„Daću mu ponudu koju neće moći da odbije”, rečeno karakterističnim glasom Marlon Branda, u jednom od kultnih filmova koji obožavaju mnoge generacije. Naravno da zvuči poznato, a ko god je gledao „Kuma” i Majklov uspon (i pad), zna da stvari, kad je reč o biznisu, nikada nisu samo crne ili bele.
To ne znači da bi trebalo da razmotrite opciju da svoj biznis uključite u tokove „s one strane zakona” (što je samo fensi izraz za kriminal), već da bi od čuvenih kriminalaca – makar onih romansiranih, filmskih – svi mogli nešto i da naučimo. Pa evo nekoliko takvih primera.
„Nikada ne cinkari svoje prijatelje i uvek drži jezik za zubima.” Možda se sećate ovog saveta koji je Džimi Konvej (Robert DeNiro) dao mladom Henriju Hilu (Rej Liota) u Skorsezeovom klasiku „Goodfellas”. Ovaj princip važi u mafiji gotovo otkad ona postoji (što je, otprilike, otkad postoji i ljudski rod), a isto tako je primenljiv i na biznis. Iz menadžerske pozicije, on može da se odnosi na to da nikada ne činite nepromišljene poteze kada je reč o vašim kolegama i poslovnim partnerima, kao i da se uzdržite od komentarisanja i uplitanja u stvari i situacije koje vas se ne tiču i/ili o kojima nemate dovoljno relevantnih i proverenih informacija.
Zna se ko je glavni. U mafiji postoji striktna i jasna hijerarhija, kao i podela uloga. Potpuno isto važi i za biznis. To ne znači da bi svoje zaposlene trebalo da tretirate tako da u svakom momentu moraju da znaju „ko je glavni”, već da vi budete pokretač svih onih procesa koji su neophodni za optimalno funkcionisanje tima. „Biti glavni” znači i to da se bavite svojim ljudima, brinete o tome kako se posao izvršava i upoznati ste sa svim bitnim stvarima koje se dešavaju u firmi. Ovaj princip ne znači da u vašem timu neće biti demokratije, već znači da je poznato ko je osoba koja sve zupčanike drži u pokretu.
Ne plašite se skoka u nepoznato. Sećate li se kako je Majkl u prvom delu „Kuma” rešio problem sa ostalim mafijaškim bosovima? Njegovo rešenje je ekstremno i ne, nikako ne mislimo na to da bi sličnu stvar trebalo da učinite sa svojom konkurencijom. Ovde je reč o tome da ćete ponekad morati da „pravite rezove”, donosite teške odluke, plivate u neizvesnosti ili zurite u ambis u koji bi trebalo da skočite. Sve to je deo posla, te ćete ponekad napraviti pravi izbor, a nekada bolnu grešku. I iz jednog i iz drugog rezultata može da se uči, stoga nemojte zazirati od iskakanja iz zone komfora.
Reputacija je sve. Kada se stvari stave na papir, mi smo uvek ono što naša dela govore o nama, a ne naše reči. Omiljena poslovica čuvene italijanske mafije je „Dobro ime je bolje od bogatstva”. Kao preduzetniku ili menadžeru, jasno vam je da morate odlučiti koje su to vrednosti za koje želite da se zalažete, a o kojima će govoriti vaša dela i akcije. Tako se gradi reputacija, a „kvaka” sa reputacijom je ta što su potrebne godine marljivog rada na njoj, a jedan pogrešan potez može je uništiti. Zato je negujte vrlo pažljivo.
Krećite se u pravim krugovima. Ili, verzija iz naroda, „S kim si, takav si”. Ovde se prevashodno misli na važnost i značaj networkinga, ali i na vaše socijalne krugove koji takođe mnogo govore o reputaciji. Ako razvijate sopstveni biznis, jako je velika razlika u tome da li informacije o važnim temama dobijate direktno sa izvora, ili ih samo slučajno oslušnete u prolazu. Čak i takve „sitnice” mogu biti presudne u uspehu onoga čime se bavite.
U svetu biznisa, nema loših učitelja, već samo učenika koji ne paze dobro na času, koji ne odvajaju bitno od nebitnog, koji ne uče na tuđim greškama i lekcijama. Zato i popodne provedeno u gledanju, recimo, „Sopranovih” može da ima pozitivan efekat na onu groznu odluku koju bi trebalo da donesete u ponedeljak, a odlažete već neko vreme…
Be the first to leave a comment