaj svoja posla po srpski.

Pre nego što vidimo šta kažu terminologije i zakoni, želim da podelim svoje lično iskustvo na ovu temu.

Mislim da imam pravo. Ipak, ja sam neko ko je svoju firmu podigao upravo iz – kafane. OK, jednog divnog restorana.

Zašto sam išla u restoran iza ćoška da radim, a ne u ofis aka kanc ili sedela kod kuće?

Po ovakvom stavu ispada da mi što radimo od kuće treba da se sakrijemo u četiri zida, glumimo da smo negde u nekom kancu ili da najbolje dignemo ruke, lepo nađemo posao od 9-5 kao sav normalan svet i ne talasamo previše. E, pa to, upravo to je ono što je kod nas tragično i užasno. Ta nesposobnost da se pomerimo, da promenimo svoj status, osnažimo se i mrdnemo, a iznad svega – da počnemo da poštujemo jedni druge, tuđe izbore i odluke, na kraju krajeva i osnovno ljudsko pravo na slobodu.

ŠTA TEBE BRIGA GDE JA RADIM? ŠTA TEBE BRIGA ŠTO SAM SE REGISTROVAO/-LA? ŠTA TE BRIGA ZA MOJU PENZIJU?

Ovih dana neverovatnu prepisku pratim upravo u jednoj od grupa gde sam potpuno utešena količinom ljudi koja je prošla identična ili prilično slična iskustva vezana za uplovljavanje u preduzetničke vode. Svi su ih napadali ili govorili da to nije dobra ideja, i nikako, i nemoj. Zašto navodim ovu grupu? Pa jer je upravo ovo skoro jedan-na-jedan grupa koja često govori tiho i nosi laptop sa sobom. O tome da se često nađemo na sastanku i koristimo dostupnu nam opremu da vidimo sve što treba i napravimo planove i dogovore – kao da je i dalje čudesno ili pak uvredljivo. O tome da je odlazak na laptop friendly mesta prilika i da podelimo iskustva, upoznamo se, sretnemo ili pak, u nekom tihom uzajamnom poštovanju i razumevanju – ćutimo i radimo.

Ugostitelji su se odavno navikli. Kad ćemo mi?

Što se večito opiremo svemu večito, baš nikako da shvatim, i zaista mislim da nam je preduboko usađen taj gen opiranja Turcima i kontriranja i mentalitet večitog inata. Mogli bismo malo da se menjamo. Samo malo. Vremena su brza, menjaju se intenzivno, prilagođavamo se. Ne moramo. Ali mi koji želimo ne smemo biti krivi (i nismo).

Ne želim da ovo bude argumentativni članak de se polarizuju strane. Želim da pojasnim. Možda moj primer pomogne, ne znam za druge, ali evo.

Freelancingom sam počela da se bavim pre svega nekoliko godina. Iako sam oduvek honorarno radila razne poslove u smislu edukacije i prevođenja, u jednom momentu mi se smučilo i radno vreme i osećaj stagniranja i nisam znala kuda, ali znala sam da moram da se mrdnem nekako.To je bio toliko intenzivan i bolan grč koji me je pratio svakodnevno da više nisam imala luksuz da ga ignorišem. Osećala sam da mogu više, bolje, još. I napravila sam taj korak. Krenula na brojne radionice, obuke, što za liderstvo, poslovni uspeh tipa Kreiranje uspeha, što za SEO, što za marketing, što za pisanje. Tokom nedelje bih radila, subotom ujutru držala radionice drame na engleskom jeziku, a onda odlazila po ceo vikend na obuku. Ne, nije bilo lako. Nije bilo nimalo lako, jer je tu bilo i vreme apliciranja za sve to, traganja za time, sati i sati implementacije svega naučenog, networkinga. Puno preispitivanja, nespavanja, žrtvovanja.

