Imena kompanija možemo da poredimo sa tetovažama. Na više nivoa. Neke su duboke, sa veličanstvenom istorijom, značenjem ili porukom, dok su s druge strane neke tu zato što je u datom trenutku dobro izgledalo/zvučalo. Tu je još jedna stvar – kad jednom ostavi traga, rizično je menjati je. Ali ima i takvih (srećnih) slučajeva.
Lego – mnogima omiljena igračka (i to ne samo i detinjstvu) nastala je u Danskoj 1934. godine. Vlasnik tada rastuće fabrike, Ol Kirk Kristijansen, sedeo je sa svojim zaposlenima i smišljao ime koje će odštampati na etiketi. Držeći se principa koji su se pojavili mnogo pre nego što se neko drugi setio da ih primeni, kolektiv je napravio složenicu od reči “leg” i “gotd” – “igrati se” i “dobro”. Interesantno je da je “lego” i jedan od oblika latinskog glagola “skupljati”, što se pokazalo kao relevantno za sve one koji su se jednom poigrali legom (i zgazili na jednu od kockica, više puta).
Adidas – Jedan od najpopularnijih urbanih brendova današnjice nosi ime svog osnivača, Adolfa Adija Daslera (Adi+Das). S obzirom na ciljnu grupu, zvuči prigodno. Mnogo interesantnija je, međutim, činjenica da je Adolfov brat Rudolf Rudi Dasler takođe imao svoj biznis – njegova kompanija Ruda, na isti način sastavljenog imena, će kasnije promeniti naziv u Puma.
Reebok – Grupi iznad moramo pridružiti još jednog proizvođača, najpre zbog toga što je priča jednako zanimljiva, a zatim jer je inspiracija takođe bila jedna divlja životinja. Pune 53 godine pre nego što će dobiti ovo ime, kompanija je radila pod imenom J.W. Foster and Sons. A onda je jedan od naslednika osnivača pronašao južnoafrički rečnik koji je dobio kao nagradu za pobedu u trci kada je bio dečak. Za oko mu je zapala (i verovatno podsetila na nešto važno u njegovom životu) reč “reebok”, što je bila južnoafrička verzija reči “rhebok” – vrsta antilope koja živi na tamošnjim prostorima. Ostalo je istorija.
Coca-Cola – Kao i za samo piće, za ime najpoznatije kompanije na svetu vezuju se mnoge kontroverze. Pa da krenemo od početka: bivši vojnik i tadašnji farmaceut, Džon Pemberton, se posle godina službe, kao i mnogi vojnici tog vremena, našao zavistan od morfina. Zahvaljujući svojoj profesiji, posvetio se istraživanju adekvatne zamene i “skidanja” sa istog. Prvo rešenje do kog je došao bilo je “vino od listova koke”, koje je čak i brendirao – “Pemberton’s French Wine Coca”, ali je na njegovu nesreću politika tog vremena u Americi nije dozvoljavala konzumiranje alkohola. Zato je došao do nove, bezalkoholne formule, menjajući vino šećerom i dodajući kiselu vodu koja je smatrana veoma zdravom i blagotvornom. Tako dolazimo do crnog soka koji konzumiramo danas. Njegovo ime i logo je, međutim, došlo od knjigovođe izumitelja, Frenka Robinsona. Povezavši dva osnovna sastojka – list koke i afrički kola orah (izvor kofeina), Robinson je osmislio i nacrtao ime koje će godinama kasnije biti poznato širom planete.
Sony – Nekada davno, Sony je bio još jedna telekompanija: “Tokijska telekomunikaciona inženjerska korporacija” (Tokyo Tsoshiu Kogyo KK). Jednom kada su rešili da promene ime, posegnuli su za inspiracijom u latinskom jeziku (sonus je latinska reč za zvuk), slengu tog doba (mladi intelektualci su se nazivali “sony” ekipom) i univerzalnošću – “sony” je lako pročitati i izgovoriti koji god da vam je maternji jezik. Tako su mladi “soniji”, baveći se “sonusom” dali ime jednoj od najvećih kompanija ove vrste na svetu.
Par najnasumičnijih sačuvala sam za kraj. Ako znate i neki domaći primer, željno ga iščekujemo!
Nokia – Kada je osnovana, Nokia je bila daleko od tehnologije. Mala kompanija bavila se preradom piljevine i poslovala u nekoliko gradića u Finskoj, među kojima se jedan zvao – Nokia.
eBay – Prvobitno nazvana “Echo Bay Technology Group”, kompanija je pokušala da kupi domen za sebe, ali je echobay.com bio zauzet. S druge strane, eBay.com nije, pa su zahvaljujući njemu odlučili da skrate ime. Toliko.
Be the first to leave a comment