U jednom momentu je sve krenulo da se menja, a ja sam se odjednom našla u manje poznatoj situaciji da – i dalje nemam vremena, ali imam prostornu slobodu, odnosno, imam rokove, ali nemam kancelariju. Imam klijente, ali nemam firmu. Imam saradnike, ali nisam ih nikada ni videla. To menja percepciju svega. Života, postojanja, to rekonstruiše život na milion načina. Odjednom sam postajala preduzetnik, a to je sasvim, ali sasvim drugačije stanje svesti od rada u firmi. I budimo realni, nije za svakoga. Zaista nije. Ne mora da bude i rad u firmi nije niti nužno zlo niti manje vredno. Apsolutno ne mislim to, da me ne shvatite pogrešno i ne slažem se sa trendom da se ljudi teraju da masovno daju otkaze i kreću nekakve poduhvate. Morate na to biti spremni, to jarko želeti, a kao žena, biti posebno spremni da istrajete i borite se. Sada je 4, ja ovo pišem, možda je moglo drugačije, ali tako je kako je. I srećna sam. Umorna i srećna. Svoja. Što nije sasvim isto kao tema, koja je više vezana za suštinski kontekst rada na daljinu, a to vam je dostupno i moguće i ako ste u firmi nekoj. Tako sam i ja počela zapravo.

U početku, radila sam od kuće honorarno, još dok sam radila u firmi. Obim posla je bio dopunski, nisam bila ništa posebno plaćena, ali sam davala sve od sebe, učila svakog dana, uvek molila za feedback, želela da budem bolja, jača, preciznija, da saznam još, više, sve.

Onda je počelo da se dešava nešto drugo. Iz dinamičnog života u kojem sam trčala na sto strana, bila okružena đacima, kolegama, jurcala kroz gradski saobraćaj i osećala tu vrevu grada, ja provedem dan u pidžami radeći. Završim sve što treba, ali najednom… nešto je falilo.

Freelance je samotan. Freelance, ili ma koji rad od kuće nosi posebne izazove, čak i za introverte, a kamo li nas ekstroverte. I iako je naizgled sve bilo OK, negde tu je izostala moja sreća.

Laptop pod mišku i za ćošak

I usudila sam se. Jedva, nekako, pitavši konobara ima li interneta, smem li. Platila sam barem tri kafe, ceđeni miks, ručak i kolač, samo da me ne grize savest. Imala sam osećaj da me svi, a verovatno neki kao i autor ovakvog komentara iz naslova, promatraju i da mi sude. Mislim, imala sam sa sobom laptop, a ne pvc creva, ali sam se i dalje osećala poprilično upadljivo. No, na kraju dana, ja sam završila duplo više posla. Nije bilo sudova da ih “časkom sredim”. Ručka koji iznenada moram da skuvam. Veša za pranje i sušenje niti “samo da ovo i ono”. Suv rad, ljudi oko mene, neka lagana atmosfera, za mene idealna jer sam imala da pišem, a puls života oko mene me je oduvek beskrajno inspirisao. Ja sam bila srećna, sita, dan mi se isplatio, ljudi s osmehom oko mene, život.

Sutradan, otišla sam ponovo. I tako sam nastavila da idem ne samo u lokalni restoran, već i u shared spaces, odnosno zajedničke kancelarije, a imala sam i otvorene pozive u barem dve kancelarije i sto na korišćenje, što mi je jednako prijalo kada bih stizala. Bukvalno, ja sam podigla svoj posao sa stola u prizemlju restorana koji volim, nisam bila tužna, nisam padala u depresiju od samoće, sredila bih se, krenula i bila efikasna, kreativna i prilično dobro nahranjena. To je ono što se sa strane ne vidi. Ta unutrašnja borba, to traganje za suštinom, taj neopipljivi osećaj da stvaraš. Rezultati su tu, ali nekako… lebde. Pošto mi ni to na kraju nije bilo idealno, vratila sam se ipak i nastavi koju obožavam i suštinski sam profesor zaista, međutim, sloboda koju mi je moj posao doneo nema cenu. Nisam išla na daleke destinacije, čak i mene malkice nervira taj opšti hajp, ali sam mogla da radim gde god da sam išla privatno ili poslovno, koliko sam htela i mogla, dokle god su rokovi ispunjeni. Jednostavno je.

Ja sam takav život želela. Tražila sam način u skladu sa mojim ličnim kapacitetima na koji bi to bilo ostvarivo i realno. Našla sam ga.

Da krenemo ispočetka: šta su osnovni pojmovi i šta je rad na daljinu?

E-work ili rad (k)od kuće je termin koji je “patentirao“ Jack Niles 1973. godine za vrstu posla u kojem zaposleni uživaju veću fleksibilnost u vezi mesta i vremena obavljanja svog posla. Drugim rečima, nekadašnji put na posao i s posla je zamenjen telekomunikacijskim pogodnostima kao što su intranet, LAN, WLAN VPN, videokonferencija, i tako dalje koje su u današnjem svetu širokopojasnih veza na Internet postale upotrebljive i uobičajene. Mnogi ovakvi zaposleni rade kod kuće, dok drugi, poznati još i kao radnici-nomadi, svoj posao obavljaju iz kafića ili lepeze ostalih lokacija.

Telework ili tele-rad je širi termin koji objašnjavamo učestalim motom “posao je nešto što se radi, ne nešto kuda putujete“. Drugim rečima, tele-radnici ne putuju ni na kakvo mesto obavljanja svog posla, bilo ono neko opuštajuće mesto ili ne, već svoj posao obavljaju gde i kad se sete, poštujući rokove. Da bi bio uspešan, sam način vođenja ovakvog poslovanja mora se orijentisati ka rezultatima svojih radnika te se rukovoditi po ciljevima, a ne po procenjivanju rada samih zaposlenih.

Šta kaže zakon o radu za rad na daljinu?

Zakonom o radu predviđena je mogućnost obavljanja rada zaposlenih van prostorija poslodavca. Ovaj oblik rada obuhvata rad na daljinu i rad od kuće.

Poslodavci koji žele da iskoriste prednosti ovakvog modela organizacije treba da se upoznaju sa dodatnim obavezama koje ovaj oblik angažovanja radnika podrazumeva.

Sa izabranim zaposlenim poslodavac će zaključiti ugovor o radu, kao što to čini i sa zaposlenima koji će rad obavljati u okviru prostorija poslodavca.

Pored redovnih obaveza i prava poslodavac i zaposleni koji radi od kuće u ugovor o radu za rad od kuće i rad na daljinu, treba da urede:

  • trajanje radnog vremena prema normativima rada;
  • način vršenja nadzora nad radom i kvalitetom obavljanja poslova zaposlenog;
  • sredstva za rad za obavljanje poslova koje je poslodavac dužan da nabavi, instalira i održava;
  • korišćenje i upotrebu sredstava za rad zaposlenog i naknadu troškova za njihovu upotrebu;
  • naknadu drugih troškova rada i način njihovog utvrđivanja;
  • druga prava i obaveze.

Ugovor o radu za obavljanje poslova na daljinu i od kuće više se ne registruje kod lokalne samouprave, kao što je to ranije bilo propisano.

Zakonom o radu propisane su određene odredbe kojima se štite interesi zaposlenih koji rade od kuće i omogućava njihov ravnopravan položaj sa radnicima koji posao obavljaju u prostorijama poslodavca.

Osnovna zarada zaposlenog koji radi van prostorija poslodavca ne može biti utvrđena u manjem iznosu od osnovne zarade zaposlenog koji radi na istim poslovima u prostorijama poslodavca.

Količina i rokovi za izvršenje poslova koji se obavljaju po osnovu ugovora o radu van prostorija poslodavca moraju se odrediti tako da se zaposlenom omogući da koristi prava na odmor u toku dnevnog rada, dnevni, nedeljni i godišnji odmor, u skladu sa zakonom i opštim aktom.

Kao i sve druge zaposlene, radnika koji obavlja poslove od kuće poslodavac će prijaviti na obavezno socijalno osiguranje po osnovu radnog odnosa.

Zarada zaposlenih opterećena je istim dažbinama kao i zarada ostalih zaposlenih.

Obračun i isplata zarade za zaposlenog koji radi od kuće u svemu je isti kao i obračun i isplata zarade za ostale zaposlene.

Na samu visinu primanja zaposlenog koji radi od kuće utiče pak zakonska odredba koja predviđa da poslodavac treba da isplati zaposlenom naknadu za korišćenje i upotrebu sredstava za rad i naknadu drugih troškova rada. Ovu obavezu, kao što smo već naveli, poslodavac i zaposleni treba da urede ugovorom o radu.

Članom 105 Zakona o radu predviđeno je da se zaradom zaposlenog smatraju sva primanja zaposlenog iz radnog odnosa, osim određenih izuzetaka, među kojima je i prethodno pomenuta naknada za korišćenje i upotrebu sredstava za rad i naknada drugih troškova rada.

Iz tog razloga, poslodavac i zaposleni treba jasno da predvide koja će sredstva rada koristiti zaposleni kod kuće, koji iznos naknade će po tom osnovu primiti, kao i koje druge troškove rada će mu poslodavac nadoknaditi.

Na primer, poslodavac i zaposleni mogu da ugovore da poslodavac isplati zaposlenom naknadu za korišćenje privatnog računara, telefona, štampača, kao i troškove redovnog održavanja računara i troškove tonera za štampu.

Na primer, poslodavac i zaposleni mogu da ugovore da će zaposleni po osnovu rada od kuće primiti zaradu u iznos od 50.000 dinara neto a da će mu poslodavac naknaditi troškove upotrebe ličnog računara i štampača u iznosu od 3.000 dinara mesečno. Poslodavac će izvršiti obračun zarade i platiti porez i doprinose na zaradu zaposlenog od 50.000 dinara, dok je isplata naknade troškova od 3.000 dinara neoporeziva.

Iznosi naknade troškova treba da budu realni. Poslodavac ne treba da zloupotrebi mogućnost isplate neoporezive naknade troškova kako bi izbegao plaćanje poreza i doprinosa tako što će deo zarade zaposlenom da prikaže kao naknadu troškova.

Poslodavac je Zakonom o radu obavezan da zaposlenom koji radi od kuće obezbedi istu osnovnu zaradu kao i zaposlenima koji rad obavljaju u prostorijama poslodavca.

Takođe, poslodavac koji u nameri da izbegne plaćanje poreza i doprinosa, deo zarade prikaže kao naknadu troškova za rad od kuće, rizikuje da Poreska uprava u poreskoj kontroli označi naknadu troškova kao prikrivenu isplatu zaradu i kazni poslodavca za izbegavanje poreske obaveze.

(izvor: mojafirma.rs)

About the author

About the author call_made

Radovan Laćarak

Iskusni izvršni direktor sa dokazanom istorijom rada u industriji informacionih tehnologija i usluga. Poseduje izuzetne veštine u pisanju tekstova različitih žanrova, kreiranju visokokvalitetnog veb sadržaja, strateškom uređivanju, novinarstvu i efikasnom upravljanju odnosima s medijima.

More posts Follow

trending_flat
United Grupa, u okviru koje posluje SBB, stvara najveću optičku mrežu u Jugoistočnoj Evropi

Nakon uspešnog osnivanja kompanije United Fiber u Grčkoj 2021. godine, United Grupa nastavila da objedinjuje svoj portfolio fiksne infrastrukture u EU (Bugarska, Hrvatska i Slovenija) pod brendom United Fiber. Počevši sa registracijom novouspostavljene kompanije u Sloveniji u martu 2024. godine, a koja će biti praćena Bugarskom i Hrvatskom do kraja ove godine, Grupa je fokusirana na dalje ubrzanje i jačanje svojih investicija na ovoj važnoj geografskoj oblasti. Moderna širokopojasna infrastruktura povezuje Evropu sa Bliskim istokom i Azijom, odgovarajući na visoku potražnju za tranzitom kroz ključna tržišta Grupe. Ultra-brzi i pouzdani internet zadovoljava visoke zahteve korisnika i poslovnih klijenata širom Jugoistočne Evrope. „U United Grupi znamo kako da izgradimo i implementiramo najmoderniju fiksnu infrastrukturu. 2000. godine smo počeli potpuno od nule u Srbiji, a dve decenije kasnije postali smo najveća optička mreža u Jugoistočnoj Evropi. U četiri zemlje Evropske unije – Grčkoj, Bugarskoj, Hrvatskoj i […]

trending_flat
Kompanija Meta širi program pretplate

Meta je na početku svoj servis sa plaćenom verifikacijom nudila u Australiji i na Novom Zelandu, a sada je dostupan i Facebook i Instagram korisnicima u Sjedinjenim Američkim Državama.  Meta Verified servis košta 11,99 dolara mesečno ukoliko se koristi na vebu, odnosno 14,99 dolara preko mobilne prodavnice aplikacija. Prva opcija nudi samo mogućnost dobijanja plave kvačice za Facebook, dok druga omogućava isto i za Instagram. Pored bedža, servis nudi "proaktivnu zaštitu od imitatora", direktan pristup korisničkoj podršci, ekskluzivne stikere i 100 Stars mesečno na Facebooku za iskazivanje podrške drugim kreatorima.Oni koji žele da koriste servis moraju da imaju 18 godina i moraju da prođu kroz proces verifikacije, koji uključuje posedovanje identifikacionog dokumenta sa fotografijom. Potrebno je i uključivanje opcije za verifikaciju u dva koraka.

trending_flat
Taxi Aplikacija – Kako brzo i lako doći do taksi vozila?

Zamislite scenu - počela je kiša u Novom Sadu, a vi baš sada morate da se nađete na drugoj strani grada. Zovete brojeve taksi vozila ali se niko ne javlja, ili vam kažu da nema slobodnih vozila.  Srećom, postoji novo rešenje za ovakve probleme, u skladu sa modernim tehnologijama, koje će vam uštedeti vreme i živce.U pitanju je besplatna "Pan taxi" aplikacija, dostupna za Android ili iOS uređaje, a ispostavilo se i da je veoma laka za korišćenje, u šta smo se i sami uverili. Evo kako aplikacija zapravo funkcioniše: - Instalirate aplikaciju sa App Store ili Google Play, ukucate svoj broj telefona i sama aplikacija pronađe vašu lokaciju uz pomoć Goole Maps-a i GPS-a. - Imate opciju da ukucate početnu i krajnju adresu i aplikacija će vam odmah reći koliko vremena će trajati vožnja i koliko će otprilike koštati. […]

trending_flat
Škole počele da zabranjuju ChatGPT da đaci ne bi varali na testovima

Sve javne škole u Njujorku su blokirale pristup ChatGPT modelu na svojim mrežama i uređajima. Škole su u strahu da bi učenici mogli da iskoriste ChatGPT za varanje na domaćim zadacima, ali i pisanje sastava, što može kreirati put za izbegavanja učenja školskog materijala. Za one koji nisu ispratili celu priču, ChatGPT je jezički model za predviđanje koji je kreirala kompanija OpenAI. ChatGPT je trenutno dostupan besplatno svakome, a možete ga koristiti da pišete sastave, pesme, ali i tehničku dokumentaciju ili programski kod. Ono što je zastrašujuće je koliko je ChatGPT dobar i koliko teško možete da primetite da je u pitanju mašinski generisan sadržaj. Problem sa ChatGPT je što trenutno pravi sadržaj koji zvuči veoma dobro, ali isto tako često ne daje tačne informacije. Kompanija OpenAI je kreirana 2015. godine od strane Sem Altmana i Ilon Maska i ona, […]

trending_flat
Završen ConnectCon u Sarajevu

Proteklog vikenda u organizaciji Connect Arene održana je prva gejming konvencija u Bosni i Hercegovini pod nazivom ConnectCon. U tri dana koliko je trajala konvencija istu je posjetilo više od 3500 posjetilaca iz Bosne i Hercegovine i regije. Spoj gejminga, novih tehnologija i influencinga sa društvenim i tradiocionalnim igrama pokazalo se kao odlična kombinacija u kojoj su uživale kompletne porodice. Cosplay takmičenje, održano po prvi put u Bosni i Hercegovini izazvalo je oduševljenje svih prisutnih i velikim aplauzom su nagrađeni svi takmičari. Pored Ingy aplikacije koja pomaže gejmerima da ostanu zdravi i u formi imali smo predavanje o sigurnosti na internetu koje je održao Saša Petrović, inspektor za Cyber kriminal u FUP -u Program ConnectCon-a je bio raznovrstan i uzbudljiv. Posjetioci su imali priliku da učestvuju u takmičenjima u popularnim igrama kao što su Fortnite, League of Legends, Stumble Guys, […]

trending_flat
Sony povlači novu igru sa tržišta samo dve nedelje nakon lansiranja

Sony je objavio da povlači online pucačinu Concord iz prodaje samo dve nedelje nakon njenog lansiranja. Multiplayer naslov, koji je ekskluzivno izdat za PlayStation 5 i PC 23. avgusta, navodno nije uspeo da privuče dovoljno igrača. U blogu na Sonyjevoj veb stranici, direktor igre Ryan Ellis iz razvojnog studija Firewalk Studios najavio je da će igra biti ugašena 6. septembra. Izjavio je da će svi koji su kupili Concord po ceni od 40 funti dobiti potpuni povraćaj novca, a tim odlučuje o 'najboljem putu dalje' za povratak igre. Concord je tzv. hero shooter, sličan popularnim naslovima poput Overwatcha i Valoranta. Igrači su deo tima koji se sastoji od likova s različitim sposobnostima, a mogu se takmičiti u klasičnim deathmatchovima ili drugim modovima koji uključuju osvajanje ciljeva ili kontrolu određenih delova arene, piše BBC. Nedostatak inovativnosti Sony je razvijao Concord osam […]

trending_flat
Zabranjena mreža X u Brazilu, kazna za sve koji društvenoj mreži pristupe preko VPN-a

Mask se suočava s novom glavoboljom nakon što je brazilski sudija naredio zabranu pristupa platformi X. Sudija brazilskog Vrhovnog suda, Aleksandre de Moraes, doneo je odluku o zabrani korišćenja društvene mreže X u zemlji, jer Ilon Mask nije imenovao pravnog zastupnika. Anatel, brazilska Nacionalna telekomunikaciona agencija, dobila je rok od 24 sata da ograniči pristup platformi, dok su Google i Apple dobili pet dana da uklone aplikaciju X iz svojih prodavnica za brazilske korisnike. Prema lokalnom portalu Poder 360, sud će kažnjavati korisnike koji pokušaju da zaobiđu zabranu putem VPN-a, sa kaznom od 50.000 reala, što je nešto više od 8.000 evra. Sukob između Moraesa i Maska traje već mesecima, a sve je počelo kada je platforma X ponovo aktivirala naloge koji su ranije bili ugašeni po sudskom nalogu. Prema New York Timesu, ovi nalozi su bili suspendovani zbog širenja […]

trending_flat
Stiže Magic Eraser za iPhone: Evo kako ga možete koristiti

Nova funkcija za aplikaciju Photos omogućava prepoznavanje neželjenih subjekata i objekata na vašim slikama, te njihovo uklanjanje uz pomoć generativne veštačke inteligencije. Kada je najavljen Apple Intelligence, paket funkcija generativne veštačke inteligencije, među istaknutim opcijama bila je funkcija Clean Up. Ova nova funkcija za Photos omogućava prepoznavanje neželjenih subjekata i objekata na vašim slikama, te njihovo uklanjanje uz pomoć generativne veštačke inteligencije. Google već ima sličnu funkciju pod nazivom Magic Eraser, koja je dostupna za Google Photos na operativnim sistemima Android i iOS. Međutim, većina korisnika iOS-a nema Google Photos, tako da će Clean Up verovatno biti prvi alat ove vrste koji će vlasnici iPhone-a sami isprobati. Iako ne možete isprobati Clean Up i druge funkcije iz paketa Apple Intelligence u najnovijoj javno dostupnoj verziji iOS-a, moguće je doći do nje ako ste spremni da malo rizikujete. Apple ju je, […]

trending_flat
Kako do idealne kombinacije ključnih reči?

Većina naših krstarenja internetom započinje ukucavanjem određenih pojmova u polje namenjeno pretrazi. Ti pojmovi će nas odvesti do stranica sa sadržajima koji nas zanimaju, a za one koji se bave optimizacijom internet sadržaja (SEO), upotreba ključnih reči biće važna alatka za povećanje ukupnog saobraćaja na sajtu. Ukoliko biste se pozabavili istraživanjem različitih načina upotrebe ključnih reči, sigurno će vas zanimati i kako da pri tome postignete maksimalni efekat. Budući da je praktično reč o osnovi SEO strategije, ovom prilikom ćemo pokušati da vam tu temu približimo na što jednostavniji način. Pretpostavimo da se bavite online prodajom LCD monitora. Za početak, zamislite se u ulozi potencijalnog kupca koga zanimaju najnoviji modeli ili, recimo, mesta na kojima bi ih mogao kupiti. Krenete li sa ukucavanjem relevantnih pojmova u browser, završićete sa podužom listom fraza koje će vam sam Google sugerisati. Zapravo, što je takvih fraza […]

trending_flat
PIN PET – Mobilna aplikacija za brzo pronalaženje izgubljenog ljubimca

U svetu svake godine nestane više od 4 miliona kućnih ljubimaca, od kojih se samo mali broj uspešno pronađe. Slična situacija je i u Srbiji, gde društvene mreže svakodnevno preplavljuju objave o izgubljenim ljubimcima. Praćenje tih objava može biti izazovno, jer se svakodnevno gubi na stotine ljubimaca. Za većinu vlasnika, nestanak ljubimca predstavlja izuzetno emotivno iskustvo, ispunjeno stresom, razočaranjem, besom, i osećanjem krivice, koje se prepliću sa strahom i strepnjom. Svesni da je vreme ključni faktor u ovakvim situacijama, razvili smo mobilnu aplikaciju PinPet, koja omogućava da za manje od 30 sekundi objavite informaciju o gubitku vašeg voljenog ljubimca. Takođe, za manje od 20 sekundi možete kreirati i odštampati (ili podeliti) poster sa slikom izgubljenog ljubimca. Za manje od 10 sekundi možete napraviti profil svog ljubimca, a u roku od jedne sekunde dobićete obaveštenje putem SMS-a ili e-maila o mestu […]

Related

trending_flat
Kako do idealne kombinacije ključnih reči?

Većina naših krstarenja internetom započinje ukucavanjem određenih pojmova u polje namenjeno pretrazi. Ti pojmovi će nas odvesti do stranica sa sadržajima koji nas zanimaju, a za one koji se bave optimizacijom internet sadržaja (SEO), upotreba ključnih reči biće važna alatka za povećanje ukupnog saobraćaja na sajtu. Ukoliko biste se pozabavili istraživanjem različitih načina upotrebe ključnih reči, sigurno će vas zanimati i kako da pri tome postignete maksimalni efekat. Budući da je praktično reč o osnovi SEO strategije, ovom prilikom ćemo pokušati da vam tu temu približimo na što jednostavniji način. Pretpostavimo da se bavite online prodajom LCD monitora. Za početak, zamislite se u ulozi potencijalnog kupca koga zanimaju najnoviji modeli ili, recimo, mesta na kojima bi ih mogao kupiti. Krenete li sa ukucavanjem relevantnih pojmova u browser, završićete sa podužom listom fraza koje će vam sam Google sugerisati. Zapravo, što je takvih fraza […]

trending_flat
Šta je affiliate marketing i kako ga možete iskoristiti za izgradnju mreže svojih promotera?

Dobilli ste 50, ili zašto ne 100, novih klijenata za samo 3 dana. A niste ni prstom mrdnuli. Naprotiv, uživali ste u kratkom i zasluženom odmoru. Vaša ponuda je tačno ono što ti kupci žele. Nema potrebe da ih uveravate, obasipate dodatnom pažnjom, mašete popustima… Sve to je već obavio neko drugi. Klijenti su tu i žele da vam daju svoj novac sada, bez odlaganja. „Ma toga nema ni na filmu“, možda vam se otelo. Ima i te kako. U pitanju je prodajna strategija koju možete odmah iskoristiti za uvećanje svog profita. Ova „magija“ zove se affiliate marketing  ili partnerski marketing. Upravo zahvaljujući affiliate marketingu čuveni Amazon je postao ono što je danas. Uspeh mu duguje i Squarespace platform za pravljenje sajtova, obrazovni sajtovi poput Linde i Treehousa i mnogi, mnogi, mnogi drugi. Sve što vam je potrebno da affiliate marketing iskoristite za sebe i svoj profit […]

trending_flat
Šta sve treba da uzmete u obzir dok vodite ili planirate internet prodavnicu

Kako povećati prodaju? Ukoliko imate online prodavnicu ovo pitanje vas je napalo iz zasede barem 600 puta do sada. Verovatno vam je ukralo sate i sate sna, par kilograma živaca i poremetilo vam probavni trakt. Ako vam je dosta mučenja, vreme je za promene. Pogledajte ovih nekoliko važnih saveta za vlasnike online prodavnice i zaboravite na neprospavane noći i probleme sa stomakom. Obnavljanje živaca – ne garantujemo. Offline vs online prodavnica Online kupovina nikada nije bila lakša. Ipak, većina ljudi i dalje bira „normalne“ radnje u kojima može da vidi, opipa i proba robu, razgovara sa prodavcem, možda se cenjka, uživa u specifičnom izgledu i organizaciji prodavnice i da kupljenu stvar odmah odnese kući. Dakle, kupci žele sve ono što im online prodavnice i e-commerce sajtovi danas zapravo ne nude. A mora li da bude tako? Kada klijent uđe u lokal, bez obzira da li se radi o supermarketu, […]

trending_flat
Abeceda marketinških istraživanja

Danas pričamo o marketinškim istraživanjima. To je važna oblast, jer predstavlja način dolaženja do informacija koje se koriste za donošenje odluka. To je i zanimljiva oblast, jer na poseban način kombinuje elemente statistike, psihologije, sociologije, tehnologije, marketinga i drugih disciplina u nešto što je ljudima interesantno za korišćenje. Marketinškim istraživanjima se ne bave samo naučno-obrazovne institucije i specijalizovane agencije, već i preduzeća svih veličina, od malih porodičnih firmi do velikih kompanija. Bilo da ste preduzetnik, rukovodilac ili konsultant, imajte na umu da će vam marketinška istraživanja u određenom obliku biti potrebna, jer ćete bez njih teško moći da ostvarite poslovni uspeh. Zato o njima pišemo. Pojam marketinških istraživanja Marketinška istraživanja (Marketing Research) su aktivnost koja se odnosi na prikupljanje, obradu i analizu podataka koji su potrebni da bi se donela određena marketinška odluka ili rešio određeni marketinški problem. Za razliku […]

trending_flat
Zara: Šta jednog proizvođača odeće može da izdvoji iz mnoštva drugih?

Na pitanje „Kako biti uspešan u modnoj industriji?“, odgovor je, zapravo, zapanjujuće jednostavan. Prvi korak je da pravite odeću koju će ljudi želeti da nose. Drugi korak je da prodajete više nego što stižete da napravite. I treći korak je – ponavljajte korake jedan i dva dokle god funkcionišu. Mnogi brendovi pridržavaju se ove jednostavne filozofije, ali se jedan razlikuje, upravo po svojoj jedinstvenoj filozofiji. Ali, krenimo redom. Godine 1963. Amansi Ortega Gaona počeo je da se bavi prodajom odeće, ni ne sluteći da će postati treći najbogatiji čovek na svetu. Naime, njegova kompanija Inditex je 2005. godine proglašena za najbrže rastuću proizvodnu kompaniju na svetu. Ona sada ima preko 2000 prodavnica, objedinjenih pod imenom Inditex, inače najvećim poslovnim uspehom u španskoj istoriji. Vama je možda poznatija kao Zara. Pre nego što se osvrnemo na to šta je učinilo Zaru […]

trending_flat
Edukacija kao marketinška strategija (podizanje svesti korisnika kroz pružanje vrednosti)

Ma koliko da je vaš sadržaj kvalitetan, ne postoje garancije da će vaši potencijalni kupci reagovati na njega. Ako ne posvetite vreme edukovanju kupaca o svom brendu, proizvodu ili usluzi, ostavljate za sobom priliku da istinski ostvarite vezu sa svojim kupcima. Jer, tek uvođenjem edukacije kao dela marketinške strategije možete, zapravo, postići ciljeve koje želite – i koji neće biti kratkog daha. Edukacija kao investicija Edukacija može koristiti svima, bez obzira na to kakvu vrstu proizvoda ili usluge nude. Najveću primenu – i najveću efikasnost – ima kod proizvoda ili usluga koji su novi, odnosno o kojima se malo zna. U tom smislu, edukacija pomaže ne vašim kupcima da bolje razumeju suštinu proizvoda ili usluge koje nudite. Posredno, to omogućava veći stepen konverzije prilikom prodaje – jer kada zaista razumeju šta je to što im prodajete, neće imati ništa protiv da to […]

Be the first to leave a comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

O nama

Stvaramo prilike i dokazujemo da digitalne komunikacije poboljšavaju živote ljudi, razvijaju društvo.
 
 

Uninor Grupa predstavlja integrisanu mrežu inovativnih platformi dizajniranih kako bi unapredile poslovne procese i olakšale korisnicima ostvarivanje njihovih ciljeva.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation